Grupa Radical Polish Ansambl pragnie zespoić muzykę wiejską i miejską m.in. z pomocą utworów Tadeusza Sielanki – kompozytora łączącego dwa światy – polską wieś i… Indie. Sielanka, postać „na poły mityczna”, towarzyszy muzykom od początku powstania zespołu. Reprezentuje ideę spojrzenia na rodzimą muzykę z oddalonej perspektywy, by dostrzec, skrytą w niej niedosłowność. Jak grupa dotarła do zapisków artysty? Maciej Filipczuk nie zdradza tego w pełni. Wiadomo, że trop tajemniczego polsko-indyjskiego kompozytora podrzucił zespołowi multiinstrumentalista i kompozytor Wacław Zimpel, przeszukawszy archiwa Biblioteki Publicznej w Delhi. Radical Polish Ansambl podjęło się rekonstrukcji zapisków Sielanki. Zapisków niedosłownych, szczątkowych, często ujętych w graficzne partytury.
- Pracujemy wspólnie. Jestem specyficznym liderek, który stara się nie zawłaszczać przestrzeni, a pobudzać ludzką kreatywność, która bardzo cenię – mówi Maciej Filipczuk. – Pracujemy kolektywnie, podążając intuicyjnymi ścieżkami. Nie jest to improwizacja, pracujemy w obrębie pewnych schematów, ale też nie traktujemy ich jako ostateczność.
W Radical Polsih Ansambl gra sześciu skrzypków, znanych m.in. z grup takich jak: Tęgie Chłopy, Lautari, Raraszek czy Odpoczno. Czy udaje się pogodzić sześć indywidualności muzycznych w jednym zespole? Jak podkreśla lider grupy, jej twórczość to ciągły proces. Poszukiwanie najlepszych rozwiązań dla obmyślonej wcześniej formuły.
- Jesteśmy fajną konstelacją ludzi, którym się ze sobą dobrze pracuje. To że jest sześcioro skrzypiec nie jest tu pierwszorzędne. Szukamy takich rozwiązań, które nie wzbudzą poczucia, że jesteśmy zbyt daleko od muzyki tradycyjnej.
Radical Polish Ansambl to sześciu „ludowych” skrzypków oraz grający „na dżazie” perkusista. Dwa lata temu podjęli wyzwanie rekonstrukcji muzyki polsko-indyjskiego eksperymentatora Tadeusza Sielanki i namówili współczesnych kompozytorów awangardowych do podążenia tym samym tropem. Dziś Radical Polish Ansambl ma w repertuarze nie tylko dzieła Sielanki, lecz także Zygmunta Krauzego, Sławka Kupczaka czy Agnieszki Stulgińskiej. W Konkursie Muzyki Folkowej „Nowa Tradycja” 2021 grupa zdobyła wyróżnienie za walory brzmieniowe i oryginalne rozwiązania formalne.
***