Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju. "To przygoda wielokulturowa i wielowyznaniowa"

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2021 12:00
- Ten festiwal jest poszukiwaniem uniwersalnych kodów, które tworzą komunikat, wysyłany przez człowieka w kierunku Istoty Najwyższej. I nieważne, jakiej religii ta kwestia dotyczy, bo to sygnał, który możemy ująć w kilku wyrazach: chcemy cię nazwać, chcemy, abyś nas usłyszał i wysłuchał. Nasz festiwal od początku próbuje opowiedzieć ten komunikat dźwiękami i nieoczywistą muzyką naszych czasów - mówił w Dwójce Miron Zajfert, dyrektor Festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju.
Lutoslawski Quartet podczas Festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju wykonają Kwartet na koniec czasu Oliviera Messiaena
Lutoslawski Quartet podczas Festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju wykonają "Kwartet na koniec czasu" Oliviera MessiaenaFoto: Łukasz Rajchert/mat.prasowe

MWMP_1200x660.jpg
Festiwal Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju

Posłuchaj
14:34 Poranek Dwójki 22.10.2021 Muzyka wiary muzyka pokoju.mp3 Miron Zajfert i Dominik Wania o Festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju (Poranek Dwójki)

Przestrzeń łącząca przeszłość z teraźniejszością, sacrum z profanum, kulturę lokalną z globalną, doświadczenia otwierające na pokojowe współistnienie kultur i religii oraz różnorodność wolną od podziałów i przemocy - to główna idea Festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju.

Podczas tegorocznej, piątej odsłony będziemy mogli uczestniczyć w sześciu muzycznych projektach, z których większość stanowi autorski program, przygotowany specjalnie na festiwal. Już pierwszego dnia zabrzmią dzieła Arvo Pärta, przygotowane w nieoczywistych interpretacjach artystów, łączących światy muzyki klasycznej i jazzu: kwartetu smyczkowego Lutosławski Quartet, Dominika Wani grającego na fortepianie oraz śpiewaczki Anny Lobedan.

- To sytuacja wyjątkowa - podkreślił Dominik Wania. - Będę miał okazję współpracować ze znakomitymi muzykami i ta fuzja różnych inspiracji bardzo mnie ciekawi. Sami ostatecznie nie wiemy, jak to będzie wyglądało, ponieważ kanwą są dzieła Arvo Pärta, ale spora część koncertu będzie improwizowana.

Czytaj też:

Pianista zwrócił uwagę, że klimat tej muzyki przede wszystkim tworzy czas. – Oczywiście, ważne jest w niej operowanie przestrzenią i gatunkiem, ale przede wszystkim czasem. Nie można się nigdzie spieszyć i to będzie dla mnie wyzwanie, bo jestem muzykiem, który lubi grać gęsto - przyznał muzyk.

W programie Festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju znalazł się również wieczór filmowy. Jak zdradził Miron Zajfert, będzie to "El Gusto" - dokumentalny debiut Safinez Bousbii. - To opowieść o muzyce Chaabi, która w latach 40. i 50. zawojowała Afrykę Północną, łącząc w sobie wiele wątków popkulturowych, ale również i wyznaniowych. To miks muzyki żydowskiej, arabskiej i berberyjskiej, grany przez ludzi, którzy wtedy ze sobą funkcjonowali - opowiadał gość audycji.

Na tegorocznej odsłonie nie zabraknie również niezwykłej kompozycji Oliviera Messiaena - "Kwartetu na koniec czasu" w okrągłą, 80. rocznicę prawykonania, które odbyło się w 1941 roku w obozie jenieckim. Wykonają go przedstawiciele czołowych zespołów: Royal String Quartet, Kwadrofonik, Lutosławski Quartet oraz Hashtag Ansamble.

Posłuchamy również koncertu Agaty Zubel i Krzysztofa Książka (transmisja w Dwójce w niedzielę 24.10 od godz. 19.30). Wszystko to w niedawno wybudowanej, jednak coraz częściej obleganej sali koncertowej na ul. Rakowieckiej w Warszawie. - Sala brzmi cudownie. Akustyka jest powalająca, a w momencie gdy dowiedziałem się, że za stronę akustyczną tej sali odpowiadała ta sama ekipa, która robiła siedzibę NOSPR-u, wszystko stało się jasne - opowiadał Miron Zajfert.

O całym programie Festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju, który odbywa się pod Patronatem Programu 2 Polskiego Radia, można przeczytać tutaj >>>

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Roch Siciński

Gość: Miron Zajfert (dyrektor artystyczny festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju), Dominik Wania (pianista i kompozytor)

Data emisji: 22.10.2021

Godzina emisji: 9.30

am

Czytaj także

"Teresa Żylis-Gara w każdym teatrze zostawiała cząstkę talentu i osobowości"

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2021 16:12
- Jej głos był niezwykle nośny, nie wciskał w siedzenie, ale docierał do każdego zakątka sali koncertowej, jakby śpiewała w pokoju. Miała fenomenalną, nieporównywalną z nikim, w swoim okresie technikę - w Programie 2 Polskiego Radia zmarłą dziś (28.08) Teresę Żylis-Garę, najsłynniejszą polską sopranistkę wspominał tenor Wiesław Ochman. 
rozwiń zwiń