Gérard Grisey przeciw "kartografom"

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2013 18:00
W "Wybieram Dwójkę" rozmawialiśmy o trzeciej na świecie monografii wybitnego francuskiego kompozytora, która właśnie ukazuje się w Polsce.
Audio
  • Gérard Grisey przeciw "kartografom" (Wybieram Dwójkę/Dwójka)
  • Dawid Dziedziczak rozmawia z organizatorami wystawy dzieł Magdaleny Abakanowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (Wybieram Dwójkę/Dwójka)
  • Monika Pilch na próbach do spektaklu "Karnawał czyli pierwsza żona Adama" (Wybieram Dwójkę/Dwójka)
fragment okładki książki Widma i czasy Jana Topolskiego
fragment okładki książki "Widma i czasy" Jana TopolskiegoFoto: materiały prasowe

- Gérard Grisey uważał, że jego poprzednicy "pomylili mapę z terytorium" - mówi Jan Topolski, autor "Widm i czasów". - Faktycznie wielu przedstawicieli awangardy lat 50. i 60. zajmowało się zapisywaniem nut na pięciolinii, zapominając o istocie muzyki, którą jest dźwięk - dodaje.

Debiutujący w latach 70., wraz z kilkoma innymi przedstawicielami swojego pokolenia, francuski kompozytor stał się pionierem spektalizmu, jednego z najważniejszych nurtów muzyki końca XX stulecia. Jego przedstawiciele odwoływali się do starożytnej tradycji muzyki "naturalnej" - bo wywiedzionej z naukowych podstaw. Wzorem dla spektralistów stał się sam dźwięk w całej jego akustycznej i czasowej złożoności. Bywało, że pojedyncze brzmienie, rozciągnięte w czasie i rozpisane na duży zespół, stawało się podstawią całej kompozycji.

Dlaczego spektralizm nie pojawił się w Polsce i czemu poznaliśmy go z 30-letnim opóźnieniem? Co łączy muzykę Griseya z marcem '68, czarnymi dziurami i dziełami Piero della Francesci? Zachęcamy do wysłuchania rozmowy Adama Suprynowicza z Janem Topolskim.

W "Wybieram Dwójkę" zajrzeliśmy też do Orońska na przekrojową wystawę dzieł Magdaleny Abakanowicz i do warszawskiego Teatru Polskiego - na próby nowej sztuki Mrożka.

Czytaj także

Agata Zubel: urzeka mnie muzyczność Becketta

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2013 15:27
Znakomita artystka triumfowała – kompozycją "Not I" opartą na tekście Samuela Becketta – na 60. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO. Agata Zubel opowiadała w Dwójce o pracy nad wyróżnionym w Pradze dziełem, o fascynacji twórczością irlandzkiego twórcy, o współpracy z Klangforum Wien.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Blecharz buduje imperium jak Stockhausen?

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2013 17:00
Kompozytora eksperymentalnej opery "Transcryptum" i kuratora festiwalu "Instalakcje" nie interesuje już tylko układanie dźwięków. Wojciech Blecharz coraz więcej uwagi poświęca komponowaniu przestrzeni, percepcji słuchaczy oraz oddechu muzyków.
rozwiń zwiń