Otrzymaliśmy wiele SMS-ów, w których uzasadniali Państwo, dlaczego wybrana płyta jest najlepszą jazzową ścieżką dźwiękową. Jury złożone z dziennikarzy Programu 2 Polskiego Radia w ocenie uzasadnień brało pod uwagę oryginalność, pomysłowość i wartość artystyczną tekstu. Decyzją jurorów zwycięzcami konkursu zostają:
- Pan Hubert z Torunia (nagroda: boks płytowy "Herbie Hancock – The Complete Columbia Album Collection 1972-1988")
- Pan Marcin z Obozina (nagroda: boks płytowy "Herbie Hancock – The Complete Columbia Album Collection 1972-1988")
- Pan Jan z Kielc (nagroda: Mikrowieża Philips MCB2305 DAB+)
Słuchacze Dwójki zdecydowali, że najlepsze jazzowe soundtracki to:
- Miles Davis, "Windą na szafot", reż. Louis Malle
- Krzysztof Komeda, "Dziecko Rosemary", reż. Roman Polański
- Krzysztof Komeda, "Nóż w wodzie", reż. Roman Polański
- Andrzej Trzaskowski, "Pociąg", reż. Jerzy Kawalerowicz
- Miles Davis, "A Tribute to Jack Johnson", reż. Jimmy Jacobs
- Marcus Miller, Miles Davis, "Siesta (Sjesta)", reż. Mary Lambert
- Wojciech Karolak, "Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy", reż. Janusz Majewski
- Herbie Hancock, "Około północy", reż. Bertrand Tavernier
- Antonio Sanchez, "Birdman", reż. Alejandro González Iñárritu
- Carl Stalling i inni, "Looney Tunes (Zwariowane melodie"), różni reżyserzy
- Krzysztof Komeda, "Niewinni czarodzieje", reż. Andrzej Wajda
- Jerzy Matuszkiewicz, "Stawka większa niż życie", Janusz Morgenstern, reż. Andrzej Konic
- Bernard Herrmann, "Taksówkarz", reż. Martin Scorsese
- Różni artyści, "Broken Flowers", reż. Jim Jarmusch
- Antonio Carlos Jobim i Luiz Bonfá, "Czarny Orfeusz", reż. Marcel Camus
- Martial Solal, "Do utraty tchu", reż. Jean-Luc Godard
- Krzysztof Komeda, "Kattorna (Kocice) ", reż. Henning Carlsen
- Justin Hurwitz, "Whiplash", reż. Damien Chazelle
- Mikołaj Trzaska, "Róża", reż. Wojciech Smarzowski
- Lalo Schifrin, "Bullittm", reż. Peter Yates
***
To już kolejny plebiscyt zorganizowany przez Dwójkę z okazji Międzynarodowego Dnia Jazzu. W ubiegłych latach nasi słuchacze wybierali najpiękniejsze okładki płyt jazzowych oraz najlepsze albumy jazzu europejskiego. Tegoroczny plebiscyt trwał od 11 do 28 kwietnia.
Poznaj regulamin konkursu "Najlepszy jazzowy soundtrack"
W plebiscycie oddawali Państwo głos na jedną ze stu wybranych przez nas ścieżek dźwiękowych. Poniżej przedstawiamy ich pełną listę.
Miles Davis "A Tribute to Jack Johnson", reż. Jimmy Jacobs (1971)
A001
Mark Isham "Afterglow", reż. Alan Rudolph (1999)
A002
Sonny Rollins "Alfie", reż. Lewis Gilbert (1966)
A003
Duke Ellington "Anatomia morderstwa", reż. Otto Preminger (1959)
A004
Krzysztof Komeda "Bariera", reż. Jerzy Skolimowski (1966)
A005
Rachel Portman i inni "Bessie", reż. Dee Rees (2015)
A006
Abdullah Ibrahim "Bez strachu przed śmiercią", reż. Claire Denis (1990)
A007
Lennie Niehaus, Charlie Parker "Bird", reż. Clint Eastwood (1988)
A008
Antonio Sanchez "Birdman", reż. Alejandro González Iñárritu (2014)
A009
Różni artyści "Bix - an interpretation of a legend", reż. Pupi Avati (1991)
A010
Różni artyści "Broken Flowers", reż. Jim Jarmusch (2005)
A011
Lalo Schifrin "Bullitt", reż. Peter Yates (1968)
A012
Mike Figgis "Burzliwy poniedziałek", reż. Mike Figgis (1988)
A013
Różni artyści "Był jazz", reż. Feliks Falk (1981)
A014
Fred Ebb, Danny Elfman, John Kander "Chicago", reż. Rob Marshall (2002)
A015
Charles Mingus, Shafi Hadi "Cienie", reż. John Cassavetes (1958)
A016
Różni artyści "Co się wydarzyło w Madison County", reż. Clint Eastwood (1995)
A017
Różni artyści (John Barry) "Cotton Club", reż. Francis Ford Coppola (1984)
A018
Antonio Carlos Jobim i Luiz Bonfá "Czarny Orfeusz", reż. Marcel Camus (1959)
A019
Abdullah Ibrahim "Czekolada", reż. Claire Denis (1988)
A020
Jerzy Matuszkiewicz "Czterdziestolatek", reż. Jerzy Gruza (1974-1977)
A021
Antoni Gralak "Darmozjad polski", reż. Łukasz Wylężałek (1997)
A022
Art Blakey "Des femmes disparaissent", reż. Edouard Molinaro (1959)
A023
Miles Davis, Michel Legrand "Dingo", reż. Rolf de Heer (1991)
A024
Martial Solal "Do utraty tchu", reż. Jean-Luc Godard (1960)
A025
Mikołaj Trzaska "Dom zły", reż. Wojciech Smarzowski (2009)
A026
Henry Mancini "Dotyk zła", reż. Orson Welles (1958)
A027
Krzysztof Komeda "Dziecko Rosemary", reż. Roman Polański (1968)
A028
Leith Stevens i Shorty Rogers "Dziki", reż. Laslo Benedek (1953)
A029
Tomasz Stańko "Egzekutor", reż. Filip Zylber (1999)
A030
Wojciech Karolak "Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy", reż. Janusz Majewski (2015)
A031
Bent Fabricius-Bjerre "Gang Olsena", reż. Erik Balling (1968)
A032
Ennio Morricone "Gli occhi freddi della paura", reż. Enzo G. Castellari (1971)
A033
Dianne Reeves, Allen Sviridoff "Good Night and Good Luck", reż. George Clooney (2005)
A034
Jerry Herman "Hello Dolly", reż. Gene Kelly (1969)
A035
Glenn Miller, Henry Mancini "Historia Glenna Millera", reż. Anthony Mann (1954)
A036
Henri Texier "Holy Lola (Wyprawa po dziecko)", reż. Bertrand Tavernier (2004)
A037
Różni artyści "Kansas City", reż. Robert Altman (1996)
A038
Krzysztof Komeda "Kattorna (Kocice)", reż. Henning Carlsen (1969)
A039
Harry Connick Jr. "Kiedy Harry poznał Sally", reż. Rob Reiner (1989)
A040
Francis Lai "Kobieta i mężczyzna", reż. Claude Lelouch (1966)
A041
Diana Ross, Michel Legrand "Lady śpiewa bluesa", reż. Sidney J. Furie (1972)
A042
Krzysztof Komeda "Le Depart (Start)", reż. Jerzy Skolimowski (1967)
A043
Art Ensemble of Chicago "Les stances a Sophie", reż. Moshé Mizrahi (1970)
A044
Carl Stalling i inni "Looney Tunes (Zwariowane melodie)", różni reżyserzy (1929–1969)
A045
John Lurie, Graeme Revell "Lulu na moście", reż. Paul Auster (1998)
A046
Lennie Niehaus "Lush Life (Trąbka Clifforda Browna)", reż. Michael Elias (1993)
A047
Terence Blanchard, John Coltrane "Malcolm X", reż. Spike Lee (1992)
A048
Krzysztof Komeda "Matnia", reż. Roman Polański (1966)
A049
Herbie Hancock "Miles Ahead", reż. Don Cheadle (2015)
A050
Wynton Marsalis "Mistrz, którego nikt nie chciał", reż. Ken Burns (2004)
A051
Branford Marsalis, Terence Blanchard "Mo' Better Blues (Czarny Blues)", reż. Spike Lee (1990)
A052
Howard Shore, Ornette Coleman, The London Philharmonic Orchestra "Nagi Lunch", reż. David Cronenberg (1991)
A053
Woody Herman, Nat W. Finston "New Orleans", reż. Arthur Lubin (1947)
A054
John Kander, Fred Ebb, Lisa Minelli, Robert DeNiro "New York, New York", reż. Martin Scorsese (1977)
A055
Modern Jazz Quartet "Nie ma słońca w Wenecji", reż. Roger Vadim (1957)
A056
Duke Jordan "Niebezpieczne związki", reż. Roger Vadim (1962)
A057
Krzysztof Komeda "Niewinni czarodzieje", reż. Andrzej Wajda (1960)
A058
Krzysztof Komeda "Nóż w wodzie", reż. Roman Polański (1961)
A059
Herbie Hancock "Około północy", reż. Bertrand Tavernier (1986)
A060
Henry Mancini "Opowieść o Bennym Goodmanie", reż. Valentine Davies (1956)
A061
Gato Barbieri "Ostatnie tango w Paryżu ", reż. Bernardo Bertolucci (1972)
A062
Mark Isham "Pani Parker i krąg jej przyjaciół ", reż. Robert Altman (1994)
A063
Duke Ellington "Paryski blues", reż. Martin Ritt (1961)
A064
Stan Getz, Eddie Sauter "Pewien Mickey", reż. Arthur Penn (1965)
A065
Andrzej Trzaskowski "Pociąg", reż. Jerzy Kawalerowicz (1959)
A066
André Previn, Gerry Mulligan "Podziemni", reż. Ranald MacDougall (1960)
A067
Herbie Hancock "Powiększenie", reż. Michelangelo Antonioni (1966)
A068
John Lurie "Poza prawem", reż. Jim Jarmusch (1986)
A069
Tomasz Stańko "Pożegnanie z Marią", reż. Filip Zylber (1993)
A070
Mikołaj Trzaska "Róża", reż. Wojciech Smarzowski (2011)
A071
Henry Mancini "Różowa Pantera", różni reżyserzy (1969-1976)
A072
Ketil Bjornstad, Bugge Wesseltoft "Samotność w sieci", reż. Witold Adamek (2006)
A073
Chuck Mangione "Sanchez i jego dzieci", reż. Hal Bartlett (1978)
A074
Marcus Miller, Miles Davis "Siesta (Sjesta)", reż. Mary Lambert (1987)
A075
Bud Shank "Slippery When Wet", reż. Bruce Brown (1958)
A076
Dick Hyman "Słodki drań", reż. Woody Allen (1999)
A077
Chico Hamilton "Słodki smak sukcesu ", reż. Alexander Mackendrick (1957)
A078
Piero Umiliani, Chet Baker "Smog", reż. Franco Rossi (1962)
A079
Jerzy Matuszkiewicz "Stawka większa niż życie", reż. Janusz Morgenstern, Andrzej Konic (1967-1968)
A080
Mal Waldron "Sweet Love, Bitter", reż. Herbert Danska (1967)
A081
Steve Dagger, Lisa Stansfield "Swing", reż. Nick Mead (1999)
A082
Miłość "Sztos", reż. Olaf Lubaszenko (1997)
A083
John Zorn "Śmierć człowieka pracy", reż. Michael Glawogger (2005)
A084
Louis Silvers "Śpiewak jazzbandu", reż. Alan Crosland (1926)
A085
Bernard Herrmann "Taksówkarz", reż. Martin Scorsese (1976)
A086
Vladimir Chekasin "Taxi Blues", reż. Pavel Lungin (1990)
A087
Alex North "Tramwaj zwany pożądaniem", reż. Elia Kazan (1951)
A088
Różni artyści "Treme", reż. David Simon, Eric Overmyer (2010-2013)
A089
Henryk Kuźniak "Vabank", reż. Juliusz Machulski (1981)
A090
Quincy Jones "Wątła nić", reż. Sydney Pollack (1965)
A091
Justin Hurwitz "Whiplash", reż. Damien Chazelle (2014)
A092
Miles Davis "Windą na szafot", reż. Louis Malle (1958)
A093
Jerzy Matuszkiewicz "Wojna domowa", reż. Jerzy Gruza (1965-1966)
A094
Ibrahim Maalouf "Yves Saint Laurent", reż. Jalil Lespert (2014)
A095
Elmer Bernstein "Złotoręki", reż. Otto Preminger (1955)
A096
Mike Figgis "Zostawić Las Vegas", reż. Mike Figgis (1995)
A097
Marvin Hamlisch, Scott Joplin "Żądło", reż. George Roy Hill (1973)
A098
Jack Nitzsche (Miles Davis, John Lee Hooker i inni) "Życie na gorąco", reż. Dennis Hopper (1990)
A099
Herbie Hancock "Życzenie śmierci", reż. Michael Winner (1974)
A100
mc/jp