Chopin i jego Europa. "Fortepian z epoki pokazuje, gdzie są granice"

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2015 16:00
- Jeśli pianista zna ograniczenia instrumentu z czasu Chopina, łatwiej jest mu sobie wyobrazić, jaki był wykonawczy wzorzec - mówił Artur Szklener, opowiadając o znaczeniu gry na "chopinowskim fortepianie".
Audio
  • Stanisław Leszczyński i Artur Szklener o 11. festiwalu "Chopin i jego Europa". (PR, 16.08.2015)
Sześć fortepianów wiszących nad wejściem do Filharmonii Warszawskiej - oprawa scenograficzna podkreślająca m.in. znaczenie sprowadzenia do Polski fortepianu Erard z 1849, Warszawa 2003
Sześć fortepianów wiszących nad wejściem do Filharmonii Warszawskiej - oprawa scenograficzna podkreślająca m.in. znaczenie sprowadzenia do Polski fortepianu Erard z 1849, Warszawa 2003Foto: PAP/Andrzej Rybczyński

A gra na oryginalnym fortepianie z epoki jest jednym z punktów programu 11. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego "Chopin i jego Europa". W dniach 18-25 sierpnia w Bazylice św. Krzyża w Warszawie młodzi pianiści będą grali przed sercem Chopina na oryginalnym fortepianie z epoki: Erardzie z 1855 roku.

- Zapadła mi w pamięć interpretacja Nelsona Goernera, który stwierdził, że wykonywanie muzyki na instrumencie z epoki jest pewnego rodzaju wskazówką granic możliwości wykonawczych na instrumencie współczesnym - wspominał Artur Szklener.

Jak młodzi wykonawcy zareagowali na pomysł wieczornych recitali z Erardem w roli głównej? W którym ze swoich dzieł – wyróżnionych na tegorocznym Konkursie Chopinowskim – polski kompozytor dyskutuje sam ze sobą? O tym oraz o idei i programie 11. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego "Chopin i jego Europa" opowiadali goście Dwójki.

***
Przygotowała: Barbara Schabowska
Goście: Stanisław Leszczyński (dyrektor artystyczny festiwalu "Chopin i jego Europa"), Artur Szklener (dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina)
Data emisji: 15.08.2015
Godzina emisji: 20.00

Materiał został wyemitowany w audycji "Podróż na jeden koncert".

jp/bch

Czytaj także

Nikolai Lugansky: mówisz fortepian, myślisz Chopin

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2015 16:20
- Nie ma drugiego takiego kompozytora, wywołującego równie mocne skojarzenie. Owszem, myśląc o Paganinim, widzimy od razu skrzypce, ale on wciąż nie był tak genialny jak Chopin - mówił w Dwójce rosyjski pianista.
rozwiń zwiń