Obraz nawiązuje do historii seryjnej morderczyni niemowląt Dagmar Overbye, którą w 1921 roku skazano na karę śmierci. - Nie znałem wcześniej tej historii. To producentka Malene Blenkov i współscenarzystka Line Langebek skierowały na nią moją uwagę - mówił w jednej z rozmów reżyser Magnus von Horn.
Historia, która mrozi krew
- Czytając o Dagmar, poczułem głęboki lęk. Moje dzieci były wtedy bardzo małe i zacząłem bać się, że coś złego mogłoby im się stać. Postanowiłem potraktować ten strach, jako twórcze paliwo, przenosząc go do filmu. Poza tym od dawna marzyłem, by zrealizować horror i nagle pojawiła się taka szansa. Rzeczywiście, początkowo zakładałem, że to będzie horror, jednak w kinie najbardziej interesują mnie postacie. Spodobało mi się, że mógłbym stworzyć historię, w której dramat przeplata się z horrorem - wyjaśniał reżyser.
Czytaj także:
"Dziewczyna z igłą"
Karoline (Vic Carmen Sonne), młoda pracownica fabryki, stara się przetrwać w Kopenhadze tuż po pierwszej wojnie światowej. Gdy zachodzi w ciążę, traci pracę i zostaje pozostawiona sama sobie. Wtedy poznaje Dagmar (Trine Dyrholm) – charyzmatyczną właścicielkę nielegalnej agencji adopcyjnej, pomagającej matkom znaleźć nowe domy dla ich niechcianych dzieci. Nie mając wyboru, Karoline podejmuje u Dagmar pracę jako mamka. Kobiety nawiązują nić porozumienia, jednak świat Karoline rozpada się na kawałki, gdy odkrywa szokująca prawdę o swojej mocodawczyni.
Gra aktorska na wysokim poziomie
O ile Trine Dyrholm grająca Dagmar jest bodaj najlepiej rozpoznawalną duńską aktorką na świecie, wcielająca się w Karoline Vic Carmen Sonne nie jest znana szerokiej publiczności. Jej kreacja zwraca jednak uwagę. – To jedyna moim zdaniem aktorka w Danii, na którą patrząc, wierzysz, że pracowała w fabryce sto lat temu. Cała reszta wygląda za zdrowo – mówił w Polskim Radiu reżyser Magnus von Horn.
Zwycięzcy zostaną ogłoszeni podczas uroczystej gali wręczenia Złotych Globów, 6 stycznia 2025 roku.
***
Poznaj wszystkich nominowanych do Złotych Globów 2025:
NAJLEPSZY DRAMAT
- "Brutalista"
- "Kompletnie nieznany"
- "Konklawe"
- "Diuna: Cześć druga"
- "Nickel Boys"
- "September 5"
NAJLEPSZY AKTOR W FILMIE DRAMATYCZNYM
- Adrien Brody - "Brutalista"
- Timothee Chalamet - "Kompletnie nieznany"
- Daniel Craig - "Queer"
- Colman Domingo - Sing Sing"
- Ralph Fiennes - "Konklawe"
- Sebastian Stan - "Wybraniec"
NAJLEPSZA AKTORKA W FILMIE DRAMATYCZNYM
- Pamela Anderson - "The Last Showgirl"
- Angelina Jolie - "Maria Callas"
- Nicolę Kidman - "Babygirl"
- Tilda Swinton - "W pokoju obok"
- Fernanda Torres - "I'm Still Here"
- Kate Winslet - "Lee. Na własne oczy"
NAJLEPSZA KOMEDIA LUB MUSICAL
- "Anora"
- "Challengers"
- "Emilia Perez"
- "Prawdziwy ból"
- "Substancja"
- "Wicked"
NAJLEPSZY AKTOR W KOMEDII LUB MUSICALU
- Jesse Eisenberg, "Prawdziwy ból"
- Hugh Grant, "Heretyk"
- Gabriel LaBelle, "Saturday Night"
- Jesse Plemons, "Rodzaje życzliwości"
- Glen Powell, "Hit Man"
- Sebastian Stan, "A Different Man"
NAJLEPSZA AKTORKA W KOMEDII LUB MUSICALU
- Amy Adams - "Nightbitch"
- Cynthia Erivo - "Wicked"
- Karla Sofia Gascon - "Emilia Perez"
- Mikey Madison - "Anora"
- Demi Moore - "Substancja"
- Zendaya - "Challengers"
NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY W FILMIE
- Yura Borisov, "Anora"
- Kieran Culkin, "Prawdziwy ból"
- Edward Norton, "Kompletnie nieznany"
- Guy Pearce, "The Brutalist"
- Jeremy Strong, "Wybraniec"
- Denzel Washington, "Gladiator II"
NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA W FILMIE
- Ariana Grande, "Wicked"
- Selena Gomez, "Emilia Pérez"
- Felicity Jones, "The Brutalist"
- Margaret Qualley, "Substancja"
- Isabella Rossellini, "Konklawe"
- Zoe Saldaña, "Emilia Pérez"
NAJLEPSZY REŻYSER
- Jacques Audiard, "Emilia Pérez"
- Sean Baker, "Anora"
- Edward Berger, "Konklawe"
- Brady Corbet, "The Brutalist"
- Coralie Fargeat, "Substancja"
- Payal Kapadia, "Wszystkie odcienie światła"
NAJLEPSZY SCENARIUSZ FILMOWY
- "Emilia Perez"
- "Anora"
- "Brutalista"
- "Prawdziwy ból"
- "Substancja"
- "Konklawe"
NAJLEPSZA MUZYKA
- "Konklawe"
- "Brutalista"
- "Dziki Robot"
- "Emilia Perez"
- "Challengers"
- "Diuna: Część druga"
NAJLEPSZA PIOSENKA
- "Beautiful That Way", "The Last Showgirl", muzyka i słowa: Miley Cyrus, Lykke Li i Andrew Wyatt
- "Compress/Repress", "Challengers", muzyka i słowa: Trent Reznor, Atticus Ross & Luca Guadagnino
- "El Mal", "Emilia Pérez", muzyka i słowa: Clément Ducol, Camille i Jacques Audiard
- "Forbidden Road", "Better Man", muzyka i słowa: Robbie Williams, Freddy Wexler & Sacha Skarbek
- "Kiss The Sky", "Dziki robot", muzyka i słowa: Delacey, Jordan Johnson, Stefan Johnson, Maren Morris, Michael Pollack & Ali Tamposi
- "Mi Camino", "Emilia Pére", muzyka i słowa: Clément Ducol i Camille
NAJLEPSZY FILM ZAGRANICZNY
- "Wszystkie odcienie światła"
- "Emilia Perez"
- "Dziewczyna z igłą"
- "I'm still here"
- "Nasienie świętej figi"
- "Vermiglio"
NAJLEPSZY FILM ANIMOWANY
- "Flow"
- "W głowie się nie mieści"
- "Memoir of a snail"
- "Vaiana 2"
- "Wallace i Gromit: Zemsta pingwina"
- "Dziki robot"
NAJLEPSZE FILMOWE I BOX-OFFICE'OWE OSIĄGNIĘCIE
- "Obcy: Romulus"
- "Beetlejuice Beetlejuice"
- "Deadpool & Wolverine"
- "Gladiator 2"
- "W głowie się nie mieści 2"
- "Twisters"
- "Wicked"
- "Dziki robot"
NAJLEPSZY SERIAL DRAMATYCZNY
- "Dzień szakala"
- "Dyplomatka"
- "Pan i Pani Smith"
- "Szogun"
- "Kulawe konie"
- "Squid Game"
NAJLEPSZY AKTOR W SERIALU DRAMATYCZNYM
- Donald Glover, "Pan i pani Smith"
- Jake Gyllenhaal, "Uznany za niewinnego"
- Gary Oldman, "Kulawe konie"
- Eddie Redmayne, "Dzień szakala"
- Hiroyuki Sanada, "Szogun"
- Billy Bob Thornton, "Landman: Negocjator"
NAJLEPSZA AKTORKA W SERIALU DRAMATYCZNYM
- Kathy Bates, "Matlock"
- Emma D’Arcy, "Ród smoka"
- Maya Erskine, "Pan i pani Smith"
- Keira Knightley, "Black Doves"
- Anna Sawai, "Szogun"
- Keri Russell, "Dyplomatka"
NAJLEPSZY SERIAL MUSICAL/KOMEDIA
- "Misja: Podstawówka"
- "The Bear"
- "Dżentelmeni"
- "Hacks"
- "Nikt tego nie chce"
- "Zbrodnie po sąsiedzku"
NAJLEPSZY AKTOR W SERIALU KOMEDIOWYM LUB MUSICALU
- Adam Brody, "Nikt tego nie chce"
- Ted Danson, "Tajny informator"
- Steve Martin, "Zbrodnie po sąsiedzku"
- Jason Segel, "Terapia bez trzymanki"
- Martin Short, "Zbrodnie po sąsiedzku"
- Jeremy Allen White, "The Bear"
NAJLEPSZA AKTORKA W SERIALU KOMEDIOWYM LUB MUSICALU
- Kristen Bell, "Nikt tego nie chce"
- Quinta Brunson, "Abbott Elementary"
- Ayo Edebiri, "The Bear"
- Selena Gomez, "Zbrodnie po sąsiedzku"
- Kathryn Hahn, "To zawsze Agata"
- Jean Smart, "Hacks"
NAJLEPSZY SERIAL LIMITOWANY, SERIAL ANTOLOGIA LUB FILM TELEWIZYJNY
- "Reniferek"
- "Sprostowanie"
- "Potwór: Historia braci Menendezów"
- "Pingwin"
- "Ripley"
- "Detektyw"
NAJLEPSZY AKTOR W SERIALU LIMITOWANYM, SERIALU ANTOLOGII LUB FILMIE TELEWIZYJNYM
- Colin Farrell, "Pingwin"
- Richard Gadd, "Reniferek"
- Kevin Kline, "Sprostowanie"
- Cooper Koch, "Potwór: Historia braci Menendezów"
- Ewan McGregor, "Dżentelmen w Moskwie"
- Andrew Scott, "Ripley"
NAJLEPSZA AKTORKA W SERIALU LIMITOWANYM, SERIALU ANTOLOGII LUB FILMIE TELEWIZYJNYM
- Cate Blanchett, "Sprostowanie"
- Jodie Foster, "Detektyw"
- Cristin Milioti, "Pingwin"
- Sofía Vergara, "Griselda"
- Naomi Watts, "Konflikt: Capote kontra socjeta"
- Kate Winslet, "Reżim"
NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY W TELEWIZJI
- Tadanobu Asano - "Szogun"
- Javier Bardem - "Potwory: Historia Lyle'a i Erika Menendezów"
- Harrison Ford - "Terapia bez trzymanki"
- Jack Lowden - "Kulawe konie"
- Diego Luna – La Máquina: Bokser
- Ebon Moss-Bachrach - "The Bear"
NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA W TELEWIZJI
- Liza Colón-Zayas - "The Bear"
- Hannah Einbinder - "Hacks"
- Dakota Fanning - "Ripley"
- Jessica Gunning - "Reniferek"
- Allison Janney - "Dyplomatka"
- Kali Reis - "Detektyw: Kraina nocy"
NAJLEPSZY STAND-UP
- Jamie Foxx, "What Had Happened Was"
- Nikki Glaser, "Someday You’ll Die"
- Seth Meyers, "Dad Man Walking"
- Adam Sandler, "Love You"
- Ali Wong, "Single Lady"
- Ramy Youssef, "More Feelings"
***
IAR/PAP/zch