- Coś kultowego to coś ponadczasowego i niezwykle popularnego w danym okresie. Nie możemy narzucić tego, co jest kultowe, bo jest to zjawisko lokalne i ograniczone czasowo, kultowość może być ograniczona np. do jednego osiedla. Chcieliśmy uciec od nostalgii, bo często ma ona wyraz tęsknoty za czymś lepszym. Chcemy zbudować pozytywny obraz naszego uczestnictwa w kulturze, która nas otacza – powiedział Aleksander "Bratek" Robotycki. – Nie zawsze musi to być półksiężyc czy krzyż, może to być np. but Michaela Jordana.
- Będziemy pytać młodzież, co jest dla niej kultowe. Badaliśmy już seniorów i osoby niepełnosprawne. W przyszłym roku chcemy przebadać inne grupy społeczne i branżowe. Odwiedziliśmy np. lidera discopolowej grupy Bayer Full - dodała Anna Grunwald. - Badania przeprowadza dla nas profesjonalne biuro badań społecznych.
Powstanie z tego mapa społeczeństwa zanurzonego w kultowości. Planowane są trzy wystawy, a wokół nich pojawi się kilka forów tematycznych, spotkań z kolekcjonerami i wiele debat, np. o modzie.
Realizacja projektu "Rzeczy kultowe" zajmie trzy lata.
Do czego odnosi się kultowość? Czy kultowość da się zaprojektować? Zachęcamy do odsłuchania naszej rozmowy.
***
Tytuł audycji: Źródła
Prowadził: Piotr Kędziorek
Goście: Anna Grunwald i Aleksander "Bratek" Robotycki (organizatorzy projektu "Rzeczy kultowe")
Data emisji: 29.11.2018
Godzina emisji: 15.15
gs/at