- Z jednej strony kuchnia w dalszym ciągu kojarzy się z tym, co codzienne, kobiece, podrzędne, domowe. Z drugiej coraz większą popularnością cieszy się celebrowanie jedzenia, spożywanie posiłków poza domem, traktowanie ich jako sytuacji towarzysko-poznawczych. To moda związana z pojawieniem się nowych stylów życia klasy średniej. W meksykańskim stanie Wahaka wykorzystuje się to do promowania regionu i budowania tożsamości - tłumaczyła dr Hryciuk z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.
Blogi kulinarne, selfie w restauracjach i nowe spojrzenie na rzeczywistość z perspektywy "foodies" charakterystyczne stały się dla mieszkańców większych miast. Nie wszyscy wiedzą, że nie jest to tylko współczesny trend w mediach, ale efekt długoletnich i szerokich zmian społecznych, gospodarczych, ekonomicznych i historycznych.
- Kuchnia może być elementem tożsamościowym, spajającym społeczność. Dlatego Meksykanie, w trosce o swoją kulturę, w 2010 roku doprowadzili do wpisania kuchni meksykańskiej na listę niematerialnego dziedzictwa ludzkości UNESCO, tworząc jednocześnie nową markę kraju jako bezpiecznego i atrakcyjnego dla turystów - mówiła w audycji dr Renata Hryciuk.
Co jest kulinarnym symbolem Meksyku? Jaka jest geneza popularnych meksykańskich zwyczajów? Dlaczego większość z nich nie jest wbrew pozorom meksykańska? Między innymi o tym posłuchać można w nagraniu audycji.
***
Tytuł audycji: Źródła
Prowadził: Piotr Kędziorek
Gość: dr Renata Hryciuk (antropolog kultury)
Data emisji: 7.12.2018
Godzina emisji: 15.15
at/bch