- Starałyśmy się w pełni scharakteryzować ten fenomen, którym była Anna Malec. To jest pierwsza jej monografia - mówiła w Dwójce Anna Szewczuk, która wraz z Marią Baliszewską stworzyła dwupłytową kompilację, zawierającą nagrania pieśniarki i towarzyszącej jej Kapeli Braci Bździuchów.
Anna Malec (1910-1991) posiadała niezwykłą pamięć, stąd jej ogromny repertuar, na który składały się wszystkie możliwe gatunki ludowych pieśni, od kołysanek, po pieśni przy zmarłych, od kolęd po pieśni andrzejkowe, ballady, pieśni dziadowskie, rekruckie, miłosne, przede wszystkim weselne poznane podczas dawnych wesel w rodzinnej wsi. Większość tych gatunków znalazła się na płytach tego albumu.
>>> Kup płytę z nagraniami Anny Malec i Kapeli Braci Bździuchów >>>
- Ona była królową przyśpiewek. Miała dobrą pamięć i pamiętała pieśni przekazane przez mamę i babcię. W tym repertuarze słychać tę dawność. Starałyśmy się, żeby na tej płycie było czuć nie tyle lata, co wieki - podkreślała Anna Szewczuk.
>>> Oskar Kolberg patronem roku 2014 >>>
W Archiwum Polskiego Radia znajduje się przeszło 200 pieśni nagranych przez Annę Malec w różnych latach i okolicznościach. Najstarsze pochodzą z roku 1971. Przez wiele lat śpiewaczka występowała z jedną najbardziej autentycznych kapel, którą tworzyli Franciszek Bździuch "Twardowski” (1906-1979) i Jan Bździuch "Zarosiak” (1891-1981). Na płytach zamieszczone została zarówno taneczna muzyka w wykonaniu kapeli (polki, oberki, podróżniaki), jak i wykonywane wspólnie z Anną Malec przyśpiewki, pieśni żniwne i weselne.
>>> Diabelskie opowieści Stanisława Klejnasa >>>
Na płytach znalazła się też słynna pieśń "Piejo kury piejo", z której dyskotekowy przebój uczynił w roku 1996 Grzegorz Ciechowski. Córka Anny Malec Władysława Kubina w rozmowie z Anną Szewczuk opowiadała, że jej mama nie miałaby nic przeciwko takiemu potraktowaniu jej piosenki.
- Mama nikomu nie broniła śpiewania swoich piosenek. To by jej nie przeszkadzało.
***
Płyty z serii "Muzyka Źródeł" prezentują prawdziwe skarby muzycznego folkloru Polski. Nagrania (w wielu przypadkach dziś już historyczne) autentycznych kapel i śpiewaków ludowych prezentowane są według regionów.
Kolekcja ta stanowi świadectwo kultury narodowej i jest równocześnie muzyczną mapą regionów Polski. Jej poznanie to droga do kulturowych korzeni.
Nagrania były dokonywane w różnych warunkach, zarówno u wykonawców w domu podczas terenowych wypraw redaktorów Polskiego Radia, jak i podczas rozmaitych imprez regionalnych bądź ogólnopolskich, wśród których najważniejsze miejsce zajmuje Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu.
Celem prowadzonej przez lata dokumentacji było utrwalenie szybko zmieniającego się krajobrazu kultury ludowej w różnych regionach Polski, rejestracji muzyki mniejszości etnicznych i narodowych, zamieszkujących nasz kraj, a także Polaków mieszkających obecnie poza granicami kraju. Wybrane nagrania najwybitniejszych wykonawców - ludowych muzyków i śpiewaków znajdują się na wszystkich płytach serii, która obecnie liczy 29 płyt.
bch/jp