Ślady "barbarzyńskiego piękna" polskiej muzyki u Telemanna

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2017 15:36
- Telemann wiele pomysłów zaczerpnął od muzyków, których występów słuchał na dworze w Żarach - opowiadał w Dwójce François Lazarevitch, lider zespołu Les Musiciens de Saint-Julien.
Audio
  • François Lazarevitch i Maciej Filipczuk o polskich wątkach w twórczości Georga Philippa Telemanna (Źródła/Dwójka)
Portret Georga Philippa Telemanna na sztychu Georga Lichtenstegera
Portret Georga Philippa Telemanna na sztychu Georga LichtenstegeraFoto: wikimedia/domena publiczna

Muzycy barokowego zespołu Les Musiciens de Saint-Julien i folkowa grupa Goście Weselni poszukiwali śladów polskiej muzyki tradycyjnej w twórczości Georga Philippa Telemanna. Efekty zaprezentowali 24 maja w Filharmonii Narodowej w ramach cyklu "Telemann – polski kompozytor honoris causa".

François Lazarevitch opowiadał przed koncertem w audycji "Źródła" o wrażeniu, jakie na Telemannie wywarła muzyka polska. - Zapisał w swojej autobiografii, że w Żarach słuchał lokalnych muzyków, którzy grali do tańca na dudach, skrzypcach, puzonie i regale. Szczególnie zapadły mu w pamięć partie improwizowane, które muzycy wplatali pomiędzy tańce. Wspominał, że w ich grze jest tak wiele pomysłów, że wystarczyłoby mu na całe kompozytorskie życie.

Francuski flecista przywoływał zdanie Telemanna, w którym pisał o barbarzyńskim pięknie polskiej muzyki. Przejawy tej fascynacji Lazarevitch odnalazł w dawnych manuskryptach. Rytmy mazurkowe i polonezowe muzyk zgłębiał razem z Maciejem Filipczukiem z zespołu Goście Weselni. François Lazarevitch mówił w Dwójce o trudności, jakie sprawiła mu polska muzyka ludowa.

W audycji rozmawialiśmy też z Maciejem Filipczukiem. Skrzypek wskazywał na region, którego muzyczne dziedzictwo najbardziej słychać w twórczości Telemanna.

Projekt "Telemann – polski kompozytor honoris causa" powstał w związku z 250. rocznicą śmierci wybitnego niemieckiego kompozytora epoki baroku.

***

Tytuł audycji: Źródła

Prowadzi: Magdalena Tejchma

Goście: François Lazarevitch (flecista) i Maciej Filipczuk (skrzypek)

Data emisji: 24.05.2017

Godzina emisji: 12.00

bch/mc

Czytaj także

Płytowy Trybunał osądził wykonawców Telemanna

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2016 10:00
Dwójkowi jurorzy oceniali nagrania Suity a-moll na flet prosty, smyczki i basso continuo autorstwa Georga Philippa Telemanna.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Stanisław Wyżykowski: działanie liry podpatrzyłem na komedii

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2017 15:08
- Nocami nie spałem, tylko rysowałem lirę w myślach na suficie - wspominał 90-letni lutnik Stanisław Wyżykowski, który swoją pierwszą lirę korbową zbudował w 1967 roku. Była to pierwsza rekonstrukcja tego instrumentu w Polsce.
rozwiń zwiń