W sobotnim Płytowym Trybunale Dwójki wybieraliśmy najlepsze spośród sześciu nagrań tego dzieła. Zdaniem naszego jury Missa solemnis najlepiej wykonali: Lucy Crowe (sopran), Jennifer Johnston (mezzospran), James Gilchrist (tenor), Matthew Rose (bas), Monteverdi Choir, Orchestre Revolutionnaire et Romantique, dyr. John Eliot Gardiner (live, 17.10.2012, Barbican Hall, Londyn; CD Monteverdi Productions/Soli Deo Gloria 2013)
Zwycięskiej interpretacji słuchamy od godz. 20.00.
Nagrania Missy solemnis Beethovena oceniało jury w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Jacek Kaspszyk (dyrygent, dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej).
>>>Zobacz plan Dwójkowych transmisji z 18. Festiwalu Wielkanocnego Ludwiga van Beethovena
Początkowo Missa solemnis D-dur op. 123, czyli Msza uroczysta, miała być związana z intronizacją arcyksięcia Rudolfa Habsburga na arcybiskupa ołomunieckiego. Ale pisanie tak pochłonęło kompozytora, że o wszystkim zapomniał. Pierwsze szkice Kyrie powstały w 1818 roku, później praca przebiegała nieregularnie, całość została ukończona po czterech latach w 1822 roku, kiedy arcyksiążę był już kardynałem.
Beethoven nigdy nie usłyszał swego pomnikowego dzieła w całości. Prawykonanie odbyło się w Saint Petersburgu 18 kwietnia 1824 roku. W tym samym roku w Wiedniu na koncercie kompozytorskim wykonano trzy części: Kyrie, Credo i Agnus Dei. Po raz pierwszy w komplecie msza zabrzmiała w Austrii w Warnsdorf w 1830 roku.
W audycji słuchaliśmy następujących nagrań Missa solemnis:
Lucy Crowe (sopran), Jennifer Johnston (mezzospran), James Gilchrist (tenor), Matthew Rose (bas), Monteverdi Choir, Orchestre Revolutionnaire et Romantique, dyr. John Eliot Gardiner (live, 17.10.2012, Barbican Hall, Londyn; CD Monteverdi Productions/Soli Deo Gloria 2013)
***
Lois Marshall (sopran), Nan Merriman (mezzosopran), Eugene Conley (tenor), Jerome Hines (bas), Robert Shaw Chorale, NBC Symphony Orchestra, dyr. Arturo Toscanini (1953, Carnegie Hall, Nowy Jork; 2 CD RCA BMG 1990 “Arturo Toscanini Collection vol. 61”)
***
Gundula Janowitz (sopran), Christa Ludwig (alt), Fritz Wunderlich (tenor), Walter Berry (bas), Wiener Singverein, Berliner Philharmoniker, dyr. Herbert von Karajan (LP Polydor DG 1966/CD DG 1988)
***
Edda Moser (sopran), Hanna Schwarz (kontralt), René Kollo (tenor), Kurt Moll (bas), Grosser Rundfunkchor der N.O.S Hilversum, Concertgebouworkest Amsterdam, dyr. Leonard Bernstein (live, LP Polydor/DG 1979)
***
Charlotte Margione (sopran), Catherine Robbin (mezzosopran), William Kendall (tenor), Alastair Miles (bas), The Monteverdi Choir, Orchestre Revolutionnaire et Romantique, dyr. John Eliot Gardiner (CD Archiv/DG 1990)
***
Marlis Petersen (sopran), Gerhild Romberger (mezzosopran), Benjamin (bendżamin) Hulett (tenor), David Wilson-Jonson (baryton), Collegium Vocale Gent, Orchestre des Champs-Elysees, dyr. Philippe Herreweghe (CD Phi 2012)
Plan słuchania wyglądał następująco:
I runda
Kyrie eleison, Christe eleison (Assai sostenuto, frag.)
II runda
Credo: Et vitam venturi saeculi (Allegro con moto)
III runda
Benedictus, qui venit in nomine Domini (Andante molto cantabile e non troppo mosso, frag.).
Finał
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi (Allegro assai, frag.)
Audycję przygotował
Jacek Hawryluk
***
Najbliższe audycje z cyklu:
sobota, 19 kwietnia 2014, godz. 17.00-19.00
Antonio Vivaldi Stabat mater RV 621 – audycja z udziałem Magdaleny Łoś, Doroty Kozińskiej i Artura Stefanowicza
sobota, 3 maja 2014, godz. 17.00 – 19.00
Józef Haydn Kwartet smyczkowy G-dur op. 76 nr 1 – audycja z udziałem Doroty Kozińskiej, Piotra Kamińskiego i Kacpra Miklaszewskiego