Utwór "Carmina Burana" jest pierwszą częścią tryptyku teatralnego "Trionfi", na który składają się jeszcze: "Catulli carmina" (czyli igraszki sceniczne w 3 aktach z prologiem i epilogiem) oraz "Trionfo di Afrodite" (koncert sceniczny w 7 częściach).
"Carmina Burana" to kantata sceniczna według świeckich tekstów łacińskich z XIII-wiecznego bawarskiego rękopisu – "Codex buranus". Kodeks został spisany około roku 1230, przez uczniów i zakonników. Odnaleziono go w opactwie w Bawarii na początku XIX wieku. Dziś znajduje się w bibliotece w Monachium. Tytuł "Carmina Burana", czyli pieśni z Beuern, pochodzi z połowy XIX wieku. Został nadany przez Johanna Andreasa Schmellera, który w 1847 roku przygotował utwory do wydania. I właśnie to wydanie w latach 30. zainspirowało niemieckiego kompozytora Carla Orffa do napisania kantaty. Z pomocą Micheala Hoffmanna młodego studenta prawa, miłośnika łaciny i greki, wybrał 24 poematy, z których stworzył rodzaj libretta (głównie po łacinie, z kilkoma wersami w starodolnoniemieckim i starofrancuskim).
Utwór Orffa miał swą premierę 8 czerwca 1937 roku w Operze we Frankfurcie nad Menem. Dyrygował Bertil Wetzelsberger, reżyserował Oskar Wälterlin.
Odwiedź stronę "Płytowego Trybunału Dwójki" na Facebooku
Nagrania "Carmina Burana" oceniało jury w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski. Tytuł zwycięzcy przypadł w udziale wykonaniu, które poprowadził w 2004 roku Sir Simon Rattle
Sally Mathews (sopran), Lawrence Brownlee (tenor), Christian Gerhaher (baryton), Rundfunkchor Berlin, Knaben des Staats-und Domochors Berlin, Berliner Philharmoniker, dyr. Sir Simon Rattle (live, 29-31.12.2004, Filharmonia Berlińska; EMI Records 2005)
Pozostałe nagrania:
Janice Harsanyi (sopran), Rudolf Petrák (tenor, Słowak), Harve Presnell (baryton), Rutgers University Choir, Philadelphia Orchestra, dyr. Eugene Ormandy (LP CBS 1960/CD CBS/Sony “Great Performance” 1990)
June Anderson (sopran), Philip Creech (tenor), Bernd Weikl (baryton), Chicago Symphony Chorus, Glen Ellyn Children’s Chorus, Chicago Symphony Orchestra, dyr. James Levine (DG 1985, Grammy Award 1987)
Christiane Oelze (sopran), David Kuebler (tenor), Simon Keenlyside (baryton), Knabenchor Berlin, Chór i Orkiestra Deutsche Oper Berlin, dyr. Christian Thielemann (DG 1999/2007 “Greatest Classical Hits”/2013)
Patricia Petibon (sopran), Hans-Werner Bunz (tenor), Christian Gerhaher (baryton), Tölzer Knabenchor, Chor des Bayerischen Rundfunks, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, dyr. Daniel Harding (live 4/2010, Filharmonia w Monachium, DG 2010)
Yeree Suh (sopran), Yves Saelens (tenor), Thomas Bauer (baryton), Cantate Domino, Collegium Vocale Gent, Anima Eterna Brugge, dyr. Jos van Immerseel (live 19-20.02.2014, Concertgebouw Brugge; Zig-Zag Territoires 2014)
A taki był plan słuchania:
I Runda
Fortuna Imperatrix Mundi
[1] O Fortuna (chór)
II Runda
sopran
I Primo Vero
[4] Omnia Sol temperat (baryton solo)
III Runda
II In Taberna
[12] Olim lacus colueram (tenor, chór męski)
[13] Ego sum abbas (baryton, chór męski)
Finał
III Cours d’amours
[22] In trutina (sopran)
[23] Tempus est iocundum (sopran, baryton, chór, chór dziecięcy)
I Runda
Fortuna Imperatrix Mundi
[1] O Fortuna (chór)
II Runda
I Primo Vero
[4] Omnia Sol temperat (baryton solo)
III Runda
II In Taberna
[12] Olim lacus colueram (tenor, chór męski)
[13] Ego sum abbas (baryton, chór męski)
Finał
III Cours d’amours
[22] In trutina (sopran)
[23] Tempus est iocundum (sopran, baryton, chór, chór dziecięcy)
***
Tytuł audycji: "Kto słucha, nie błądzi"
Prowadził: Jacek Hawryluk
Goście: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski
Data emisji: 10.01.2014
Godzina emisji: 17.00