Najlepszy Copland? Z Nowego Jorku!

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2015 19:00
Jurorzy "Płytowego Trybunału Dwójki" wskazali najciekawszą interpretację "Koncertu na klarnet i orkiestrę smyczkową z harfą i fortepianem" Aarona Coplanda.
Audio
  • "Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową z harfą i fortepianem" Aarona Coplanda przed Trybunałem - cz. 1. (Płytowy Trybunał Dwójki)
  • "Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową z harfą i fortepianem" Aarona Coplanda przed Trybunałem - cz. 2. (Płytowy Trybunał Dwójki)
Płytowy Trybunał Dwójki to audycja Jacka Hawryluka, w której zaproszeni goście porównują interpretacje wybranego utworu nie wiedząc, kto jest wykonawcą
"Płytowy Trybunał Dwójki" to audycja Jacka Hawryluka, w której zaproszeni goście porównują interpretacje wybranego utworu nie wiedząc, kto jest wykonawcąFoto: Grzegorz Śledź/PR2

O zwycięstwie wykonania nowojorskiego  - Stanley Drucker, klarnet; New York Philharmonic, dyr. Leonard Bernstein (live, Nowy Jork, Avery Fisher Hall 10/1989; DG 1999/DG 2004 ”Bernstein - The Americans”, 6 CD) - zdecydowało jury w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Jan Jakub Bokun.

W audycji słuchaliśmy ponadto następujących nagrań:

Benny Goodman – klarnet, Columbia Symphony Orchestra, dyr. Aaron Copland (nagranie lata 60; CD CBS Masterworks),

Sharon Kam – klarnet, London Symphony Orchestra, dyr. Gregor Bühl (Londyn 2001; Teldec/Warner Classic 2002),

Martin Fröst – klarnet, Australijska Orkiestra Kameralna, dyr. Richard Tognetti (Sydney, Australia 2011; BIS 2011),

Andreas Ottensamer – klarnet, Rotterdam Philharmonic Orchestra, dyr. Yannick Nézet-Séguin (Rotterdam 2012; Mercury Classics/DG 2013),

Michael Collins – klarnet/dyrekcja, Szwedzka Orkiestra Kameralna (Szwecja 2012; Chandos Records 2013).

***

"Koncert na klarnet" został zamówiony u Aarona Coplanda przez Benny Goodmana, znakomitego amerykańskiego klarnecistę jazzowego, który nie stronił także od grania klasyki. Pisali dla niego również inni: Bela Bartók, Malcom Arnold, Paul Hindemith czy Morton Gould.

Z tego, co wiemy, Copland zaczął szkicować utwór pod koniec 1947 roku podczas czteromiesięcznego pobytu w Ameryce Łacińskiej, gdzie przebywał jako muzyk i prelegent. Komponowanie zakończył rok później. Goodman zapłacił ponoć za utwór 2 tysiące dolarów i miał wyłączność na jego wykonywanie przez dwa lata.

Premierowe wykonanie odbyło się 6 listopada 1950 roku podczas koncertu radiowego, grali: Goodman, NBC Symphony Orchestra pod batutą Fritza Reinera. Pierwsze publiczne wykonanie dano nieco później, 28 listopada. Solistą był Ralph McLean, grała Orkiestra Filadelfijska z Eugenem Ormandym.


Plan słuchania wyglądał następująco:

I runda

Slowly & Expressively

II runda

Kadencja

Finał

Rather fast

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Goście: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Jan Jakub Bokun

Data emisji: 11.04.2015

Godzina emisji: 17.00


A kolejny "Trybunał" na antenie Dwójki już 25.04.15 (czwarta audycja z chopinowskiego cyklu, tym razem Walce).

jp/kul

Zobacz więcej na temat: Jacek Hawryluk MUZYKA
Czytaj także

Trio Mendelssohna najlepiej grali przed wojną

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2015 18:00
Jurorzy Płytowego Trybunału Dwójki za najlepsze nagranie Tria fortepianowego d-moll op. 49. Feliksa Mendelssohna uznali to, którego dokonano w roku 1927.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kevin Kenner niezrównany w balladach Chopina

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2015 23:00
W trzecim z cyklu Trybunałów, którym zapowiadamy tegoroczny Konkurs Chopinowski, najlepsze okazało się wykonanie zwycięzcy 12. odsłony pianistycznych zmagań.
rozwiń zwiń