300. wydanie audycji Płytowy Trybunał Dwójki

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2023 13:00
Za nami trzechsetny Płytowy Trybunał Dwójki. A skoro tak, to zapraszamy do wspólnego słuchania. Był czas na rozmowy, były niespodzianki i zgodnie z naszą tradycją - Koncerty brandenburskie Jana Sebastiana Bacha (powracające co 150 wydań).
Zapraszamy na jubileuszowe wydanie audycji
Zapraszamy na jubileuszowe wydanie audycjiFoto: Shutterstock/Bertold Werkmann

Wyniki:

1.Zefiro, dyr. Alfredo Bernardini (Arcana 2018) (wersja nr 1)

2. Musica Antiqua Köln, dyr. Reinhard Goebel (Archiv 1987) (wersja nr 6)

3. Akademie für Alte Musik Berlin (HM 2021) (wersja nr 5)


Pozostałe nagrania:

  • English Chamber Orchestra, dyr. Raymond Leppard (Philips 1975) (wersja nr 4)
  • Bach Collegium Japan, dyr. Masaaki Suzuki (BIS 2009) (wersja nr 3)
  • Academy of Ancient Music, dyr. Richard Egarr (Harmonia Mundi USA 2009) (wersja nr 2)

Posłuchaj
137:13 2023_02_26 17_00_47_PR2_Kto_slucha_nie_bladzi_czyli_Plytowy_Trybunal_Dwójki.mp3 300. wydanie audycji Płytowy Trybunał Dwójki (Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki)

Na urodzinach byli: Olga Pasiecznik, Wojciech Michniewski, Marcin Zdunik i Krzysztof Firlus. Jubileuszowe wydanie audycji nagrane zostało w radiowym Studiu im. W. Szpilmana z udziałem słuchaczy Dwójki.


***

Koncerty brandenburskie - skomponowane prawdopodobnie w latach 1718-1721 i dedykowane margrabiemu Brandenburgii Christianowi Ludwigowi (a po jego śmierci odnalezione w skrzyni z nutami i sprzedane za 25 groszy!) - są najświetniejszym przykładem barokowych concerti grossi. Bach jednak w porównaniu do twórców włoskich czy francuskich idzie znacznie dalej, gdy chodzi o dyspozycje orkiestrowe, zwłaszcza w operowaniu z jednej strony polifonią, z drugiej kolorystyką.

Utwory niezmiennie obecne w repertuarze zespołów muzyki dawnej i wciąż ogromnie popularne wśród słuchaczy, stanowią spore wyzwanie dla wykonawców, tak dla poszczególnych solistów jak i dla całych zespołów. Każdy z koncertów napisany jest bowiem na nieco inną obsadę instrumentów i zawiera inne problemy techniczne. Od dyrygentów te utwory wymagają zatem pogłębionej wiedzy historycznej, precyzji wykonawczej i niezbędnej dozy spontanicznej fantazji, którą zdaje się sugerować w swym rękopisie kompozytor.

Zobacz także: "Koncerty brandenburskie" w 150. Płytowym Trybunale Dwójki >>>

***

"Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" to audycja, w której z zaproponowanych nagrań wyłaniamy to jedno, według nas najlepsze, najdoskonalsze.

Podczas kolejnych rund eliminujemy poszczególne nagrania i dopiero wtedy odsłaniamy karty... O tym, kto wygrywa, dowiadujemy się na samym końcu audycji.

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 25.02.2023

Godzina emisji: 17.00

mg

Czytaj także

Rinaldo Alessandrini: kluczem do muzyki Bacha jest kontrapunkt

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2019 12:11
- Z punktu widzenia techniki kompozytorskiej muzyka Bacha jest raczej jednorodna. Kompozytor praktycznie zawsze dawał pierwszeństwo kontrapunktowi – mówił w Dwójce znakomity klawesynista i dyrygent zespołu muzyki dawnej Concerto Italiano, z którym wystąpił na tegorocznym Festiwalu Actus Humanus Nativitas.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy tonacja może wzruszyć?

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2021 21:30
Według kompozytora, teoretyka i biografa współczesnych mu kompozytorów epoki baroku, Johanna Matthesona, "A-dur bardzo wzrusza". 
rozwiń zwiń