Sonata e-moll na fortepian i skrzypce Mozarta

Jacek Hawryluk, Agata Szymczewska, Andrzej Sułek i Wojciech Michniewski szukali najlepszego wykonania Sonaty e-moll na fortepian i skrzypce Wolfganga Amadeusza Mozarta. Jaki wynik przyniosły obrady Płytowego Trybunału Dwójki?
Obrady Płytowego Trybunału Dwójki
Obrady Płytowego Trybunału DwójkiFoto: Krzysztof Świeżak/PR
O Audycji

I miejsce
Anne-Sophie Mutter – skrzypce, Lambert Orkis – fortepian (live: 9/1995, Berlin, Filharmonia; DG 1996) (wersja 1)

ex aequo

I miejsce
Christin Li – skrzypce (1737 ex-Paulsen Guarneri del Gesù), James Baillieu – fortepian (Decca 2023) (wersja 7)


III miejsce
Rachel Podger – skrzypce (Pesarinius 1739), Gary Cooper – pianoforte (Anton Walter, Wiedeń 1795, kopia Dereka Adlama, 1987) (Channel Classics 2007) (wersja 2)


Pozostałe nagrania:

  • Renaud Capuçon – skrzypce, Kit Armstrong – fortepian (DG 2023) (wersja 3)
  • Marieke Spaans – fortepian tangentowy (Anonim 1789), Anton Steck – skrzypcowe barokowe (Jacobusa Steinera, Absam, 1658, smyczek anonimowy 1780) (Ludi Musici 2006) (wersja 4)
  • Dorota Anderszewska – skrzypce, Piotr Anderszewski - fortepian (nagranie: sierpień 1998; Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej w Warszawie, CD Accord 1998) (wersja 5)
  • Isabelle Faust – skrzypce (Stradivarius „Sleeping Beauty” 1704), Alexander Melnikov – pianoforte (Christophe’a Kerna z 2014 roku, kopia instrumentu Antona Waltera z 1795 roku) (Harmonia Mundi 2018) (wersja 6)
  • Aleksandra Bryła – skrzypce (kopia XVII-wiecznego instrumentu Francesco Ruggeriego, wykonana przez Krzysztofa Krupę w 2012 roku), Monika Woźniak – pianoforte (instrument Paula McNulty’ego zbudowany na wzór pochodzącego z 1805 roku fortepianu Waltera & Sohn) (Prelude Classiscs 2023) (wersja 8)

Cykliczna audycja Jacka Hawryluka, w której zaproszeni goście – krytycy muzyczni – porównują interpretacje wybranego utworu nie wiedząc, kto jest wykonawcą. Pomysł jest prosty. Słuchamy w ciemno wybranego utworu, w kilku interpretacjach, bez wiedzy na temat wykonawców. Program składa się z czterech rund, w każdej z nich eliminujemy jedno wykonanie. Do ostatniej rundy przechodzą dwa lub trzy najlepsze, zdaniem gości, interpretacje. W finale wybieramy tę najlepszą. Dopiero po odrzuceniu dowiadujemy się, kto podpisał się pod konkretnym wykonaniem. Do końca więc słuchacze i krytycy trzymani są w napięciu.

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Goście: Agata Szymczewska, Andrzej Sułek i Wojciech Michniewski

Data emisji: 25.11.2023

Godz. emisji: 17.00

pg

Playlista
  • Anne-Sophie Mutter, Lambert Orkis - Mozart · Sonata for Piano and Violin in E flat major K 481 - 2. Adagio