Jan Sebastian Bach. Kantata na Nowy Rok

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2022 19:32
Noworoczne spotkanie Płytowego Trybunału Dwójki poświęcone było kantacie kościelnej "Jesu, nun sei gepreiset" (BWV 41), wyjątkowemu dziełu Jana Sebastiana Bacha.
W jury noworocznego Płytowego Trybunału Dwójki zasiadły: Olga Pasiecznik, Lilianna Stawarz i Dorota Kozińska
W jury noworocznego Płytowego Trybunału Dwójki zasiadły: Olga Pasiecznik, Lilianna Stawarz i Dorota KozińskaFoto: Wojciech Kusiński/PR

Kantata "Jesu, nun sei gepreiset" (BWV 41) napisana została przez Bacha na nabożeństwo noworoczne roku 1725 roku. 1 stycznia obchodzono w kościele luterańskim w czasach Jana Sebastiana Bacha jako Święto Obrzezania Pańskiego.

Za materiał poetycki i muzyczny wziął kompozytor tekst i melodię chorału protestanckiego Johannesa Hermanna z 1593 roku. Instrumentacja utworu jest zaskakująca, gdyż rzadko kiedy mógł Bach pozwolić sobie na tak dużą obsadę. Poza chórem, solistami, instrumentami smyczkowymi oraz basso continuo pojawiają się też 3 oboje i 3 trąbki z kotłami, a w arii tenorowej "Wo ferne du den edlen Frieden" soliście towarzyszy wiolonczela piccolo.

Kantaty skomponowane przez Bacha to ponad 200 niezależnych dzieł, które przetrwały, i co najmniej kilkudziesięciu uważanych za zaginione. W 1723 roku kompozytor przyjął posadę głównego kantora w kościele św. Tomasza w Lipsku (właściwie w czterech świątyniach lipskich, bo obok Thomaskirche, odpowiadał za oprawę muzyczną w Nikolaikirche, Neue Kirche i Peterkirche). Wówczas jego obowiązkiem stało się komponowanie kantat na każdą niedzielę oraz wszystkie święta kościelne, czego efektem jest 209 zachowanych kantat (z około 300 powstałych), czyli pięć pełnych roczników kalendarza liturgicznego. Przez prawie trzydzieści lat pracy w Lipsku Bach doprowadził formę kantaty do mistrzostwa.

W audycji nagrania tego wyjątkowego dzieła porównywali Olga Pasiecznik, Lilianna Stawarz i Dorota Kozińska


Posłuchaj
117:20 2022_01_01 17_01_28_PR2_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 Jan Sebastian Bach "Jesu, nun sei gepreiset" (Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki) 

***

W audycji z zaproponowanych nagrań wyłaniamy to jedno, według nas najlepsze, najdoskonalsze. Podczas kolejnych rund eliminujemy poszczególne nagrania i dopiero wtedy odsłaniamy karty... O tym, kto wygrywa, dowiadujemy się na samym końcu programu.

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 1.01.2022

Godzina emisji: 17.00

Czytaj także

"Koncerty brandenburskie" w 150. Płytowym Trybunale Dwójki

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2018 06:00
W jubileuszowym Trybunale wróciliśmy do źródeł, czyli do arcydzieła Jana Sebastiana Bacha, którego słuchaliśmy już w pierwszej audycji w styczniu 2011 roku. Kto okazał się najlepszy? W pierwszym Trybunale triumfował Reinhard Goebel...
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bach na dwusetnym "Płytowym Trybunale Dwójki"!

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2020 13:10
W jubileuszowym wydaniu audycji "Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" oceniane były wykonania Mszy h-moll BWV 232 Jana Sebastiana Bacha.
rozwiń zwiń