Nad 24 Preludia op. 28 Chopin pracował w latach 1838-39, ale pomysły poszczególnych preludiów zrodziły się znacznie wcześniej. Chopin komponował na Majorce, dokąd udał się jesienią 1838 roku - z George Sand, oraz jej dziećmi, Maurycym i Solange. Miało być pięknie, a jak było… pamiętamy. Deszcze, chłód, choroba. Praca opóźniała się - mimo to rękopis 24 Preludiów był gotowy w styczniu 1839. W tym samym roku dzieło ukazało się drukiem w Paryżu, Londynie i Lipsku.
Płytowy Trybunał słuchał następujących preludiów:
I runda
C-dur nr 1 (Agitato)
a-moll nr 2 (Lento)
II runda
A-dur nr 7 (Andantino)
fis-moll nr 8 (Molto agitato)
III runda
Des-dur nr 15 “Deszczowe” (Sostenuto)
b-moll nr 16 (Presto con fuoco)
Finał
g-moll nr 22 (Molto agitato)
F-dur nr 23 (Moderato)
d-moll nr 24 (Allegro appassionato)
A wybieraliśmy spośród następujących nagrań:
Martha Argerich – fortepian (LP DG 1977/„Martha Argerich – The Collection I, The Solo Recordings” 8 CD DG 2008)
Maurzio Pollini – fortepian (LP DG 1975/CD DG 1985/CD “Maurizio Pollini – Chopin”, 9 CD DG 2011)
Garrick Ohlsson – fortepian (Arabesque “The Complete Chopin Piano Works Vol. 2 – Preludes” 1991; 16 CD Hyperion 2008 (komplet)/CD ”Preludia i Impromptus” Helios/Hyperion 2010)
Stanisław Bunin – fortepian („BeArTon – Wydanie Narodowe” 2004)
Rafał Blechacz – fortepian (DG 2007)
Julianna Awdejewa - fortepian (Mirare 2014)
***
Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi
Prowadzi: Jacek Hawryluk
Data emisji: 27.06.2015
Godzina emisji: 14.00
mc/mm