Uta Goebl-Streicher o wyjątkowych listach Friederike Müller
Utą Goebl-Streicher mówiła o innym spojrzeniu na funkcję, jaką mogą pełnić listy oraz wyjątkowości korespondencji Friederike Müller. - W tamtych czasach było zupełnie inaczej. Wiele listów było związanych z handlem, zawieraniem umów. Pojawiały się w nich oczywiście wątki życia osobistego, ale listy Friederike Müller to coś zupełnie innego. Były przede wszystkim adresowane do osób, które darzyła gorącym uczuciem - powiedziała.
Wielki podziw i fascynacja Chopinem
Dodała, że listy pełniły również funkcję jej dziennika, dzięki któremu mogła wspominać chwile ze swojego pobytu w Paryżu. - Friederike była niezwykle serdecznym, emocjonalnym człowiekiem, przywoływała swoje przemyślenia i przeżycia, zarówno te pozytywne, jak i te negatywne, w bardzo emocjonalny sposób. Uważam, że jej listy są wyjątkowe, również przez to, że są przepełnione jej wielkim podziwem wobec Chopina. Możemy tu bez wątpienia mówić o fascynacji - stwierdziła.
Inny obraz Chopina
Opowiedziała o tym, jak dzięki listom zmienił się jej obraz Chopina. - Dorastałam wśród pokolenia, które o Chopinie mówiło jeszcze jako o muzyku salonowym, a to miało nieco pejoratywny wydźwięk. Później poświęciłam mu dużo czasu. Dla mnie listy były niezwykle przydatne, aby zrozumieć Chopina, pokochać go. Tu można mówić o pozytywnej zmianie, ale to ma też związek z moją własną biografią. Poza tym uważam, że opisy Liszta poruszają kilka interesujących aspektów. Te listy sprawiają, że obraz wszystkich tych, o których pisze Friederike Müller staje się bardziej żywy - podkreśliła.
31:40 2023_10_17 19_58_44_Dwojka_Filharmonia_Dwojki.mp3 Uta Goebl-Streicher: Chopin w listach Friederike Müller to ktoś godny podziwu (Filharmonia Dwójki)
Friederike Müller zrezygnowała z fortepianu
Ostatecznie Friederike Müller postanowiła zrezygnować z fortepianu. - Była silną kobietą, ale w głębi duszy była również bardzo niepewna siebie. Uważam, że nie potrafiłaby poradzić sobie z wzywaniami, jakie niósł ze sobą biznes koncertowy. Chodzi o złe recenzje, często ktoś mówił jej coś niemiłego, nie wróżył sukcesu. Mueller wystąpiła na zorganizowanym przez nią samą naprawdę dużym koncercie, na którym była m.in. Cesarzowa i inne osoby o podobnym statusie. Pojawiła się bardzo nieprzyjemna krytyka. Potem często koncertowała, ale już nigdy jako solistka. Zawsze z kwartetem albo w salonie Streicherów, który nie należał do największych. Szkoda, bo początkowo była uważana przez wszystkich za naprawdę bardzo dobrą i obiecującą pianistkę - mówiła Uta Goebl-Streicher.
***
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart (opr. Peter Lichtenthal) Requiem KV 626 w wersji na kwartet smyczkowy
wykonawcy: Lutosławski Quartet
Koncert w 174. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina, Warszawa - Bazylika Św. Krzyża (transmisja od 20.30)
***
Lutosławski Quartet - zespół odwołujący się w swojej nazwie do wielkiego kompozytora XX wieku Witolda Lutosławskiego – powstał w 2007 roku i obecnie jest jednym z wiodących kwartetów smyczkowych w Polsce.
Gościł on już na takich prestiżowych festiwalach, jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Klarafestival w Brukseli, Ankara Music Festival w Turcji, Hong Kong Arts Festival, Tongyeong International Music Festival w Korei Południowej, World Music Days i Jazztopad.
Lutosławski Quartet jeździ po świecie
Wystąpił też w wielu renomowanych salach koncertowych, m.in. w Kioi Hall w Tokio, YST Conservatory of Music w Singapurze, Hangzhou Theatre, Forbidden City Concert Hall w Pekinie, Megaron w Atenach, Konzerthausie w Berlinie, Bozar w Brukseli, salach SESC w São Paulo, w Filharmonii Narodowej oraz Studiu im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.
Zespół niejednokrotnie koncertował z wybitnymi artystami, takimi jak Garrick Ohlsson, Piotr Anderszewski, Kevin Kenner, Bruno Canino, Michel Lethiec, Tomoko Akasaka, Eugen Indjic, Ryszard Groblewski, Andrzej Bauer, oraz ze znakomitymi jazzmanami (m.in. Kenny Wheeler, John Taylor, Uri Caine, Benoît Delbecq, Vijay Iyer, Charles Lloyd). Muzycy kwartetu współpracowali również z paryskim IRCAM-em.
Specjalność: muzyka polska
Lutosławski Quartet nagrywał dla wytwórni Naxos, DUX i CD Accord, jego nagrania wydało też NFM. Wykonuje głównie muzykę XX i XXI wieku, wiele uwagi poświęca popularyzacji muzyki polskiej, m.in. Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna, a także Marcina Markowicza – jednego z członków zespołu.
Od 2007 roku Lutosławski Quartet działa jako jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.
[źródło: NFM]
***
Rozmawiał: Michał Dębski
Gość: Uta Goebl-Streicher (autorka książki "Friederike Müller. Listy z Paryża 1839-1845. Nauczanie i otoczenie Fryderyka Chopina w świetle korespondencji jego ulubionej uczennicy")
Data emisji: 17.10.2023
Godzina emisji: 20.00
Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".
pg/mo