Słynny polski dyrygent i jego Bruckner

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2011 21:00
Stanisław Skrowaczewski jest uważany powszechnie z idealnego interpretatora dzieł Antona Brucknera - symfonią "Wagnerowską" Skrowaczewski zadyrygował w Warszawie w maju tego roku. W niedzielny wieczór to wydarzenie będzie można usłyszeć na antenie Dwójki.
Audio
  • Stanisław Skrowaczewski w rozmowie z Anną Skulską

Za interpretacje symfonii Brucknera Stanisław Skrowaczewski otrzymał Złoty Medal amerykańskiego Towarzystwa Mahlerowsko-Brucknerowskiego. W 2002 zarejestrowany dla Arte Nova wspólnie z Saarländischer Rundfunk Orchestra cykl jedenastu symfonii Brucknera uhonorowany został w Cannes nagrodą w kategorii Na lepsze nagranie muzyki symfonicznej XVIII i XIX wieku.

Trzecią symfonię Anton Bruckner zadedykował "niedościgłemu, szlachetnemu mistrzowi poezji i muzyki" - Ryszardowi Wagnerowi. Dzieło powstało w 1873 roku, ale kompozytor, swoim zwyczajem, poddawał je wielkrotnym rewizjom - ostatnia wersja pochodzi z roku 1891. Do dziś zdania o III Symfonii Brucknera są podzielone, podobnie jak niejednoznaczna jest opinia o wprowadzonych przez kompozytora poprawkach. Angielski badacz i kompozytor Robert Simpson najbardziej ceni pierwszą wersję: "miała ona majestat, który został zagubiony w późniejszych rewizjach".

Otto
Otto Böhler: Anton Bruckner i jego krytycy

 

Program wieczoru uzupełniła ostatnia symfonia Wolfganga Amadeusza Mozarta – Jowiszowa. Równie monumentalna w wyrazie, zwieńczona wielotematową fugą, była wzorem symfonii dla następnych pokoleń kompozytorów.

 

Zaprasza Marek Zwyrzykowski

Program

Wolfgang Amadeus Mozart 41 Symfonia C-dur KV 551 "Jowiszowa"
Anton Bruckner III Symfonia d-moll "Wagnerowska"

Wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Stanisław Skrowaczewski - dyrygent
(Warszawa, 6.05.2011)

19 czerwca (niedziela), godz. 20:00

Czytaj także

Rozmowa ze Stanisławem Skrowaczewskim

Ostatnia aktualizacja: 24.05.2011 10:28
W rozmowie z Anną Skulską słynny polski dyrygent i kompozytor ujawnił wiele sekretów swojego warsztatu i podzielił się swoimi poglądami na literaturę muzyczną.
rozwiń zwiń