Muzyka Tomása Luisa de Victorii jest pełna mistycyzmu, wyrasta z autentycznego, głębokiego przeżycia religijnego. Kompozytor, będący duchownym, spędził większość życia w Rzymie - jego mistrzem był Giovanni Pierluigi da Palestrina, kompozytor tak wspaniały, że jego styl stał się oficjalnym stylem muzyki kościelnej na ponad sto lat. Palestrina dbał o wyrazisty przekaz tekstu i bardzo oszczędnie stosował dysonanse, przez co jego muzyka jest piękna i "niebiańska" w w wyrazie.
De Victoria był doskonałym śpiewakiem i organistą, jednak wyżej cenił sobie komponowanie, niż wykonawstwo. W swojej muzyce, wyłącznie religijnej, szedł śladami swego nauczyciela, co zyskało mu przydomek "hiszpańskiego Palestriny". Materię muzyczną da Victoria traktował swobodniej niż Włoch, tworzył wyrazistsze odeń melodie o większym ładunku emocjonalnym, przez co muzyka ta porównywana bywa do malarstwa Velazqueza czy El Greca. Doskonale operował techniką polichóralną, tworząc pełne inwencji brzmienia oparte na przeciwstawionych sobie zespołach wokalistów. Dla podkreślenia wyrazowej strony opracowywanego tekstu kompozytor nie wahał się przed naruszeniem ścisłych reguł kontrapunktycznych. Był zresztą mistrzem malarstwa dźwiękowego, co na gruncie ówczesnej muzyki religijnej było raczej wyjątkiem, niż regułą. Do najważniejszych osiągnięć de Victorii należy "Missa Alma Redemptoris Mater", które zabrzmiało w czerwcu tego roku w Grenadzie.
Na retransmisję zaprasza Magdalena Łoś.
Program:
Tomas Luis de Victoria Missa Alma Redemptoris Mater
Wyk. Enemble Plus Ultra oraz Schola Antiqua
14 września (środa), godz. 19.00