"Niektóre Mazurki Chopina nie mają początku ani końca"

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2017 14:00
– Pokusiłbym się o stwierdzenie, że mazurki są pewnym polem do eksperymentów dla kompozytora. Dlatego tak fascynują mnie te utwory – mówił Andreas Staier w przerwie swojego występu na festiwalu "Chopin i jego Europa".
Audio
  • Co łączy Schuberta z Chopinem, a Bacha z Haendlem? Rozmowa z Andreasem Staierem. (PR, 19.08.2017)
Andreas Staier
Andreas StaierFoto: Josep Molina / mat. pras.

chije 2017 1200.jpg
Chopin i Jego Europa po raz trzynasty w Warszawie

Mistrz klawesynu i historycznego fortepianu zaprezentował w Warszawie program złożony z dzieł Bacha, Mozarta, Schuberta i oczywiście Chopina. Pianista zagrał Mazurki op. 17 oraz Mazurki op. 24, które do tej pory grywał prywatnie, "tak dla siebie". – W pewnym momencie uznałem, że jednak wybiorę się na małą turystyczną wyprawę właśnie w kierunku mazurków i wykonam je publicznie – powiedział.

Andreas Staier zwrócił uwagę nie tylko na skondensowaną formę mazurków i zawarty w nich "narodowy pierwiastek skryty pod pewną warstwą intymności", lecz także na śmiałość tych kompozycji. – Niektóre z nich brzmią tak, jakby nie miały ani początku, ani końca. Tak jest w przypadku Mazurka a-moll z opusu 17, jednego z moich ulubionych utworów Chopina – zauważył.

Pianista mówił także o innych wykonywanych podczas koncertu dziełach, o tym, co łączy Schuberta z Chopinem, a Bacha z Haendlem, oraz tłumaczył, dlaczego nie wyobraża sobie siebie wykonującego Koncerty Rachmaninowa.

fortepian 1200.jpg
"Chopin i jego Europa" na antenie Dwójki

***

Rozmawiał: Krzysztof Dziuba

Gość: Andreas Staier (pianista)

Data emisji: 19.08.2017

Godzina emisji: 22.33

Materiał wyemitowano w audycji "Letni festiwal muzyczny".

mc

Czytaj także

Andreas Staier. Fortepian historyczny bez tajemnic

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2014 15:10
W "Poranku Dwójki" rozmawialiśmy z Andreasem Staierem, jednym z najwybitniejszych na świecie mistrzów klawesynu i historycznego fortepianu, który jest gościem 10. Festiwalu Muzycznego "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Platoński ideał muzyki Andreasa Staiera

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2015 14:00
- Musiało upłynąć sto lat od śmierci Bacha, zanim jego geniusz został rozpoznany. Dwa pokolenia po nim właściwie go nie znały - mówił o swoim ulubionym kompozytorze niemiecki klawesynista.
rozwiń zwiń