"Wesele Figara" to pierwsza opera znanej spółki autorskiej Mozart-da Ponte. Razem stworzyli tylko trzy dzieła (pozostałe to "Don Giovanni" oraz "Cosí fan tutte"), ale każde przeszło do historii, a co ważniejsze - każde weszło na stałe do repertuaru światowego. Chociaż na początku wcale się na to nie zanosiło.
Pierwowzorem libretta "Wesela Figara" była sztuka Pierre'a Beaumarchais'go - ostra krytyka feudalizmu i arystokracji, która nie mogła się podobać władcom ówczesnej Europy. Mimo że Lorenzo da Ponte oczyścił intrygę z jawnych akcentów politycznych, cesarski Wiedeń zachował wobec dzieła rezerwę. Tak na wszelki wypadek.
Librecista pozostawił wartką akcję, wyraziście nakreślone postaci, żywe i wielowymiarowe. Relacje między osobami dramatu są prawdopodobne, przez co intryga wciąga słuchacza. Całość obraca się wokół prawa pierwszej nocy, które w swoich włościach zniósł hrabia Almaviva, ale które chciałby po cichu przywrócić, a to za sprawą pięknej Zuzanny, która właśnie wychodzi za wiernego sługę hrabiego – Figara. Prowadzi to do mnóstwa niezwykłych sytuacji, bowiem Almaviva i Figaro, zachowując pozory normalnych stosunków, stają się rywalami. A jednak, gdy obaj poczują się zagrożeni, połączą siły przeciw rozbuchanym hormonom Cherubina…
Znakomite libretto zyskało genialne opracowanie muzyczne. Jeśli nie przypadło ono do gustu wiedeńczykom, to natychmiast stało się sukcesem w Pradze, która odtąd pokochała Mozarta - jak się zdaje, z wzajemnością. Dziś już chyba nikogo nie trzeba przekonywać o wartości tego arcydzieła.
W sobotni wieczór usłyszymy "Wesele Figara" wprost z festiwalu w Salzburgu.
Na transmisję zaprasza Aleksander Laskowski.
Program
Wolfgang Amadeus Mozart Wesele Figara
Wyk.: Simon Keenlyside, Genia Kühmeier, Marlis Petersen, Erwin Schrott, Katija Dragojevic, Marie McLaughlin, Franz-Josef Selig, Malin Christensson, Oliver Ringelhahn, Adam Plachetka, Uli Kirsch, Chór Opery Wiedeńskiej, Orchestra Wieku Oświecenia, Robin Ticciati - dyrygent
30 lipca (sobota), godz. 19:30