Chór Polskiego Radia i kompozycje Bartłomieja Pękiela

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2020 16:35
350 lat temu zmarł Bartłomiej Pękiel, największy polifonista epoki Wazów. Z tej okazji Chór Polskiego Radia zaprezentował muzyczny portret tego wspaniałego kompozytora, uzupełniony o utwory instrumentalne z epoki. Transmisja odbyła się w niedzielny wieczór (20.12) na stronie internetowej dwojka.polskieradio.pl.
Koncert dzieł Bartłomieja Pękiela
Koncert dzieł Bartłomieja PękielaFoto: mat. prasowe

Bartłomiej Pękiel związany najpierw z dworem królewskim w Warszawie, a następnie z kapelą Katedry Wawelskiej, w swojej twórczości łączył z powodzeniem dwa style XVII-wiecznej muzyki.

W wykonaniu Chóru Polskiego Radia usłyszymy również krótki motet Jubilate Deo Luki Marenzia, kapelmistrza kapeli królewskiej na dworze Zygmunta III Wazy w Warszawie. Dopełnieniem programu będą utwory instrumentalne. Zabrzmią organowe kompozycje liturgiczne Girolama Frescobaldiego ze zbioru Fiori Musicali ("Muzyczne kwiaty") z 1635 roku, kompozycje pochodzące z wileńskiej tabulatury organowej z XVII wieku (Album Sapieżyńskie) oraz Toccata Luzzasca Luzzaschi’ego z traktatu Il Transilvano Girolama Diruty. 

WYKONAWCY:

Chór Polskiego Radia

Paweł Cieślik – puzon altowy 
Tomasz Stolarczyk – puzon tenorowy 
Bogdan Piznal – puzon tenorowy 
Andrzej Tkaczyk – puzon basowy 
Andrzej Zawisza – pozytyw 
Maria Piotrowska–Bogalecka – dyrygent


Chór Polskiego RadiaChór Polskiego Radia

***

O życiu Pękiela wiemy niewiele. Nie znamy daty, ani miejsca jego urodzenia, zaś data jego śmierci (1670, Kraków) jest przybliżona. Pierwsze wzmianki, jakie pojawiają się o kompozytorze, pochodzą z Warszawy. Pewne jest, że to właśnie z tamtejszą kapelą królewską związany był od młodości. Do zespołu przyjęto go za panowania króla Władysława IV Wazy. W 1641 roku Pękiel objął funkcję wicekapelmistrza, a po opuszczeniu Polski przez Marca Scacchiego, otrzymał zaszczytny tytuł maestro di capella, stając się tym samym pierwszym w historii Polakiem piastującym stanowisko kapelmistrza kapeli królewskiej. Pękiel cieszył się też szacunkiem i uznaniem króla, o czym świadczą otrzymane dobra w Ujazdowie. Królewską kapelą kierował do 1655 roku, czyli do „potopu” szwedzkiego. Podczas wojny przebywał prawdopodobnie na dworze cesarskim w Wiedniu. Już po „potopie” przeniósł się do Krakowa, gdzie po śmierci Franciszka Liliusa objął stanowisko magister di capellae w katedrze na Wawelu. Zespołem kierował najprawdopodobniej do śmierci w 1670 roku. 

Twórczość Pękiela można podzielić na dwa okresy. Podczas pobytu na dworze Wazów tworzył kompozycje z zastosowaniem basso continuo w stile moderno, a po przyjeździe do Krakowa utwory religijne a cappella, utrzymane w stile antico. Z okresu warszawskiego pochodzą m.in. koncert kościelny Dulcis amor Jesu, dialogo Audite mortales, ale też msze polichóralne takie jak Missa concertata „La Lombardesca”, Missa a 14 oraz Missa senza le cerimonie. Przeznaczona na dwa czterogłosowe chóry i basso continuo msza złożona jest z pięciu części. I to właśnie ta dwuchórowa msza z towarzyszeniem b.c. stanowi szkielet koncertu, który wypełnią motety a cappella Pękiela. Będą to dwuchórowy Resonet in laudibus oraz jednochórowe Ave Maria, Nativitas (Conceptio) tua, Salvator orbis, Assumpta es Maria, Sub tuum praesidium, O adoranda Trinitas oraz Magnum nomen Domini.

***

Transmisja odbyła się w niedzielę (20.12) od godz. 19.30 na dwojka.polskieradio.pl.

Zobacz więcej na temat: Chór Polskiego Radia
Czytaj także

Maria Piotrowska-Bogalecka: artyści i muzycy odczuwają pustkę

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2020 16:36
- Ten czas izolacji jest wyjątkowy i trudny. Naszym powołaniem jest kontaktować się ze słuchaczami poprzez muzykę, więc każdy z nas odczuwa tęsknotę do tego, żeby coś wspólnie tworzyć - mówiła dyrektor artystyczna Chóru Polskiego Radia w Krakowie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Górecki in memoriam" - koncert Chóru Polskiego Radia [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2020 21:58
W 10. rocznicę śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego wysłuchaliśmy koncertu, poświęconego pamięci tego niezwykłego kompozytora, w wykonaniu Chóru Polskiego Radia pod kierunkiem Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej.
rozwiń zwiń