Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie na zakończenie sezonu [ZOBACZ ZDJĘCIA]

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2022 09:00
"Missa pro pace" (Msza o pokój) Wojciecha Kilara to dzieło przeniknięte duchem kościelnej muzyki średniowiecznej - jest pełne nastroju medytacji i modlitewnego skupienia. Tym właśnie utworem 25 czerwca Orkiestra Polskiego Radia zakończyła swój sezon artystyczny 2021/22.
Michał Klauza dyrygował Orkiestrą Polskiego Radia
Michał Klauza dyrygował Orkiestrą Polskiego RadiaFoto: Wojciech Kusiński/Polskie Radio

W programie:

  • Wojciech Kilar - Missa pro pace na cztery głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę.

Wykonawcy:

  • Adriana Ferfecka – sopran
  • Agata Schmidt – alt
  • Mykhailo Kushlyk – tenor
  • Volodymyr Tyshkov – bas
  • Chór Polskiego Radia w Krakowie
  • Artyści Chóru Filharmonii Narodowej
  • Maria Piotrowska-Bogalecka - przygotowanie Zespołu PR, kierownictwo artystyczne
  • Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
  • Michał Klauza – dyrygent

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Transmisja na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.

***

Missa pro pace została skomponowana przez Wojciecha Kilara na zamówienie Kazimierza Korda. Dzieło, pisane przez osiem miesięcy (lipiec 1999 – marzec 2000), dedykowane było Filharmonii Narodowej w setną rocznicę jej istnienia. Wówczas w prapremierowym wykonaniu udział wzięli m.in. Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Kazimierza Korda.

Msza zbudowana została z pięciu części: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus i Agnus Dei. Utwór Wojciecha Kilara, oszczędny w efektach brzmieniowych, przeniknięty jest duchem kościelnej muzyki średniowiecznej - jest pełen nastroju medytacji i modlitewnego skupienia.

***

Na koncert w sobotę (25.06) w godz. 19.30-23.00 zapraszał Marcin Majchrowski.

Czytaj także

Mariusz Gradowski: muzyka musi być równoprawnym partnerem w opowiadaniu historii

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2021 17:00
- Jeszcze kilka lat temu rozmowa o muzyce filmowej skazana była na porażkę. Uważano, że jest to sztuka gorsza względem muzyki koncertowej, względem muzyki autonomicznej - opowiadał w audycji muzykolog, dziennikarz Dwójki Mariusz Gradowski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Michał Klauza: Mozart stworzył wyjątkowy tryptyk symfoniczny

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2022 21:30
- Symfonia "Jowiszowa" jest apoteozą witalności, a jednocześnie sumą elementów z przeszłości, powiązaniem ich z teraźniejszością i spojrzeniem w przyszłość. To absolutne arcydzieło, pięciotematowa fuga w codzie słuchaczowi wydaje się wręcz organiczna i wspaniale napisana. Główny temat czwartej części jest znany z chorału gregoriańskiego, a słychać go również w pierwszej symfonii, którą Mozart w życiu napisał. To swego rodzaju klamra - tak na antenie Dwójki mówił dyrygent Michał Klauza. 
rozwiń zwiń