Dzień 10. "W preludiach nie ma marginesu błędu"

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2021 22:00
- Słuchając Andrzeja Wiercińskiego odetchnęłam z ulgą, usłyszałam to Chopinowskie brzmienie, wreszcie usłyszałam rubato. Doceniam bardzo respekt dla tekstu i staranność wykreowania brzmienia - tak Róża Światczyńska komentowała pierwszą sesję wieczorną III etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. 
Andrzej Wierciński
Andrzej WiercińskiFoto: Wojciech Grzędziński/NIFC

 

PR_Konkurs Chopinowski_1200x660.jpg
XVIII Konkurs Chopinowski - zobacz serwis specjalny

Sesja wieczorna 14.10:

[YouTube: NIFC]


Posłuchaj
20:04 2021_10_14 19_06_57_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Róża Światczyńska, Andrzej Sułek i Jacek Hawryluk podsumowują pierwszą sesję wieczorną III etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - cz. 1. (Dwójka)

28:45 2021_10_14 21_33_40_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Róża Światczyńska, Andrzej Sułek i Jacek Hawryluk podsumowują pierwszą sesję wieczorną III etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - cz. 2. (Dwójka)

  

Na tym etapie Konkursu Chopinowskiego rywalizuje 23 pianistów. W czwartkowej (14.10) sesji wieczornej zaprezentowało się czterech z nich. 

Jako pierwszy z godzinnym recitalem wystąpił Kyohei Sorita. - Ujął mnie włączeniem do programu Largo Es-dur, tego drobiazgu Chopinowskiego, wyczułam w tym konkretny zamysł dramaturgiczny. Finał jego sonaty wprowadził nas w nastrój tego largo. Potem triumfalny, momentami triumfalistyczny Polonez As-dur, ten zamysł to coś, co bardzo cenię - mówiła Róża Światczyńska. 

Kyohei Sorita po III etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Podkreśliła również ambitny wybór mazurków op. 56. - To są mazurki chętnie wybierane przez pianistów od czasu Rafała Blechacza, który za ich wykonanie otrzymał nagrodę Polskiego Radia. W interpretacji Sority były one mniej poetyckie, bardziej krzepkie - powiedziała.

Andrzej Sułek zacytował traktat Józefa Elsnera o metryczności i rytmiczności języka polskiego. - Moim zdaniem Japończykowi zabrakło tego językowego wyczucia polskiego w mazurkach, a jeszcze bardziej jego następcy, który nie odczytał tej konotacji w pierwszej części Sonaty b-moll. Mam sporo wątpliwości co do jakości dźwięku, jakim się posługiwał Hayato Sumino. 

Hayato Sumino ocenia swój występ w III etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Róża Światczyńska zauważyła emocjonalność pianisty. - Tkwi w nim taka wewnętrzna pasja, która może czasami jest niewłaściwie ukierunkowana. Jego szczodre szafowanie forte nie brzmiało przychylnie dla ucha. Wyczułam pewien zamysł w połączeniu finału Sonaty b-moll ze Scherzem cis-moll, powiało grozą jak z horroru.

Andrzej Sułek zaznaczył, że szczególnie trudne wykonawczo są preludia. - One mają swą lapidarność, zawierają cały katalog afektów muzycznych, to olbrzymia trudność. Jestem pełen najwyższego podziwu dla wszystkich, którzy zdecydowali się zagrać te preludia. 

Róża Światczyńska podkreśliła wagę sonat. - Nie wyobrażam sobie pianisty aspirującego do miana laureata Konkursu Chopinowskiego, który tej formy nie jest w stanie stworzyć w sposób przekonujący, dziś tego przekonania nie miałam.

Po przerwie zaprezentowali się dwaj polscy pianiści. Pierwszym z nich był Andrzej Wierciński. 

Andrzej Wierciński o swoim występie w III etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Według Andrzeja Sułka ten pianista ma szczególną cechę. - On szuka tych głosów, które mają coś do powiedzenia, nieoczywistych odniesień, nieprzetartych ścieżek. Uważam, że jego mazurki były dobrym przykładem stylowości osadzonej w tradycji, ale także poszukiwania. W scherzu było sporo rzeczy nie do końca logicznie wkomponowanych w formę. 

Róża Światczyńska dodała, że w Sonacie h-moll Andrzej Wierciński ujawnił swój rys wirtuozowski. - Do ostatnich taktów obecny był w niej rozmach, jednak nie do końca mogłam odczytać, co on chce powiedzieć w tej sonacie. 

Dzisiejsze przesłuchania zakończył występ Piotra Alexewicza. - Jego mazurki były zagrane szlachetnie, kulturalnym dźwiękiem, miały pewien romantyczny powiew, dla mnie to urodzony liryk. To jest pianista, który kiedyś śpiewał w chórze, dla niego niezwykle ważna jest kantylena. Ucieszyłam się, że słyszę pięknie osadzone forte, harmonię, czuło się wrażliwość na współbrzmienia. U niego w grze jest oddech, być może wiąże się to z jego doświadczeniem wokalnym. Ze świecą szukać w Polsce pianisty, który mając 22 lata gra w takim stylu komplet preludiów Chopina - oceniła Róża Światczyńska.

Piotr Alexewicz o swoim występie w III etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Zobacz podsumowanie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Pierwszy dzień III etapu - za kulisami:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]


***

Prowadzenie: Róża ŚwiatczyńskaAndrzej Sułek i Jacek Hawryluk

Data emisji: 14.10.2021

Godzina emisji: 19.05 i 21.30

mo

. .

Czytaj także

Znamy wyniki II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2021 20:50
Poznaliśmy (we wtorkowy wieczór, 12.10) nazwiska 23 pianistów, którzy zakwalifikowali się do III etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Wśród nich znalazło się również sześciu Polaków. Tegoroczne zmagania młodych artystów można oglądać dzięki streamingowi wideo na stronie Programu 2 Polskiego Radia. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

II etap XVIII Konkursu Chopinowskiego. "Ballady i scherza powinny być obowiązkowe"

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2021 13:45
- Mieliśmy bardzo ciekawe doświadczenie w II etapie z Polonezem fis-moll, który towarzyszy konkursowej historii od zarania. Była bardzo duża grupa, która sobie z nim kompletnie nie radziła, i była grupa, która grała bardzo dobrze, z niuansowaniem i bogactwem - mówił w podsumowaniu II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego Andrzej Sułek.
rozwiń zwiń