- Jest znakomitą opowiadaczką historii, żonglującą jednocześnie różnymi estetykami, co mnie bardzo ujęło - kontynuowała Magdalena Łoś. - Jej Brahms był dziś najlepszym Brahmsem, Szymanowski był znakomity. Oczarowała mnie nim, choć - jak się dowiaduję - była to nowa rzecz w jej repertuarze. A koniec programu, "główne danie" na koniec z tajemnicą: wszystko wyłania się z mgły, nie wiadomo skąd, jak opowieść. Nie wiadomo, dokąd ona nas doprowadzi. Fatum, które wisi nieuchronne nad nami. Rapsodyczna forma oparta jakby na improwizacji. Nowe myśli, nadzieje, rozczarowania. Jest to doskonałe przeprowadzenie wszystkich możliwości, jakie kryje ta partytura, w zakończeniu z rozpłynięciem się we mgle jakby bez nadziei, a jednak zostaliśmy ukontentowani - opowiadała Magdalena Łoś.
24:51 2022_10_12 13_57_04_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Magdalena Łoś, Jacek Hawryluk i Andrzej Sułek podsumowują pierwszą część II etapu 16. Konkursu im. H. Wieniawskiego (Audycja okolicznościowa/Dwójka)
Program II etapu
W II etapie skrzypkowie zobowiązani są wykonać utwory Henryka Wieniawskiego (do wyboru m.in. Fantazja na tematy z opery Faust op. 20 Ch. Gounoda czy para utworów Legenda op. 17 i Scherzo-Tarantella, g-moll op. 16) i Karola Szymanowskiego (dowolny poemat z cyklu Mity op. 30 lub Romans D-dur op. 23). Oprócz tego mają zaprezentować sonatę.
Co sprawia młodym muzykom największą trudność, jeżeli chodzi o układanie programu? - Jeżeli ktoś układa program konkursu ze świadomością, że jest to sytuacja nie koncertowa, ale sytuacja oceny, i nie ułatwia sobie tego zadania, konstruując program z rzeczy, z których każda jest coraz trudniejsza, to bardziej świadczy o dojrzałości niż gdy program jest ułożony pod łatwość wykonania - mówił Andrzej Sułek.
[YouTube/Dwójka - Program 2 Polskiego Radia]
-
[YouTube/Dwójka - Program 2 Polskiego Radia]
[YouTube/Dwójka - Program 2 Polskiego Radia]
[YouTube/Dwójka - Program 2 Polskiego Radia]
[YouTube/Dwójka - Program 2 Polskiego Radia]
5. dzień przesłuchań - zobacz wideo:
[YouTube/Wieniawski Society]
Uczestnicy pierwszej części przesłuchań II etapu Konkursu im. H. Wieniawskiego:
Dayoon You (Korea Płd.), Grzegorz Skrobiński - fortepian
B. Bartók - I Rapsodia
K. Szymanowski - Driady i Pan z cyklu Mity op. 30
E. Grieg - I Sonata F-dur op. 8
Zhixin Zhang (China), Michał Francuz - piano
J. Brahms - III Sonata d-moll op. 108
K. Szymanowski - Romans D-dur op. 23
M. Ravel - Tzigane
przerwa
Hana Chang (Japonia / Singapur / USA), Grzegorz Skrobiński - fortepian
J. Brahms - I Sonata G-dur op. 78
K. Szymanowski - Driady i Pan z cyklu Mity op. 30
P. Czajkowski - Melodia nr 3 Es-dur z Souvenir d’un lieu cher op. 42
P. Czajkowski - Valse Scherzo C-dur op. 34
Jane (Hyeonjin) Cho (Korea Płd.), Michał Francuz - fortepian
J. Brahms - III Sonata d-moll op. 108
K. Szymanowski - Źródło Aretuzy z cyklu Mity op. 30
E. Chausson - Poemat op. 25
przerwa
Hawijch Anna Elia Elders (Holandia), Sander Sittig - fortepian
K. Szymanowski - Źródło Aretuzy z cyklu Mity op. 30
F. Schubert - Fantazja C-dur, D. 934
P. Czajkowski - Melodia nr 3 Es-dur z Souvenir d’un lieu cher op. 42
P. Czajkowski - Valse-Scherzo C-dur op. 34
Studio radiowej Dwójki - zobacz wideo
[YouTube/Dwójka - Program 2 Polskiego Radia]
***
Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest najstarszym konkursem skrzypcowym na świecie. Oddaje hołd wirtuozowi i kompozytorowi Henrykowi Wieniawskiemu. Po raz pierwszy odbył się w 1935 roku w Warszawie, z inicjatywy Adama Wieniawskiego, bratanka Henryka, a organizatorem konkursu było Warszawskie Towarzystwo Muzyczne. Kolejne edycje miały się odbywać co pięć lat, plany te pokrzyżowała jednak druga wojna światowa. Po raz drugi konkurs odbył się dopiero po 17 latach w Poznaniu. W późniejszym okresie konkursy odbywały się już regularnie, co pięć lat - w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Z powodu pandemii tegoroczny konkurs odbywa się po sześcioletniej przerwie.
***
Tytuł: Audycja specjalna
Prowadził: Andrzej Sułek
Data emisji: 12.10.2022
Godzina emisji: 13.45
djr/kor