Dzień 11. "J J Jun Li Bui to kandydat do nagrody Polskiego Radia za mazurki"

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2021 15:00
- Bogactwo kolorów, połączenie liryzmu kujawiaka z zadziornością oberka, wspaniałe zakończenia każdego z mazurków - tak Róża Światczyńska komentowała występ pianisty reprezentującego Kanadę w piątkowej (15.10) sesji porannej III etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. 
J J Jun Li Bui
J J Jun Li Bui Foto: Wojciech Grzędziński/NIFC

 

PR_Konkurs Chopinowski_1200x660.jpg
XVIII Konkurs Chopinowski - zobacz serwis specjalny

Sesja poranna 15.10:

[YouTube: NIFC]


Posłuchaj
28:47 2021_10_15 12_10_39_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Róża Światczyńska, Andrzej Sułek i Jacek Hawryluk podsumowują drugą sesję poranną III etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - cz. 1. (Dwójka)

25:52 2021_10_15 14_34_42_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Róża Światczyńska, Andrzej Sułek i Jacek Hawryluk podsumowują drugą sesję poranną III etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - cz. 2. (Dwójka)  

Na tym etapie Konkursu Chopinowskiego rywalizuje 23 pianistów. W piątkowej (15.10) sesji porannej zaprezentowało się czworo z nich. 

Jako pierwsza z godzinnym recitalem wystąpiła Leonora Armellini. - Jej interpretacja utwierdziła mnie w przekonaniu, że to artystka ujmująca słodyczą, liryzmem swojej gry. Nigdy wcześniej nie słyszałam Poloneza-Fantazji podanego w tak jasnym świetle. Miałam niedosyt strony wyrazowej w całym recitalu, szczególnie w sonacie tej ekspresji zabrakło. Nie zawiodła, ale też nie porwała - mówiła Róża Światczyńska. 

Inaczej występ włoskiej pianistki odebrał Andrzej Sułek. - Ona ma wielką zdolność wnikania w szczegóły, co u Chopina jest warunkiem sine qua non. Ma też potrzebę gry ekspresyjnej, wielkim gestem zamknęła część pierwszą Sonaty b-moll, dość masywnie zaczęła scherzo, ale kiedy grała Marsza żałobnego, to miałem łzy w oczach. Mazurki były też bardzo dobrze zagrane - mówił.

Leonora Armellini po III etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Róża Światczyńska nie mogła ochłonąć z wrażenia po występie J J Jun Li Bui, ucznia Dang Thai Sona. - Dawno nie słyszałam tak wspaniałej sonaty. Być może Ballada F-dur pozostawiła pewien niedosyt, ale potem usłyszałam jak do tej pory najlepsze mazurki na konkursie, według mnie to kandydat do nagrody Polskiego Radia - mówiła.

Fenomenalną budowę Sonaty h-moll podkreślił również Andrzej Sułek. - To była sonata mądra, świadoma, ten 17-latek zrozumiał largo tak, jakby przeżył nie 17, ale 77 lat. Ma nieprzebrane bogactwo mądrości emocjonalnej, której często brakuje młodym ludziom. Czerpie radość z tego, co robi, a my czerpiemy podwójną, ma w swojej grze coś naturalnego i szczerego. 

J J Jun Li Bui ocenia swój występ w III etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Po przerwie wystąpiły dwie pianistki. Jako pierwsza zaprezentowała się Michelle Candotti. - Z całej włoskiej ekipy pianistów ona wydaje mi się najbardziej tajemniczą postacią, z bogatą emocjonalnością, którą niechętnie ujawnia - stwierdził Andrzej Sułek. - W mazurkach być może ustawia się w pozycji Chopina, nie tańczy, ale stoi obok, opowiada tę historię, lecz w niej nie uczestniczy - dodał.

Michelle Candotti o swoim występie w III etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Zgodziła się z nim Róża Światczyńska. - We mnie również budzi coraz większe uznanie i sympatię, a za sposób przedstawienia Sonaty b-moll ma mój największy szacunek. Ukazać w mazurkach ich bogactwo nie popadając w pewną dosłowność, to jest wielka sztuka, Michelle Candotti to się udało.

Jacek Hawryluk również zwrócił uwagę, że Włoszka gra z etapu na etap coraz lepiej.

Rozmowa z jurorką Diną Joffe:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Posłuchaj
05:36 2021_10_15 14_28_48_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Monika Pilch rozmawia z Rachel Naomi Kudo, prowadzącą kanał "Chopin Talk" w języku angielskim. Pianistka była finalistką konkursu w 2005 roku i jego uczestniczką w roku 2010 (Dwójka) 

Jako ostatnia w porannej sesji wystąpiła Yasuko Furumi. - Do tej pory nie zapisała się czymś szczególnym w mojej pamięci. Jej mazurki nie były pod włos, ale niczego nowego na ich temat się nie dowiedziałem. Po sonacie także spodziewałem się więcej, było to formalne odczytanie - zaznaczył Andrzej Sułek.

Róży Światczyńskiej w grze Japonki brakowało osobistego tonu, jakiego spodziewamy się po młodych wykonawcach muzyki Chopina. - Mam duży kłopot z jej oceną, można tam znaleźć wiele zalet, finezji, detali. Jej gra jest jednowymiarowa, a to wrażenie utrwaliło się podczas słuchania mazurków, a jeszcze bardziej podczas sonaty - powiedziała.

Yasuko Furumi po III etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Zobacz podsumowanie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

***

Prowadzenie: Róża ŚwiatczyńskaAndrzej Sułek i Jacek Hawryluk

Data emisji: 15.10.2021

Godzina emisji: 12.10 i 14.35

mo

. .

Czytaj także

Znamy wyniki II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2021 20:50
Poznaliśmy (we wtorkowy wieczór, 12.10) nazwiska 23 pianistów, którzy zakwalifikowali się do III etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Wśród nich znalazło się również sześciu Polaków. Tegoroczne zmagania młodych artystów można oglądać dzięki streamingowi wideo na stronie Programu 2 Polskiego Radia. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

II etap XVIII Konkursu Chopinowskiego. "Ballady i scherza powinny być obowiązkowe"

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2021 13:45
- Mieliśmy bardzo ciekawe doświadczenie w II etapie z Polonezem fis-moll, który towarzyszy konkursowej historii od zarania. Była bardzo duża grupa, która sobie z nim kompletnie nie radziła, i była grupa, która grała bardzo dobrze, z niuansowaniem i bogactwem - mówił w podsumowaniu II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego Andrzej Sułek.
rozwiń zwiń