Centrum "Unchained" (wyd. Bôłt Records) stanowią dwa niezwykle skupione, z absolutnej samotności pisane i stamtąd, jak przez niewidoczne okno dobiegające, utwory Tomasza Sikorskiego: "Muzyka nasłuchiwania" i "Diafonia". Oprawę tego okna stanowią zaś dwie potężne, kolosalne kompozycje Juliusa Eastmana – dwukrotnie dłuższe i wielokrotnie gęstsze, głośniejsze od dzieł Sikorskiego: "Gay Guerilla" i "Evil Nigger".
Chociaż biografie obu kompozytorów bardzo się różnią, Ewa Szczecińska wykazała wiele wspólnych punktów w ich twórczości fortepianowej.
- Obydwaj tworzyli muzykę w jakimś sensie podobną, traktowali fortepian w specyficzny sposób. Nie preparowali go, nie grali na strunach, odcinali się od wielkiej wirtuozerskiej tradycji XIX-wiecznej. Grali na klawiszach, ale ich myśli były skoncentrowane wokół tego, co dzieje się w pudle rezonansowym, na tych wszystkich wybrzmieniach, rezonansach – podkreślała Ewa Szczecińska.
W audycji mówiliśmy też nowej interpretacji "Kunst der Fuge” Bacha, przygotowanej przez Angelę Hewitt. Krążek oceniał Kacper Miklaszewski.
Spotkaliśmy się też z Janem Kalinowskim i Markiem Szlezerem (Cracow Duo), którzy opowiadali Monice Zając o płycie "Dedykacje” (Dux), zawierającej współczesne utwory przeznaczone na wiolonczelę i fortepian.
***
Tytuł audycji: Płytomania
Prowadził: Jacek Hawryluk
Goście: Kacper Miklaszewski, Ewa Szczecińska, Jan Kalinowski i Marek Szlezer (Cracow Duo)
Data emisji: 14.12.2014
Godzina emisji: 15.00
pp/mc