Krakowską Jesień Jazzową otwiera rezydencja Barry’ego Guya i jego nowy projekt For To End Yet Again, podany przez dwunastu światowej klasy muzyków, a wśród nich dwóch wybitnych saksofonistów, Kena Vandermarka i Matsa Gustafssona, rozchwytywanego katalońskiego pianistę Agustí Fernándeza oraz polskiego kontrabasistę Rafała Mazura (11-14 października).
Jeszcze w październiku usłyszymy drapieżny jazz formacji All Included, w tym roku w poszerzonym do kwintetu składzie. Siła zespołu tkwi we wspólnej wizji muzyków: jednego z najbardziej niezwykłych improwizatorów w Europie, szwedzkiego saksofonisty Martina Küchena, norweskiego trębacza Thomasa Johanssona, kontrabasisty Jona Rune Strøma i perkusisty Tollefa Østvanga oraz ich doświadczeniu w kolaboracji przy wcześniejszych projektach. Skład uzupełni puzonista Mats Äleklint. Tego samego wieczoru wystąpi trio niekwestionowanej legendy światowego free jazzu, Joe McPhee. Blisko osiemdziesięcioletni saksofonista, eksperymentator i improwizator tworzący od ponad pół wieku ma na koncie współpracę z największymi nazwiskami jazzu improwizowanego. Krakowska publiczność z pewnością ciągle ma w pamięci wcześniejsze wizyty muzyka – jak choćby udział w projekcie Nu Ensemble, który wziął na warsztat dorobek Franka Zappy. Tym razem na scenie towarzyszyć mu będą nietuzinkowi awangardziści: niemiecki perkusista Klaus Kugel oraz brytyjski kontrabasista John Edwards (20 października).
W listopadowej odsłonie festiwalu gościć będziemy nowojorskiego improwizatora młodego pokolenia, Petera Evansa. W krakowskiej Alchemii wystąpi jego eksperymentalne trio, które od 2010 roku tworzy z Timem Dahlem i Mikem Pride’em, prezentując zupełnie świeże spojrzenie na free jazz. Spodziewać się możemy solidnej dawki awangardy i wirtuozerii, którą warto usłyszeć w wykonaniu na żywo (13 listopada).
Wschodząca gwiazda improwizowanej sceny Kaja Draksler wystąpi w Krakowie z międzynarodowym (i międzypokoleniowym) oktetem, z którym zaprezentuje nowy repertuar muzyki opartej o poezję Roberta Frosta. Słoweńska pianistka i kompozytorka do wspólnej gry zaprosiła m.in. holenderskiego mistrza Aba Barsa oraz nieocenionego skrzypka pierwszej generacji europejskich improwizatorów, Phila Wachsmanna. Głosu poezji Frosta użyczą dwie obiecujące wokalistki: inspirująca się brazylijskim popem, łotewską muzyką ludową i muzyką współczesną Laura Polence oraz Björk Níelsdóttir – wszechstronna wokalistka i trębaczka, eksplorującą zarówno pop (z Florence and the Machine), muzykę kameralną, jak i teatr muzyczny (z Silbersee). Z niecierpliwością czekamy też na występ znakomitej Krakow Improvisers Orchestra, prowadzonej przez inną ważną postać tej dziedziny sztuki, Paulinę Owczarek. Improwizacja dyrygowana, którą tworzy grupa, pozwala na zbudowanie wyjątkowej fuzji różnych aktywności – w przypadku KIO to połączenie muzyki z tańcem (15 listopada).
Czekają nas niespodziewane muzyczne odkrycia – ponownie będziemy mieć okazję zobaczyć w akcji jednego z najlepszych awangardowych perkusistów świata, Tatsuyę Yoshidę. W Krakowie pojawi się z formacją Sax Ruins. Założony w 1985 roku początkowo jako duet basowo-perkusyjny, wystąpi dla nas drugim wcieleniu, gdzie partie basowe zostały przełożone na saksofon, mistrzowsko obsługiwany przez Ryoko Ono. Pozornie skromne instrumentarium w rękach tych muzyków pozwala stworzyć zapierający dech w piersiach, finezyjny muzyczny spektakl. (19 listopada) Nowych muzycznych doznań dostarczy Reddeer, w którym splotą się talenty awangardowej wokalistki Fay Victor, Elisabeth Harnik i Dominica Lasha (20 listopada).
Na zakończenie Krakowskiej Jesieni Jazzowej czeka nas prawdziwa improwizacyjna uczta. Mats Gustafsson, regularny gość festiwalu, celebrował będzie 30 lat działalności formacji Gush.
Muzyczne życia mistrza improwizacji są trudne do zliczenia – współpracował z takimi artystami jak Sonic Youth, Merzbow, Barry Guy, Peter Brötzmann i Ken Vandermark. Gush gra dokładnie tak, jak można by się spodziewać po trzech doświadczonych muzykach współpracujących ze sobą od wielu dekad. Saksofon Gustafssona wydaje dźwięki przypominające wręcz ludzki głos, gra na fortepianie Sandella jest liryczna i perkusyjna, a perkusja Strida ma swoją własną tajemniczą płynną estetykę – razem tworzą intensywne, abstrakcyjne piękno dźwięków płynących razem i tworzących jedną organiczną całość. Do tria dołączy w celebracjach grupa intrygujących przyjaciół z równie intrygującym instrumentarium (26-28 listopada).
Szczegóły programu tegorocznej edycji poznamy na stronie festiwalu:
www.kjj-festiwal.pl
www.facebook.com/krakowskajesienjazzowa/
Program 13. Krakowskiej Jesień Jazzowej:
11–14.10 FOR TO END YET AGAIN
Agustí Fernández (ES) – piano
Barry Guy (GB) – double bass
Ramón López (ES) – drums
Ken Vandermark (US) – saxes, clarinet
Mats Gustafsson (SE) – saxes
Percy Pursglove (GB) – trumpet
Torben Snekkestad (NO) – soprano & tenor saxes
Maya Homburger (CH) – violin
Mette Rasmussen (DK) – saxes
Rafał Mazur (PL) – acoustic bass guitar
Paul Lytton (GB) – drums
Liudas Mockunas (LT) – tenor & soprano saxes
Alchemia, g. 20.00
Radio Kraków, Studio S-5 (finał rezydencji, 13.10), g. 20.00
20.10 ALL INCLUDED // MCPHEE/EDWARDS/KUGEL
ALL INCLUDED – wystąpią:
Martin Küchen (SE) – saxophones
Thomas Johansson (NO) – trumpet
Mats Äleklint (SE) – trombone
Jon Rune Strøm (NO) – double bass
Tollef Østvang (NO) – drums
MCPHEE/EDWARDS/KUGEL – wystąpią:
Joe McPhee (US) – saxophone, trumpet
John Edwards (GB) – bass
Klaus Kugel (DE) – drums
Alchemia, g. 20.00
13.11 PETER EVANS TRIO
Peter Evans (US) – trumpet
Tim Dahl (US) – electric bass
Mike Pride (US) – drums
Alchemia, g. 20.00
15.11 KAJA DRAKSLER OCTET // KRAKOW IMPROVISERS ORCHESTRA
KAJA DRAKSLER OCTET – wystąpią:
Laura Polence (LV) – voice
Björk Níelsdóttir (IS) – voice
Ada Rave (AR) – reeds
Ab Baars (NL) – reeds
George Dumitriu (RO) – violin, viola
Kaja Draksler (NL) – piano
Lennart Heyndels (BG) – double bass
Onno Govaert (NL) – drums
KRAKOW IMPROVISERS ORCHESTRA (KIO IN MOTION) – wystąpią:
Marcin Bożek (PL) – French horn
Tomek Chołoniewski (PL) – percussion
Brianne Curran (AU) – violin
Marta Dramowicz (PL) – piano
Michał Kiedrowski (PL) – violin
Sebastian Mac (PL) – guitar
Adam Nyk (PL) – vocals
Ernest Ogórek (PL) – double bass
Paulina Owczarek (PL) – conducting, alto sax
Aleksander Wnuk (PL) – percussion
Malwina Kołodziejczyk (PL) – tenor sax
tancerze:
Kasia Firlej (PL)
Małgorzata Haduch (PL)
Jan Lorys (PL)
Maria Mavridou (NL)
Aniela Pramik (US)
Manggha, g. 20.00
19.11 SAX RUINS
Yoshida Tatsuya (JP) – drums
Ono Ryoko (JP) – alto sax w/effects
Alchemia, g. 20.00
20.11 REDDEER
Fay Victor (US) – vocals
Elisabeth Harnik (AU) – piano
Dominic Lash (GB) – double bass
Alchemia, g. 20.00
26–28.11 GUSH & GUESTS (30 LAT NA SCENIE)
Mats Gustafsson (SE) – reeds
Sten Sandell (SE) – piano
Raymond Strid (SE) – drums
Sven Åke Johansson (SE) – vocal, various objects
Phil Wachsman (GB) – violin
Sofia Jernberg (SE) – voice
Peter Söderberg (SE) – lute, theorbo
Christine Abdelnour (FR) – alto sax
Jörgen Adolfsson (SE) – saxes & more
Anders Nyqvist (SE) – trumpets
Alchemia, g. 20.00
Manggha (finał rezydencji 28.11), g. 20.00
ADRESY WYDARZEŃ
Klub Alchemia // ul. Estery 5 / Kraków
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” // al. Marii konopnickiej 26 / Kraków
Radio Kraków, Studio im. Romany Bobrowskiej (S-5) // al. Juliusza Słowackiego 22 / Kraków
Bilety na wydarzenia oraz karnety obejmujące poszczególne rezydencje do nabycia w krakowskiej Alchemii (ul. Estery 5) oraz za pośrednictwem strony festiwalu.