Oskarżam.
Oskarżam i biorę na siebie pełną odpowiedzialność za napisanie o tym, ponieważ miarka się przebrała. Wszystkie te Nagrody, te Wyróżnienia, te „Zwycięstwa Jazzu”, czy raczej „Porażki Jazzu”, szokują mnie i dają do myślenia. Jak to możliwe, że nie ma ani jednej kobiety – młodej czy starszej – na liście zwycięzców 2017? Czy to prowokacja? Czy to gra?
Cytowany fragment z listu otwartego Joëlle Leandre, wydany po ogłoszeniu wyników konkursu Victoires du Jazz 2017, stał się ostatecznym impulsem do podjęcia decyzji programowych festiwalu Ad Libitum 2018 i wyboru tegorocznego hasła – Women Alarm!
Powszechne przekonanie, że świat muzyki tworzony jest przez mężczyzn, że to oni piszą jej historię, zmieniają style, odkrywają nowe brzmienia, poszerzają zakres możliwości instrumentów, dokonują estetycznych rewolucji, na naszych oczach ulega weryfikacji. Dzieje się to za sprawą wybitnych kobiet sceny muzyki współczesnej i improwizowanej.
13. edycja festiwalu Ad Libitum, organizowana tradycyjnie w Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski – bardziej niż dotychczasowe edycje – skupi się na wybitnych, a niewystarczająco docenianych na światowej scenie improwizacji, wielkich damach tego gatunku muzycznego.
W gronie zaproszonych gości - legendarna pianistka Irene Schweitzer, fascynująca skrzypaczka i wokalistka Iva Bittová oraz fenomenalne: Lauren Newton, Nicole Mitchell, Joëlle Léandre i Myra Melford. Obok legend wystąpią artystki młodszego pokolenia, jak Sophie Agnel. Festiwalową grupę warsztatową, zaprojektowaną specjalnie na tę edycję festiwalu w oparciu o skład Kraków Improvisers Orchestra Pauliny Owczarek, poprowadzi na warsztatach i wspólnym koncercie Charlotte Hug – zjawiskowa skrzypaczka-performerka i wykładowczyni w Hochschule der Künste, Zürich.
Festiwal realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz Miasta Stołecznego Warszawy.
materiały prasowe