Każda z wystaw to inny wycinek historii oraz inny wątek przewodni. W Krakowie skupimy się na okresie 1918–1939, zaś tematem będzie SZTUKA. W Warszawie (okres 1939–1956) przyjrzymy się zagadnieniu WŁADZY, w Lublinie (okres 1956–1970) – SPOŁECZEŃSTWU, w Poznaniu (okres 1970–1989) – TRANSFEROWI; wreszcie ekspozycja w Katowicach, obejmująca okres 1989–2018, to PRZEMIANA.
Seria pięciu wystaw pozwoli nam pokazać, że różnorodne, lokalne procesy modernizacyjne splatają się ze sobą, by ostatecznie złożyć się na ogólny dorobek polskiej architektury i urbanistyki. Chcemy tym samym nie tylko promować polską kulturę architektoniczną, lecz także zaprosić Was do refleksji nad naszym otoczeniem i jakością przestrzeni, w której żyjemy.
We wszystkich pięciu miastach zaproponujemy udział w licznych wydarzeniach: debatach, wykładach, spacerach, warsztatach rodzinnych, warsztatach dla szkół.
Serii wystaw towarzyszy katalog „Tożsamość. 100 lat polskiej architektury”.
Harmonogram wystaw:
Kraków: SZTUKA
Dawny Hotel Cracovia
Wernisaż: 27.09.2019
Kuratorka: Małgorzata Jędrzejczyk
Warszawa: WŁADZA
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
Wernisaż: 08.10.2019
Kurator: Grzegorz Mika
Lublin: SPOŁECZEŃSTWO
Centrum Spotkania Kultur
Wernisaż: 11.10.2019
Kuratorzy: Marcin Semeniuk, Karol Krupa
Poznań: TRANSFER
Miejsce: budynek „Alfa” w Poznaniu
Wernisaż: 18.10.2019
Kuratorka: Alicja Gzowska
Katowice: PRZEMIANA
Miejsce: siedziba NOSPR w Katowicach
Wernisaż: 25.10.2019
Kurator: Jakub Świerzawski
Kraków
Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki ma przyjemność przedstawić Państwu pierwszą z serii pięciu wystaw „Tożsamość. 100 lat polskiej architektury”, która otworzy się w Krakowie 27 września, a jej wątkiem przewodnim jest SZTUKA.
Tożsamość architektury Krakowa lat 1918–1939 można opisać w oparciu o jej związki ze sztukami pięknymi i użytkowymi oraz dążenie ku modernizacji i nowoczesności. Była to tożsamość lokalna, sięgająca do tradycji artystycznych oraz architektonicznych i zanurzona w debatach na temat stylu narodowego, ale jednocześnie naznaczona przez proces wkraczania miasta na ścieżkę metropolitalnego rozwoju. Ta odrębność materializowała się nie tylko w formach architektury, lecz także w nowych funkcjach, typologiach czy rozwiązaniach przestrzennych, które do dziś czytelne są w tkance urbanistycznej miasta. Stanowiła ona jedną z wielu równolegle istniejących nowoczesnych tożsamości, jakie w Europie i poza nią wykształciły się w początkach XX wieku.
Miejsce: dawny Hotel Cracovia
Kuratorka: Małgorzata Jędrzejczyk
Czas trwania: 27 września – 15 grudnia 2019
Program towarzyszący: https:\/\/niaiu.pl/tozsamosc-krakow/
Warszawa
Burzliwa historia Warszawy w pierwszych dekadach XX wieku uwydatniła rolę urbanistyki i architektury w kształtowaniu tożsamości stolicy Polski. Wielkie dzielnice mieszkaniowe czy reprezentacyjne dystrykty rządowe stawały się narzędziami w rękach decydentów, którzy w ten sposób tworzyli scenografię dla spektaklu władzy. Były świadomie kształtowanymi przestrzeniami, których urbanistyka i architektura służyły polityce historycznej, propagandzie, budowie pomników dla totalistycznych idei. Na wystawie przyjrzymy się, jak architektura i władza przenikają się, kształtując nierzadko najwybitniejsze dzieła architektury epoki.
08.10–15.12.2019
Miejsce: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
Kurator: Grzegorz Mika
Lublin
Wystawa prezentuje przykłady architektury i projektowania miasta po 1956 roku, które wpłynęły na tożsamość współczesnego Lublina. Realizowane wówczas budownictwo mieszkaniowe przyjęło formę nowoczesnych osiedli o przyjaznych mieszkańcom przestrzeniach wspólnych, wyposażonych w zieleń i infrastrukturę – place zabaw oraz obiekty oświatowe, handlowe, itp. Wybudowano też wiele istotnych dla lublinian obiektów, jak dworzec autobusowy, Powszechny Dom Towarowy, nowe gmachy Dzielnicy Uniwersyteckiej. W planie urbanistycznym Lublina, przygotowanym przez zespół Romualda Dylewskiego, nakreślono kontynuowane do dzisiaj kierunki rozwoju miasta, w oparciu o idee strefowania, tworzenia dzielnicowych centrów i wykorzystania ukształtowania terenu. W 25. rocznicę wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego na Majdanku odsłonięto pomnik i mauzoleum, symbolizujące wielką traumę i zmianę struktury społecznościowej miasta.
11.10–15.12.2019
Miejsce: Centrum Spotkania Kultur
Kuratorzy: Marcin Semeniuk, Karol Krupa
Poznań
W latach 70. i 80. Poznań był miastem w ciągłym ruchu – tu krzyżowały się drogi ludzi, towarów, środków oraz idei. Jest to też czas kluczowych przekształceń politycznych i społecznych, mających bezpośredni wpływ na kulturę architektoniczną. Rozmach inwestycyjny lat 70. to plany przejścia z koncentrycznego na liniowy układ miasta, projekty premetra, czyli Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST), tras szybkiego ruchu i towarzyszącej im infrastruktury. W budownictwie dominowała wielka płyta, ale jednocześnie nastąpił zwrot ku bardziej zhumanizowanym, kameralnym sposobom kształtowania osiedli wznoszonych na kształt historycznych miasteczek przez małe spółdzielnie. To jeden z symptomów dążenia społeczeństwa ku samorządności i demokracji, podobnie jak oddolne wznoszenie w pobliżu osiedli kościołów. Wzrasta zainteresowanie historyczną i kulturową tożsamością otoczenia, świadomość ekologiczna i krajobrazowa (Wielkopolski Park Narodowy, Jezioro Malta).
18.10–15.12.2019
Kuratorka: Alicja Gzowska
Miejsce: Budynek „Alfa” ul. Święty Marcin 46/50
Katowice
Architektura Katowic po 1989 roku na nowo odczytuje wartości zakodowane w minionych epokach. Począwszy od XIX-wiecznych fabryk i kopalni przez międzywojenną modernę po socmodernistyczne ikony Górnego Śląska i Zagłębia – współcześni architekci i architektki czerpią z najlepszych wzorców w warstwie estetycznej i formalnej. Jest to widoczne na tak różnych przykładach, jak budynek Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego, Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach czy budynek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Zabrzu.
Odwołania do górniczych tradycji ziemi śląskiej wyrażają się w niektórych projektach przez osadzenie elementów użytkowych budynków zarówno na ziemi, jak i pod nią. Powojenne budynki-ikony – Spodek, os. Tysiąclecia, os. Gwiazdy – stają się wizualnymi motywami kojarzonymi jednoznacznie z regionem i dają kontekst dla śmiałych architektonicznych wizji rozwijanych m.in. w dużych, publicznych budynkach katowickiej Strefy Kultury. Oprócz tworzenia nowych budynków, rewitalizacji poddawane są obiekty o często jeszcze pruskim i niemieckim rodowodzie, współistniejące w wielowymiarowej historii przestrzeni całego regionu.
25.10–15.12.2019
Miejsce: siedziba NOSPR w Katowicach
Kurator: Jakub Świerzawski