Wiosna 2021 przyniosła nadzieję, że wszystko jednak powróci do normy, a pandemia nie będzie już nas tak doświadczała, jak dotychczas. Skończył się czas kultury elektronicznej, nadszedł w końcu czas na bezpośrednią rozkosz obcowania z architekturą, dźwiękiem, kolorem, zapachem, nadszedł czas na bezpośredni kontakt wszystkimi zmysłami ze sztuką, artystami, miejscem, instrumentami.
Na festiwalu ORGANy PLUS+® już po raz siódmy organizatorzy proponują na żywo niczym niezmąconą podróż w czasie i przestrzeni wraz z muzyką w najlepszym możliwym wykonaniu artystów polskich i zagranicznych.
Na początku czerwca czekają nas 4 niepowtarzalne, premierowe koncerty w trzech niezwykłych gdańskich kościołach. Tematem głównym tej edycji, który będzie się przewijał przez wszystkie wieczory i popołudnia będzie tworzenie muzyki na żywo – IMPROWIZACJA. W dwóch koncertach ta rzadka sztuka pojawi się w samym centrum programu.
Wiosenna odsłona rozpocznie się tradycyjnie we franciszkańskim kościele Św. Trójcy. Pierwszy monograficzny koncert będzie poświęcony jednemu z gigantów muzyki europejskiej doby renesansu i wczesnego baroku. Jan Pieterszoon Sweelinck był nie tylko wspaniałym wirtuozem organów oraz genialnym kompozytorem, ale również wpływowym nauczycielem, u którego kształciło się wielu muzyków z całej północnej Europy. Co ich tak przyciągało w muzyce Sweelincka będziemy mogli się przekonać na inauguracyjnym koncercie w piątek 4 czerwca o godz. 19.00. Niezwykle utalentowany organista z Wrocławia – Tomasz Głuchowski oraz kwintet wokalny Cracow Singers oplotą nas girlandami polifonii niderlandzkiej, która w czasach budowy wielkich organów barokowych rozbrzmiewała również we franciszkańskim kościele.
W trakcie drugiego koncertu po raz pierwszy na festiwalu ORGANy PLUS+® sztuka muzyczna spotka się ze sztuką filmową. Na początku historii filmu muzyka tworzona na żywo była jego nieodłącznym elementem. Wykonywały ją orkiestry, pianiści, a także organiści. Budowano specjalne instrumenty do sal filmowych dające możliwość niemal kwadrofonicznego brzmienia. Gdy filmy udźwiękowiono, sztuka ta zaginęła, a instrumenty przepadły. Młody polski organista Filip Presseisen, oprócz zamiłowania do muzyki organowej, jest też miłośnikiem filmów, zwłaszcza niemych. W sobotę 5 czerwca o godz. 19.00 w Centrum Świętego Jana będziemy mogli się przekonać, jak brzmiała sztuka improwizacji organowej do filmu. Spośród wielu kuszących tytułów wybraliśmy rzadko pokazywaną ekspresjonistyczną adaptację filmową Friedricha Murnaua z roku 1926 na temat Fausta Johanna Wolfganga von Goethe'go. Czeka nas niezapomniany, pełen przeróżnych zmysłowych i intelektualnych doznań wieczór.
Pod koniec dziewiętnastego wieku po ponad stuletniej zapaści zaczęła odżywać tradycja chorału gregoriańskiego. Neoromantyczny styl panujący wówczas w europejskiej muzyce pozwalał kompozytorom w nowatorski sposób podejść do harmonizacji tego pięknego śpiewu. Podczas niedzielnego koncertu 6 czerwca o godz. 15.30 w oruńskim kościele ojców salezjanów pw. Św. Jana Bosko warszawski mistrz improwizacji organowej Michał Markuszewski wraz z krakowskim zespołem wokalnym Flores Rosarum wprowadzą nas w niezwykły koloryt skal modalnych chorału gregoriańskiego i neoromantycznej, symfonicznej harmoniki.
Na zakończenie wiosennej edycji festiwalu poczekamy do soboty 12 czerwca. Wtedy to o godz. 19.00 ponownie we franciszkańskim kościele Św. Trójcy, ale tym razem w jego prezbiterium będziemy mieli możliwość wysłuchania prapremiery zrekonstruowanych w formie kantaty części wielkiego oratorium gdańskiego osiemnastowiecznego muzyka Johanna Daniela Pucklitza, który pozostawił po sobie w zbiorach PAN Biblioteki Gdańskiej sporo dzieł wokalno-instrumentalnych o niezwykłych wprost walorach barwowych.
Ogromny skład wykonawczy zespołu Goldberg Baroque Ensemble złożony z prawie pięćdziesięciu muzyków, z niespotykanymi instrumentami, takimi jak szklana harfa, czy harfa Davida wraz z rewelacyjnymi solistami, debiutującą sopranistką Iną Siedlaczek, oraz znanymi nam z ubiegłorocznych festiwalowych występów śpiewakami – Davidem Erlerem, Georgem Poplutzem oraz Thilo Dahlmannem wypełni w całości swoim różnokolorowym brzmieniem ogromną przestrzeń oryginalnie zachowanego kościoła franciszkanów i przeniesie nas całkowicie do czasów, gdy w Gdańsku powstawały niezwykłe dzieła muzyczne. W trakcie tego koncertu za sprawą nieposkromionej wyobraźni kompozytora zabrzmią także w niecodzienny sposób wielkie organy.
Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, nie zmieniona od stuleci akustyka gotyckiego kościoła Św. Trójcy oraz neogotyckiego kościoła Św. Jana Bosko, unikatowe wnętrze kościoła Św. Jana, oryginalne umiejscowienie muzyków na jedynym w Polsce Lektorium, wreszcie muzyka nie słyszana nigdzie indziej w Polsce sprawią, że wejdziemy w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych z przed wieków.
Pozwólmy sobie na krótką podróż w czasie!
Zapraszamy do Gdańska! Zapraszamy do kościoła Świętej Trójcy, św. Jana i św. Jana Bosko!
Szczegóły na stronie www.organyplus.com