Muzyka Świata – Warszawa 2021 (23-26 września 2021) to nowy festiwal na kulturalnej mapie Polski, którego misją / celem jest promocja muzycznej różnorodności kulturowej – każdy koncert, jako odrębna forma muzyczna będzie stanowił możliwość zaprezentowania publiczności idei „Muzyki Świata”, od tradycyjnej poprzez klasyczną do elementów muzyki popularnej i free jazzu.
Ten wyjątkowy projekt, stworzony z pasji i miłości do muzyki przez Dyrektora Artystycznego festiwalu Milo Kurtisa, łączy w sobie elementy festiwalu muzycznego i edukacji kulturalnej
„Od lat 60. różnorodność kultur, przeniknie, wpływy, bogactwo brzmień, to niezmiennie pole moich obserwacji i niewyczerpane źródło inspiracji. I właśnie ten Festiwal jest spełnieniem mojej idei udostępniania, możliwości uczestniczenia i doświadczania energii zawartej w muzyce różnych narodów i mniejszości etnicznych. Muzyka jest jednością, niezależnie od jej pochodzenia. Jest ponad wszelkimi barierami, granicami, różnicami kulturowymi.
Kiedy zakładałem MILO Ensemble (Musical Instruments Logical Organisation Ensemble) chciałem tworzyć muzykę poza wszelkimi gatunkami. Postanowiłem tak zmieszać wszystko, co przetrwało w moim mózgu w ciągu kilkudziesięcioletniej podróży, żeby powstała muzyka, którą za swoją będą uważać Azjaci, Europejczycy, Eskimosi, Afrykańczycy czy Amerykanie. I to jest moją definicją Muzyki Świata.” Milo Kurtis
Milo Kurtis, fot. Kałużna
Festiwal rozpocznie koncert jugosłowiańskiego i serbskiego reżyser i scenarzysty filmowego Emira Kusturica z zespołem The No Smoking Orchestra (Serbia).
Emir Kusturica, znany przede wszystkim jako twórca takich dzieł jak „Ojciec w podróży służbowej”, „Czas Cyganów” czy „Underground”, powraca do Polski w muzycznej odsłonie. Wraz z No Smoking Orchestra od lat 90. tworzy muzykę do swoich filmów i koncertuje po całym świecie. Jak sam twierdzi, grę na gitarze oraz twórczość filmową łączy wiele podobieństw – obie dziedziny dostarczają mu ogromnych emocji oraz poczucia pełnej wolności. Miłośnicy filmów Emila Kusturicy odnajdą w twórczości No Smoking Orchestra wiele wspólnych czynników. Połączenie bałkańskiego szaleństwa, ogromnej dawki energii, niekonwencjonalnych tekstów oraz inspiracji muzyką etniczną tworzy niepowtarzalne, charakterystyczne brzmienie zespołu.
Milo Kurtis – współtwórca zespołu MAANAM, współpracował z najlepszymi począwszy od zespołów Osjan, VOO VOO, Izrael i dalej na liście Tomasz Stańko, Don Cherrym, Bobem Stewartem, Leszkiem Możdżerem. Kurator wielu festiwali. Na festiwalu wystapi ze swoją formacją MILO Ensemble z Davem Douglasem (Polska/USA).
Dave Douglas to jeden z największych współczesnych trębaczy świata, Magazyn DownBeat ochrzcił go „bezpretensjonalnym królem niezależnej sceny jazzowej”. I coś w tym faktycznie musi być. Od 1994 roku wymieniany jest bez przerwy w gronie czy to najlepszych trębaczy czy też autorów najznakomitszych płyt. W rankingu krytyków DownBeatu wyróżniano go 19 razy - z czego tytuł trębacza roku piastuje tam nieprzerwanie od roku 2000!
Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou (Maroko), czyli Asmâa Hamzaoui i Córki Timbuktu to zespół tworzony przez młode pokolenie artystek wywodzących się z ludności Gnawa. Liderka grupy dzięki naukom swojego ojca (Rachid Hamzaoui) kultywuje tradycję gry na marokańskiej lutni guembri. Muzyka i obrzędy Gnawa zakładają udział wyłącznie męskich członków społeczności. Asmâa od najmłodszych lat stawia czoło konwenansom i wraz z członkiniami swojego zespołu wprowadza powiew świeżego powietrza na zdominowaną przez mężczyzn scenę. Zespół na swój własny, niepowtarzalny sposób tworzy współczesną muzykę marokańską jednocześnie czerpiąc z wielowiekowej tradycji przodków.
Huun-Huur-Tu (Tuwa) Huun-Huur-Tu (Tuwa) Nazwa zespołu odnosi się bezpośrednio do natury i zjawiska załamania promieni słonecznych. Jak twierdzą członkowie zespołu załamanie dźwięku charakterystyczne dla techniki śpiewu gardłowego bezpośrednio przynosi im na myśl obraz promieni słonecznych o wschodzie słońca. Odwołania do natury oraz kultywacja tradycyjnych dla obszaru Tuwy technik śpiewu gardłowego i gry na instrumentach stanowią główny rdzeń twórczości kwartetu. W swojej muzyce korzystają wyłącznie z tuwińskich instrumentów, których wyjątkowe brzmienie stanowi ogromne źródło inspiracji dla muzyków z całego świata. Huun-Huur-Tu możemy usłyszeć na nagraniach takich artystów jak m.in.: Frank Zappa i Kronos Quartet.
***
Mat. prasowe