Actus Humanus // Resurrectio 2023

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2023 12:16
Pięć dni Wielkiego Tygodnia, dziesięć koncertów, największe światowe gwiazdy wykonawstwa historycznego i przodujący w tej dziedzinie artyści polscy. W kwietniu 2023 roku po raz piąty w historii festiwalu Actus Humanus odbędzie się jego edycja wiosenna. Ta odsłona imprezy zapowiada się jako wyjątkowa kontynuacja poprzednich.
Plakat festiwalu
Plakat festiwaluFoto: materiały prom.

Serię wieczornych koncertów zainauguruje w Wielką Środę (5 kwietnia) Ensemble Correspondances pod kierownictwem Sébastiena Daucé. Artyści przywiozą do Gdańska pasyjny cykl siedmiu kantat „Membra Jesu nostri” BuxWV 75 skomponowany przez Dietricha Buxtehudego oraz kantatę „Actus Tragicus” BWV 106 Johanna Sebastiana Bacha. W Wielki Czwartek (6 kwietnia) włoski ansambl La Compagnia del Madrigale wykona jedno z największych dzieł Tomása Luisa de Victorii: „Officium defunctorum”. W kolejnych dniach zanurzymy się w świat Ciemnych Jutrzni, modlitw odmawianych tradycyjnie przed świtem w czasie Triduum Paschalnego, których nazwa wiąże się ze starym zwyczajem zapalania, a następnie gaszenia świec – aż do zapadnięcia zupełnej ciemności. Podczas gdańskiego festiwalu będziemy mieli niepowtarzalną okazję poczuć atmosferę tych ciemnych dni Wielkiego Tygodnia i porównać „Leçons de Ténèbres” Marca-Antoine’a Charpentiera – w interpretacji legendarnego Williama Christie i jego formacji Les Arts Florissants (7 kwietnia) – i „Lamentacji proroka Jeremiasza” Emilio de’ Cavalierego w wykonaniu Concerto Italiano pod dyrekcją Rinalda Alessandriniego (8 kwietnia). Zupełnie odmienny charakter będzie miał finałowy koncert zaplanowany na Niedzielę Wielkanocną (9 kwietnia). Sophie Karthäuser i Café Zimmermann pod kierownictwem Pabla Valettiego i Céline Frisch ponownie sięgną po twórczość Johanna Sebastiana Bacha i zaprezentują program złożony z jego kantat „Weichet nur, betrübte Schatten” BWV 202 i „Oholder Tag, erwünschte Zeit” BWV 210 oraz koncertów instrumentalnych BWV 1052 i 1060R.

Introdukcjami do wieczornej zadumy będą recitale artystów polskich. W Wielką Środę (5 kwietnia) zabrzmi drugi recital z prezentacją suit klawesynowych George’a Friderica Handla w ujęciu niezrównanego Marcina Świątkiewicza. W Wielki Czwartek (6 kwietnia) Krzysztof Firlus wykona premierowo kompozycje ze zbioru „Drexel Manuscript” Carla Friedricha Abla. Wielkopiątkowe popołudnie (7 kwietnia) należeć będzie do Marii Pomianowskiej, która wraz z Mingjie Yu przedstawi program „Stwórco łaskawy” złożony z kompozycji ludowych oraz takich twórców, jak m.in. Piotr z Grudziądza. W Wielką Sobotę (8 kwietnia), zanim zapadnie ciemność, nad dachami miasta będą niosły się dźwięki sonat klawiszowych Domenica Scarlattiego w transkrypcji na carillon i w wykonaniu znakomitej Małgorzaty Fiebig. Z kolei Niedzielę Wielkanocną (17 kwietnia) zdominuje klawesynowa muzyka Louis Marchanda w interpretacji debiutującej na festiwalu Actus Humanus Ewy Mrowcy.

Nadrzędną ideą festiwalu jest prezentacja najbardziej wartościowych zjawisk światowej muzyki renesansu i baroku. Koncepcja Actus Humanus opiera się na ukazaniu utworów organicznie związanych z okresem świąt Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy, wykonywanych przez uznanych mistrzów i najznamienitszych interpretatorów muzyki dawnej.

Zarówno koncepcję programu, jak i poziom wykonawczy poszczególnych koncertów można porównać z założeniami programowymi festiwali w takich miastach jak: Berlin, Paryż, Wiedeń, Londyn, Sztokholm. Artyści występujący w Gdańsku są w wielu przypadkach rezydentami tych ważnych dla muzyki dawnej ośrodków. Dzięki gwiazdorskiej obsadzie i wyjątkowemu repertuarowi projekt Actus Humanus sprawił, że już od pierwszej edycji w roku 2011 Gdańsk stał się pełnoprawnym uczestnikiem ogólnopolskiego i międzynarodowego obiegu koncertowego.

Actus Humanus jest przedsięwzięciem, które w istotny sposób koresponduje z tym co dzieje się na polskim rynku festiwalowym, ale też wyznacza nową jakość projektów poświęconych muzyce dawnej.

Festiwal Actus Humanus jest pozycjonowany jako marka premium. Jego odbiorcami są zarówno mieszkańcy Gdańska jak i melomani z całej Polski i Europy. Projekt ma na celu przyciągnąć do Gdańska zarówno pasjonatów muzyki dawnej, jak i osoby, dla których ważna jest możliwość uczestnictwa w niezwykłym wydarzeniu – święcie muzyki barokowej. W ten sposób festiwal umożliwia wymianę myśli, idei, praktyk wykonawczych, w której uczestniczą wiodące zespoły muzyczne, wybitni soliści, krytycy, managerowie kultury, przedstawiciele środowisk twórczych i publiczność.  

Odbiorcami projektu są melomani – osoby aktywnie uczestniczące we współczesnym życiu muzycznym, śledzący nowe zjawiska i orientujący się w branży muzycznej, dla których festiwal jest okazją do wysłuchania twórczości najznakomitszych kompozytorów w wybornych wykonaniach ekstraklasy zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej.

Festiwal - poprzez stałą obecność koncertową w audycjach w większości ze 112 nadawców EBU z 55 krajów świata (m.in. BBC, BR, SWR, RF, LR) i 31 członków stowarzyszonych z kolejnych 20 krajów (m.in. USA, Kanady, Nowej Zelandii, Chin, Japonii) - pozytywnie oddziaływuje w skali globalnej na rzecz wizerunku Gdańska jako miasta kultury.

Organizatorami festiwalu Actus Humanus są Fundacja A415, agencja event-factory oraz Program 2 Polskiego Radia. Wydarzenie dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego, w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. 

Zobacz więcej na temat: Actus Humanus