Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego powstał w 1921 roku i od tego czasu działa niemal nieprzerwanie, skupiając studentów i absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego oraz innych uczelni. Przez lata Zespół rozwijał się pod dyrekcją wybitnych muzyków i pedagogów, m.in. Piotra Maszyńskiego, prof. Zbigniewa Soi czy prof. Mirosława Perza. To również tutaj swoje kariery rozpoczynali słynni muzycy: wielki tenor Jan Kiepura czy jedna z najwybitniejszych polskich śpiewaczek - prof. Jadwiga Rappé. Dziś w repertuarze Chóru pod dyr. Iriny Bogdanovich znaleźć można muzykę a cappella różnych epok, od renesansu po utwory współczesne: klasyczne, ludowe oraz rozrywkowe, jak również wielkie formy wokalno-instrumentalne. Dorobek obejmuje m.in. takie dzieła jak: msze żałobne G. Verdiego oraz W. A. Mozarta, "Carmina Burana" C. Orffa, IX Symfonia L. van Beethovena, oratorium "Eliasz" F. Mendelssohna, Msza h-moll J. S. Bacha, a także arcydzieło muzyki chóralnej a cappella - "Całonocne czuwanie" S. Rachmaninowa.
Owoce wieloletniego zaangażowania, pracy i tradycji Chór zaprezentuje podczas Koncertu Galowego z okazji Jubileuszu Stulecia w Filharmonii Narodowej. Na repertuar dwuczęściowego koncertu złożą się różnorodne kompozycje a cappella wybitnych kompozytorów polskich i zagranicznych, prezentujące przekrój dotychczasowego dorobku zespołu.
Zespołem zadyruguje Irina Bogdanovich. Partie solowe wykonają: Marta Czarkowska (sopran), Paweł Kowalewski (tenor), Krzysztof Chalimoniuk (baryton) i Krzysztof Łazicki (bas-baryton). Gościnnie wystąpi także Chór Amici Canentes Towarzystwa Przyjaciół Chóru UW pod dyrekcją Agnieszki Zińczuk.
Pierwszą część programu stanowić będą kompozycje sakralne. Usłyszeć będzie można zarówno polifonię renesansową W. Byrda, dzieła wielkich twórców prawosławnej muzyki chóralnej - S. Rachmaninowa i P. Czesnokowa, jak i utwory warszawskich kompozytorów współczesnych: P. Łukaszewskiego, M. Bembinowa, I. Bogdanovich i J. Krutula. W drugiej części koncertu wykona muzykę świecką. Ta część programu rozpocznie się muzyczną oprawą dzieł literackich: Six Chansons P. Hindemitha do słów R. M. Rilkego oraz Three Shakespeare Songs R. V. Williamsa do słów W. Shakespeare'a. Na koniec koncertu Chór zabierze słuchaczy w świat Sześciu pieśni kurpiowskich K. Szymanowskiego.
_______________________________________________
Koncert Galowy z okazji Jubileuszu 100-lecia Chóru Akademickiego UW
27 kwietnia, godz. 19.00
Filharmonia Narodowa w Warszawie
PROGRAM
Część pierwsza
- Mikołaj Gomółka (1535-1591) – Nowy monarsze możnemu (Psalm 98)
Chór Amici Canentes Towarzystwa Przyjaciół Chóru UW, dyr. Agnieszki Zińczuk
- William Byrd (1540–1623) – Sing joyfully (1611)
- Paweł Łukaszewski (*1968) – Crucem tuam adoramus (1995)
- Jan Krutul (*1987) – Jubilate Deo (2021)
- Urmas Sisask (1960–2022) – Heliseb väljadel (1991)
Marta Czarkowska – sopran
- Irina Bogdanovich – Credo (2023)
- Siergiej Rachmaninow (1873-1943) – Całonocne czuwanie op.37 (1915) – 5. Nynie otpuszczajeszy
Paweł Kowalewski – tenor
- Paweł Czesnokow (1877-1944) – Błażen muż
Krzysztof Chalimoniuk – baryton
- Miłosz Bembinow (*1978) – Vulnerasti cor meum (1997)
Paweł Kowalewski – tenor
Krzysztof Chalimoniuk – baryton
Część druga
- Paul Hindemith (1895-1963) – Six Chansons (1939)
- La Biche
- Un Cygne
- Puisque tout passe
- Printemps
- En Hiver
- Verger
- Ralph Vaughan Williams (1872-1958) – Three Shakespeare Songs (1951)
- Full Fathom Five
- The Cloud-Capp'd Towers
- Over Hill, Over Dale
- Karol Szymanowski (1882-1937) – Sześć pieśni kurpiowskich (1929)
- Hej, wółki moje
- A chtóz tam puka
- Niech Jezus Chrystus
- Bzicem kunia
- Wyrzundzaj sie dziwce
- Panie muzykancie prosim zagrać walca
Marta Czarkowska – sopran
Paweł Kowalewski – tenor
Irina Bogdanovich - dyrygent
Irina Bogdanovich jest dyrygentem i kierownikiem Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego od 2002 roku.
Pochodzi z Rosji, gdzie ukończyła z wyróżnieniem wydziały dyrygentury chóralnej na Uniwersytecie Pedagogiczno-Muzycznym oraz również z wyróżnieniem wydział pianistyki Konserwatorium im. M. Musorgskiego w Jekaterynburgu. W ramach działalności artystycznej otrzymała nagrody: dla Wyróżniającego się Dyrygenta podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Prawosławnej Hajnowskie Dni Muzyki (2005); statuetkę najlepszego dyrygenta na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. H.M. Góreckiego w Rybniku (2006); Fryderyk za przygotowanie chóru w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej za album Baird, Łukaszewski, Błażewicz, Borkowski (2006) oraz Nagrodę dla Najlepszego Dyrygenta Festiwalu Legnica Cantat ’42 (2011).
Z powodzeniem pracuje z orkiestrami, dyrygowała takimi zespołami jak: Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Królewska Orkiestra Symfoniczna, Chopin Academia Orchestra, Nova Orkiestra Kameralna, Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestra Sinfonia Iuventus.
Prowadzi różnorodną działalność artystyczną. Zajmuje się edukacją muzyczną dzieci, prowadząc Dziecięce Ogrody Muzyczne. Komponuje muzykę filmową – m.in. do filmu Świteź w reż. K. Polaka, który zdobył ponad 20 nagród na międzynarodowych festiwalach, a w Londynie otrzymał nagrodę za najlepszą muzykę. Irina Bogdanovich jest również autorką poematu muzycznego Łąka do słów B. Leśmiana. Zrealizowała widowisko filmowo-muzyczne Aleksander Newski ze zrekonstruowaną przez siebie muzyką S. Prokofiewa. Pod jej dyrekcją zespół zaśpiewał arcydzieła muzyki wokalno-instrumentalnej, m.in. Mszę h-moll J.S. Bacha, Wielką Mszę c-moll W.A. Mozarta, Requiem G. Verdiego.
Od 2008 r. jest członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej.
Wydarzenie zrealizowano przy udziale środków:
Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego
Zarządu Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
Patronat Honorowy Koncertu Galowego:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawa.
Patroni medialni:
Dwójka - Program 2 Polskiego Radia
TVP Kultura
Magazyn Presto
Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC
Radio Kampus.