Program:
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
Fantazja c-moll KV 475
Kwartet fortepianowy g-moll KV 478
Requiem d-moll KV 626, edycja: Richard Maunder
Wykonawcy:
Marzena Michałowska – sopran
Bogumiła Tarasiewicz – mezzosopran
Karol Kozłowski – tenor
Maciej Straburzyński – bas
Katarzyna Drogosz – pianoforte
Ewa Golińska – skrzypce
Natalia Reichert – altówka
Maciej Łukaszuk – wiolonczela
Chór kameralny Uniwersytetu Zielonogórskiego Cantus humanus
Orkiestra barokowa Arte dei Suonatori
Bartłomiej Stankowiak – dyrygent
O projekcie:
Po wykonaniu oratorium Mesjasz J. F. Haendla, Pasji wg św. Jana i Wielkiej Mszy h-moll J. S. Bacha, a więc wielkich dzieł, które w Zielonej Górze prawdopodobnie nigdy nie zabrzmiały na instrumentach z epoki, sięgamy po jeden z najsłynniejszych utworów kantarowo-oratoryjnych wszechczasów – Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta. To wielkie dzieło wykonywane było w naszym mieście wielokrotnie, dlaczego zatem znalazło się w programie cyklu Magna Opera Sacra? Są ku temu co najmniej dwa ważne powody, które sprawią, że tegoroczny projekt będzie unikalny.
Owiane legendą Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta to jedno z jego ostatnich dzieł, nad którym pracę przerwała śmierć kompozytora. Arcytrudnego zadania dokończenia kompozycji, której powstały zaledwie szkice, podjął się jeden z uczniów Mozarta, Franz Xaver Süssmayr. W jego wersji Requiem stało się jednym z najbardziej znanych „przebojów muzyki klasycznej”. Jednak praca wykonana przez Süssmayra pozostawia niedosyt melomanom i muzykologom. Dość łatwo można odróżnić fragmenty uzupełnione lub wręcz całkowicie skomponowane przez Süssmayra, który wyraźnie ustępował talentem swojemu mistrzowi. Ponadto w swoich zapiskach Mozart pozostawił szkic następującej po słynnym Lacrimosa fugi wieńczącej Sekwencję, której ukończenia Süssmayr już się nie podjął, zamykając część zaledwie dwoma prostymi akordami. Te nie- dostatki próbowano wielokrotnie naprawić dokomponowując brakujące fragmenty na nowo. Jednej z takich prób, po gruntownych studiach nad twórczością Mozarta, podjął się współczesny brytyjski muzykolog i matematyk Richard Maunder. Naszym zdaniem wersja R. Maundera jest szczególnie warta zainteresowania zarówno z uwagi na wykonaną przez jej autora ogromną pracę naukową jak i osiągnięty efekt artystyczny. Tę właśnie wersję dzieła zamierzamy przedstawić i pomimo, że mozartowskie Requiem było wykonywane w Zielonej Górze wielokrotnie, będzie to kolejna premiera, jaką przygotowaliśmy w ramach cyklu Magna Opera Sacra.
Drugim ważnym elementem, który sprawia, że wydarzenie to będzie miało niezwykły charakter są instrumenty, które wezmą udział w koncercie. Nasze projekty realizujemy z udziałem znakomitej orkiestry Arte dei Suonatori, grającej na kopiach instrumentów z epoki. Mozart w składzie instrumentów do wykonania Requiem przewidział rożki basetowe, które popularne były w czasach kompozytora, od XIX wieku wyszły z użycia i były niemal całkowicie zapomniane, a współcześnie zastępowane są klarnetami. Rożki basetowe zobaczyć i usłyszeć na żywo można dziś niezwykle rzadko. Nasz koncert będzie taką wyjątkową okazją. Pragnąc zaprezentować słuchaczom niezwykłe instrumentarium postanowiliśmy rozszerzyć program koncertu jeszcze o dzieła z udziałem instrumentu, który także nieczęsto można spotkać na naszych estradach, a mianowicie pianoforte, przodka dzisiejszego fortepianu. Na kopii takiego właśnie instrumentu, na którym grano w czasach Mozarta, wykonany zostanie jego Kwartet g moll oraz niezwykle dramatyczna Fantazja c-moll. Tych utworów na kopiach instrumentów lubuska publiczność także jeszcze nie miała okazji wysłuchać.
Zarówno zatem piękna, a mało znana wersja słynnego arcydzieła W. A. Mozarta, jak i instrumentarium, na którym zabrzmią jego utwory sprawiają, że kolejny projekt w ramach cyklu Magna Opera Sacra będzie miał całkowicie wyjątkowy charakter.
Organizator: Lubuskie Towarzystwo Kulturalne
Współorganizatorzy: Uniwersytet Zielonogórski; Parafia pw. Najświętszego Zbawiciela w Zielonej Górze.
mat. prasowe organizatora/mko