III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej "Eufonie"

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2021 15:38
Usłyszymy muzykę polską i środkowo-europejską w interpretacji wybitnych artystów światowego formatu. Od 19 do 27 listopada odbędzie się III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej "Eufonie", zaprojektowany i zorganizowany przez Narodowe Centrum Kultury, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 
III MiędzynarodowyFestiwalMuzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie
III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej "Eufonie"Foto: mat. prasowe

Na festiwalowych scenach pojawią się uznani twórcy z naszego regionu, a także muzycy z Zachodu, m.in. Stanów Zjednoczonych czy Niemiec.

Warszawa stanie się stolicą muzyki wielu kultur. Motywem przewodnim tegorocznego festiwalu będzie romantyzm – usłyszymy nie tylko muzykę najwybitniejszych kompozytorów z regionu, reprezentantów szkół narodowych, ale zabrzmią też romantyczne wątki w kompozycjach z XX i XXI wieku.

Zaprezentujemy też prapremierowe wykonania dzieł, które powstały na specjalne zamówienie. Dziewięć dni festiwalowych wypełni piętnaście wydarzeń, a scenę oddamy m.in. tak znakomitym wykonawcom jak Veriko Tchumburidze, Anastasia Kobekina, Olga Pasiecznik, Joanna Freszel, Tomasz Konieczny, Adam Bałdych, Janusz Wawrowski, Anu Tali, Zsolt Nagy, Andrzej Boreyko, Olari Elts, Oval, Kwartet Śląski, czy znakomity Chór Radia Łotewskiego.

- W Narodowym Centrum Kultury od lat Europa Środkowo-Wschodnia nas ciekawi i inspiruje. Staramy się odkrywać bogate, a wciąż za mało znane dziedzictwo tego regionu. O jego wyjątkowości stanowi zarówno twórcze nawiązywanie do folkloru i tradycji, jak i możliwość czerpania ze źródła nowych, nieodkrytych wcześniej brzmień, akcentów i interpretacji. Festiwal Eufonie to nasze kolejne bardzo ważne przedsięwzięcie na rzecz zbliżenia kultur krajów naszego regionu, a dla publiczności doskonała okazja do poznawania oraz smakowania środkowo-i wschodnioeuropejskiej różnorodności kulturowej poprzez muzykę, która jest najbardziej uniwersalnym językiem świata. Festiwal tworzy niezwykle cenną przestrzeń spotkania i dialogu.

Można powiedzieć, że tegoroczne Eufonie to romantyczna dusza i pozytywistyczna praca. Robimy wszystko, żeby festiwal się odbył i – mimo ograniczeń i obostrzeń – był ciekawy i na wysokim poziomie. A więc w tym roku to ogromny „pozytywistyczny” wysiłek organizacyjny, wiele zmian, które wdrażamy w odpowiedzi na dynamicznie zmieniające się otoczenie. Koncerty i wydarzenia festiwalowe będą odbywały się na żywo oraz w streamingu. Wybrane koncerty zostaną zarejestrowane i będą retransmitowane w TVP Kultura i radiowej Dwójce. Zachowamy wszelkie środki ostrożności (dystans, dezynfekcja, oświadczenia) – zapowiada prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury. 

Tegoroczna odsłona festiwalu skupiona będzie wokół okresu romantyzmu, w którym, oprócz nowych form i gatunków, jakże istotne było zainteresowanie przez kompozytorów rodzimym folklorem. Ukierunkowanie na dziedzictwo kultury tradycyjnej poszczególnych krajów najsilniej uwidoczniło się w twórczości przedstawicieli tzw. szkół narodowych. Byli to kompozytorzy, w których muzyce odzwierciedlała się tożsamość narodowa poprzez odwołania do wydarzeń historycznych czy też wątków ludowych. Obok twórców typowo romantycznych, jak Edvard Grieg, Jean Sibelius, Ferenc Liszt pojawią się twórcy, w których muzyce obecne są wątki postromantyczne, jak Krzysztof Penderecki, Gija Kanczeli, György Ligeti, Andrzej Krzanowski, Paweł Szymański – prawykonanie jego nowego utworu usłyszymy podczas festiwalu.

Jednym z czołowych kompozytorów wpisujących się w ten nurt był czeski kompozytor Antonin Dvořák, którego twórczość zabrzmi podczas koncertów festiwalowych. W swoich utworach w niebanalny sposób łączył najwyższy kunszt muzyki symfonicznej z rodzimym folklorem. Z kolei utwory kameralne to inna, jakże ważna, odsłona muzyki XIX wieku. Kompozytorzy z ogromnym upodobaniem oddawali się temu gatunkowi muzyki, tworząc kwartety, kwintety czy pieśni.

W wykonaniu sióstr Pasiecznik – Olgi (sopran) i Natalii (fortepian) usłyszymy pieśni m.in. Jeana Sibeliusa i Mykoły Łysenki, wiodących przedstawicieli szkół narodowych.

Podczas Festiwalu będzie można usłyszeć plejadę artystów europejskich w recitalach solowych i koncertach kameralnych. W tegorocznym programie nie zabraknie również muzyki współczesnej. Aby tradycji stało się zadość, prapremierowo zabrzmi kompozycja Pawła Szymańskiego pod jakże wymownym tytułem: „it’s fine, isn’t it?” i w nieoczywistej obsadzie.

Nasze zaproszenie do udziału w festiwalu przyjęli znakomici instrumentaliści, wokaliści, dyrygenci: Olga i Natalia Pasiecznik, skrzypaczka Veriko Tchumburidze z towarzyszeniem Estońskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją znakomitego Olari Eltsa, który zadebiutuje w Polsce.

Na festiwalowych scenach pojawią się ponadto: Janusz Wawrowski – skrzypce, Łukasz Długosz – flet, Anu Tali – dyrygentka, znakomita wiolonczelistka rosyjska – Anastasia Kobekina, której na fortepianie towarzyszyć będzie Luka Okros z Gruzji, czy wreszcie utalentowany czeski pianista Lukáš Vondráček z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, którą poprowadzi Andrzej Boreyko. W niedzielę 21.11 aż trzy wydarzenia, w tym dwa recitale wokalne znakomitych solistów: poza wspomnianymi Olgą i Natalią Pasiecznik, wystąpi Tomasz Konieczny z akompaniamentem Lecha Napierały oraz znakomity Chór Radia Łotewskiego w repertuarze kompozytorów estońskich, polskich, szwedzkich i austriackich.

Na festiwalowych scenach pojawią się takie zespoły jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), Sinfonia Varsovia, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Słowacka Orkiestra Kameralna Bogdana Warchala, Estońska Narodowa Orkiestra Symfoniczna.

Podczas koncertu inauguracyjnego królować będzie muzyka kompozytorów węgierskich, a Sinfonię Varsovię i czwórkę wspaniałych solistów (Urszulę Kryger, Bożenę Bujnicką, Karola Kozłowskiego i Wojtka Gierlacha) poprowadzi koncertujący na całym świecie węgierski dyrygent, który pięknie zakończył poprzednia edycję Eufonii w 2019 r. – Zsolt Nagy.

Tegoroczny Festiwal to również miejsce, aby przypomnieć wielkich polskich kompozytorów, którzy odeszli. Muzyka Maestro Krzysztofa Pendereckiego, który osobiście i muzycznie towarzyszy Eufoniom od początku, podobnie jak przed rokiem zabrzmi podczas finału festiwalu. Dla uczczenia zmarłego w kwietniu Mistrza, zostanie wykonana II Symfonia „Wigilijna”. W finałowym zestawieniu także kompozycja rówieśnika Pendereckiego – Giji Kanczelego oraz jeden z najpiękniejszych koncertów romantycznych Edvarda Griega.

Aby uczcić 11. rocznicę śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego usłyszymy Koncert klawesynowy kompozytora w wykonaniu pianistki, Anny Góreckiej, córki Mistrza, a 27 listopada w klubie Akwarium kwartet Adama Bałdycha – znakomitego skrzypka jazzowego średniego pokolenia, prapremierowo zaprezentuje autorskie interpretacje kwartetów smyczkowych na specjalne zamówienie Narodowego Centrum Kultury.

Podczas Eufonii usłyszymy muzykę wybitnego kompozytora współczesnego, a jednocześnie jednego z ulubionych kompozytorów Stanleya Kubricka – Györgya Ligetiego. Zagramy też kompozycje Arvo Pärta, Giji Kanczelego, czy rzadko granych rodzimych twórców: Andrzeja Krzanowskiego i romantyka Juliusza Zarębskiego.

Tradycyjnie zapraszamy też na koncerty odbiegające od konwencji klasycznej. Poza jazzowym projektem, Eufonie otwierają się na projekty interdyscyplinarne. W tym roku będzie to instalacja przestrzenno-dźwiękowa autorstwa amerykańskiego kompozytora Alvina Currana Daven Mir Dos, poświęcona dziedzictwu przedwojennych żydowskich kantorów. Będzie też miejsce na koncert elektroniczny, tym razem poświęcony Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia z udziałem Jacka Sienkiewicza oraz Markusa Poppa (Oval). Ten ostatni, uznawany za jednego z ojców chrzestnych gatunku glitch, zaprezentuje specjalny program stworzony właśnie przy użyciu sampli ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.

Wydarzenia festiwalowe, utrzymane w różnej konwencji, stylistyce i nurtach muzycznych, odbędą się w siedmiu lokalizacjach: Filharmonii Narodowej, Zamku Królewskim, Klubie Akwarium, Klubie Palladium, Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela, Kościele Ewangelicko-Augsburskim Świętej Trójcy oraz Centrum Kreatywności Targowa.

Od 8 do 29 listopada festiwalowi towarzyszy wystawa plenerowa  „Co w romantyzmie gra”, zlokalizowana obok galerii Kordegarda na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie. Wystawa o charakterze edukacyjnym stanowi komentarz do tegorocznej edycji festiwalu i prezentuje instrumentarium w dobie romantyzmu, np. zaprezentowane w przystępnej formie ciekawostki

o instrumentach smyczkowych, dętych blaszanych, czy perkusyjnych. Ekspozycja przybliża także kluczowe formy muzyczne XIX wieku (symfonia, koncert, utwory kameralne). Opatrzone komentarzami grafiki pozwalają przyjrzeć się detalom romantycznych instrumentów oraz specyfice dominujących do dzisiaj form muzycznych.

*****

Festiwal Eufonie organizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa i Narodowego.

Mecenasem Festiwalu jest PKN Orlen S.A.

Partnerami Festiwalu EUFONIE są: Filharmonia Narodowa, Instytut Adama Mickiewicza, TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Central European Music Forum, Waves Bratislava.

Festiwal EUFONIE jest członkiem International Festivals & Events Association (IFEA).

Nad repertuarem festiwalu czuwa Rada Programowa w składzie: przewodniczący dr Mieczysław Kominek, Ewa Bogusz-Moore, prof. Beata Bolesławska-Lewandowska, Olga Smetanowa, Aleksandra Jagiełło-Skupińska i Marek Horodniczy.

Dyrektorem Festiwalu jest prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor NCK.

Narodowe Centrum Kultury (NCK) jest jednym z największych instytucji kultury w Polsce, o bardzo szerokim spektrum działania. Organizuje i współorganizuje krajowe i międzynarodowe wydarzenia: festiwale, koncerty, wystawy, przeglądy, konferencje. Prowadzi działalność edukacyjną, badawczą, szkoleniową, wystawienniczą, m. in. zarządza kultową galerią Kordegarda, gdzie wystawiane są prace czołowych polskich artystów. Aktywnie angażuje się w obchody ważnych rocznic narodowych. Zarządza ogólnokrajowymi programami dotacyjnymi i stypendialnymi, wydaje książki i realizuje podcasty poświęcone kulturze. 

III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej

Warszawa, 19–27 listopada 2021

Romantyzm w Europie Środkowo-Wschodniej

 

19 listopada (piątek) – 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Transmisja i rejestracja radiowa PR2

 

Ernst von Dohnányi: Minuty symfoniczne

Ferenc Liszt: Walc Mefisto nr 1

***przerwa***

Zoltán Kodály: Te Deum

_____

Bożena Bujnicka – sopran

Urszula Kryger – alt

Karol Kozłowski – tenor

Wojciech Gierlach – bas

Chór Filharmonii Narodowej

Bartosz Michałowski – dyrektor chóru

Sinfonia Varsovia

Zsolt Nagy - dyrygent

 

22.00, Centrum Kreatywności Targowa

 

Dialog z żydowskimi kantorami*

Wernisaż instalacji dźwiękowo-przestrzennej Alvina Currana Daven Mir Dos

 

Wydarzenie współorganizowane przez Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kultury

 

20 listopada (sobota) – 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Ludomir Rogowski: Impresje dubrownickie na orkiestrę symfoniczną

Paweł Szymański: it’s fine, isn’t it? na flet i orkiestrę*

Utwór dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Partnerem prawykonania jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

***przerwa***

Dora Pejačević: Symfonia fis-moll op. 41

_____

Łukasz Długosz – flet

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia

Anu Tali – dyrygentka


20 listopada (sobota) – 22.00, Teatr Palladium

Streaming online, rejestracja PR2

Adam Bałdych: Górecki Transformed**

Autorskie interpretacje oraz improwizacje na temat kwartetów smyczkowych Henryka Mikołaja Góreckiego

_____

Adam Bałdych – skrzypce

Michał Barański – kontrabas

Łukasz Ojdana – fortepian

Dawid Fortuna – perkusja


21 listopada (niedziela) – 14.15, Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela

Streaming online

Recital wokalny

W programie:

Henryk Mikołaj Górecki, Modest Musorgski, Mykoła Łysenko

_____

Tomasz Konieczny – bas-baryton

Lech Napierała – fortepian

 

21 listopada (niedziela) – 16.00, Kościół Ewangelicko-Augsburski Św. Trójcy

Streaming online

Ēriks Ešenvalds: Stars

Henryk Mikołaj Górecki: Totus Tuus op. 60

Ēriks Ešenvalds: A Drop in the Ocean

Gustav Mahler: Die Zwei Blaue Augen /opr. Clytus Gottwald

Anton Brückner: Ave Maria

Gustav Mahler: Adagietto /opr. Gerard Pesson

Anders Hillborg: Mouyayoum

Pēteris Vasks: The Tomtit’s Message

_____

Chór Radia Łotewskiego

Sigvards Klava - dyrygent

 

21 listopada (niedziela) – 19.30, Zamek Królewski, Sala Wielka (Balowa)

Streaming online, rejestracja PR2

Recital wokalny

W programie:

Mykoła Łysenko, Wiktor Kosenko, Jean Sibelius

_____

Olga Pasiecznik – sopran

Natalia Pasiecznik – fortepian

 

22 listopada (poniedziałek) – 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Streaming online

Marţian Negrea: Izbuc z suity symfonicznej Przez Góry Apuseni op. 20

Ludomir Różycki: Koncert skrzypcowy

***przerwa***

Jean Sibelius: I Symfonia e-moll op. 39

_____

Janusz Wawrowski – skrzypce

Sinfonia Varsovia

Monika Wolińska – dyrygent

 

23 listopada (wtorek) – 19.30, Zamek Królewski, Sala Wielka (Balowa)

Streaming online, rejestracja PR2

György Ligeti: Andante i Allegretto na kwartet smyczkowy

Andrzej Krzanowski: Audycja VI na sopran i kwartet smyczkowy

***przerwa***

Juliusz Zarębski: Kwintet fortepianowy g-moll op. 34

_____

Joanna Freszel – sopran

Veronika Böhmová – fortepian

Kwartet Śląski

 

24 listopada (środa) – 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Streaming online, rejestracja TVP Kultura

 

Arvo Pärt: Swansong

Jean Sibelius: Koncert skrzypcowy d-moll op. 47

***przerwa***

Erkki-Sven Tüür: Incantation of Tempest na orkiestrę smyczkową

Jean Sibelius: V Symfonia Es-dur op. 82

_____

Veriko Tchumburidze – skrzypce

Estońska Narodowa Orkiestra Symfoniczna

Olari Elts – dyrygent


25 listopada (czwartek) – 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna

Streaming online

Recital wiolonczelowy

George Enescu: Sonata f-moll na wiolonczelę i fortepian op. posth., cz. I

Franz Schubert: Sonata a-moll „Arpeggione” na wiolonczelę i fortepian

*** przerwa***

Mieczysław Karłowicz: Serenada G-dur na wiolonczelę i fortepian

Gija Kanczeli: Herio Bichebo 

Mieczysław Weinberg: Sonata wiolonczelowa nr 2 op. 63

_____

Anastasia Kobekina – wiolonczela

Luka Okros – fortepian

 

26 listopada (piątek) – 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Streaming online, rejestracja PR2

 

Leoš Janáček: Suita na smyczki

Ladislav Kupkovič: Cantica slovaca cztery pieśni słowackie na zespół smyczkowy

Bela Bartók: Rumuńskie tańce ludowe na orkiestrę smyczkową

Henryk Mikołaj Górecki: Koncert na klawesyn lub fortepian i orkiestrę op. 40

***przerwa***

Antonín Dvořák: Pieśni biblijne op. 99

_____

Anna Górecka – fortepian

Słowacka Orkiestra Kameralna im. Bogdana Warchala

Ewald Danel – dyrygent

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”

Anna Szostak – przygotowanie chóru



26 listopada (piątek) – 22.00, Klub Akwarium

Streaming online

Studio Eksperymentalne Polskiego Radia – interpretacje

_____

Markus Popp (Oval)

Jacek Sienkiewicz

 

27 listopada (sobota) – 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Streaming online, transmisja i rejestracja PR2

 

Krzysztof Penderecki: II Symfonia „Wigilijna”

***przerwa***

Edvard Grieg: Koncert fortepianowy a-moll op. 16

Gija Kanczeli: Morning Prayers

_____

Lukáš Vondráček – fortepian

Orkiestra Filharmonii Narodowej

Andrzej Boreyko – dyrygent

 

Koncert współorganizowany przez Filharmonię Narodową i Narodowe Centrum Kultury

 

WYDARZENIA SPECJALNE

 

8-29 listopada, Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury

 

Co w romantyzmie gra

Plenerowa wystawa edukacyjna


20-27 listopada – 14:00-20:00, Centrum Kreatywności Targowa

 

Dialog z żydowskimi kantorami

Wystawa instalacji dźwiękowo-przestrzennej Alvina Currana Daven Mir Dos

 

Wydarzenie współorganizowane przez Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kultury


*prapremiera

**prapremiera – zamówienie Narodowego Centrum Kultury

Organizator zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie Festiwalu.