Do udziału w nim bracia Oleś zaprosili Dominika Strycharskiego, znaczącą postać na polskiej scenie muzyki improwizowanej, flecistę, wokalistę i kompozytora. Strycharski, jako jeden z niewielu, z powodzeniem włączył flet prosty do jazzu i intrygujących muzycznych eksperymentów, a jego ciekawa wokalistyka nie stroni od wyważonych elementów elektroniki.
Źródłem inspiracji i głównym punktem odniesienia dla tria niezwykłych artystów stała się muzyka Koptów - jednej z najstarszych społeczności chrześcijańskich na świecie. Dzięki wielowiekowej izolacji, byciu niejako na uboczu, wytworzyli oni i zachowali po dziś dzień swój pierwotny muzyczny język, wywodzący się z czasów przedchrześcijańskich, asymilujący akcenty greckie, żydowskie, a nieco później także muzułmańskie. Samo słowo "kopt", choć pochodzenia arabskiego, ma swoje korzenie w języku greckim i określa mieszkańca Egiptu, ale wyznaniowa koptyjska społeczność przekracza granice - to także Erytrea i Etiopia z całą odmiennością kulturową, muzyczną i tradycjami wykonawczymi.
Odszukując i zgłębiając muzyczne kody pierwszych chrześcijan i transliterując je na język i estetykę współczesności, artyści stworzyli dzieło wybitne. Barwną, wielowątkową historię o świecie starożytnych Kościołów Wschodnich odczytaną przez pryzmat szeroko ujętej terytorialnie muzyki koptyjskiej. Powstała niezwykła opowieść, która korzystając momentami z uniwersalnych w naszej kulturze schematów narracji typowych dla antycznej Grecji, przemawia do nas nowoczesnym, nierzadko nowatorskim językiem muzycznym.
Autorem powyższego tekstu jest Miron Zajfert – pomysłodawca projektu "Koptycus", kurator festiwalu Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju, na którego edycji z 2018 roku odbył się koncert premierowy z tym programem.
Skład:
Dominik Strycharski – flety, elektronika
Marcin Oleś – kontrabas
Bartłomiej Oleś – perkusja, instrumenty perkusyjne
Lista utworów:
1. Bakaskut
2. Iom
3. Maz
4. 'abraz
5. Ep-ou-roh David
6. Fildaman
7. Asoman
Album dostępny na wszystkich najpopularniejszych serwisach streamingowych.