Książka jest wspaniale napisana, ma się wrażenie, że czyta się powieść sensacyjną. (…) Bing był wybitnym dyrektorem. Ale także prekursorem nowego sposobu zarządzania i myślenia o instytucji kultury. (…) Był pierwszym dyrektorem, który zatrudnił w Metropolitan Opera czarnoskórych solistów, ale zasłynął nie tylko z tego powodu. Przywiązywał ogromną wagę do wysokiego poziomu przedstawień (...) zauważa Roman Osadnik, dyrektor STUDIO. Redaktor Jacek Marczyński zaznacza, że ta książka jest zaproszeniem czytelnika, by, zagłębiwszy się w jej lekturze, wszedł do najważniejszego teatru operowego na świecie, (...) do miejsc widzom niedostępnych (...).
Książka Binga została wydana w USA w 1972 roku (w Polsce w 1982 roku przez Państwowy Instytut Wydawniczy), a jej nakład jest od wielu lat wyczerpany. Tytułowe wieczory symbolicznie podsumowują czas jaki Rudolf Bing spędził w MET. 22.letnia kariera Binga to 4170 przedstawień i 79 różnych oper. Bing w swoich wspomnieniach pokazuje funkcjonowanie opery „od środka", z perspektywy managera – dyrektora Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Bing opowiada również o swoich wcześniejszych doświadczeniach menedżerskich związanych z festiwalami w Europie, m. in.: Glyndebourne Opera Festival i Festiwalem Teatralnym w Edynburgu. Książka ma charakter wspomnieniowy, stanowi z jednej strony doskonałe źródło wiedzy historycznej o szczególnym okresie w dziejach najsłynniejszej amerykańskiej sceny operowej (lata 1950-1972), a z drugiej strony pokazuje pewne uniwersalne mechanizmy funkcjonowania instytucji operowych, które choć opisane 50. lat temu nie straciły na swej aktualności. Autorem polskiego przekładu jest Witold Kalinowski.
Książka pod redakcją Jacka Marczyńskiego jest uzupełniona o dramatyczną historię ostatnich lat życia Sir Rudolfa oraz wzbogacona o polonika w historii i teraźniejszości Metropolitan Opera. W publikacji przypomniani zostaną wybitni polscy twórcy związani z Metropolitan Opera, m.in. reżyser Ryszard (Richard) Ordyński, dyrygenci Kazimierz Kord, Stanisław Skrowaczewski, bracia Reszkowie, Marcella Sembrich-Kochańska, Adam Didur oraz gwiazdy powojennych i współczesnych oper (m.in. Teresa Żylis-Gara, Wiesław Ochman, Zdzisława Donat, Teresa Kubiak, Ewa Podleś, Aleksandra Kurzak, Mariusz Kwiecień, Artur Ruciński, Piotr Beczała, Tomasz Konieczny).
Istotną częścią publikacji są także wywiady: z Waldemarem Dąbrowskim, dyrektorem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, dyrektorem artystycznym i reżyserem TW-ON, Mariuszem Trelińskim i Romanem Osadnikiem, dyrektorem STUDIO.
STUDIO zaprasza, 27 maja o godz. 19:00, na spotkanie premierowe wokół książki z Jackiem Marczyńskim, Romanem Osadnikiem, Tomaszem Pasternakiem oraz prof. Ewą Łętowską. Prowadzenie: Katarzyna Sanocka. Podczas wieczoru odbędzie się koncert kameralny przygotowany przez Akademię Operową Teatru Wielkiego - Opery Narodowej (Szymon Raczkowski - baryton, Justyna Khil - sopran, przy fortepianie: Rozalia Kierc). Wstęp wolny na wydarzenie. Książka w cenie 69 zł do kupienia na www.teatrstudio.pl. Podczas premierowego spotkania książka będzie dostępna w promocyjnej cenie: 59 zł.
Partnerzy: Teatr Wielki - Opera Narodowa, Austriackie Forum Kultury, Na żywo w kinach
Patroni medialni: TVP KULTURA, POLSKIE RADIO 2, OPERA LOVERS, ORFEO, PRESTO
Cykl The Met: Live in HD 2024/2025 od 5 października
Myślę, że książka poszerza wizerunek Studio, które nie jest oparte jedynie na teatrze dramatycznym. (...) Śpiewali u nas między innymi tak wspaniali śpiewacy jak Małgorzata Walewska, Joanna Woś, Piotr Buszewski czy Jakub Józef Orliński, którego blisko trzy lata namawialiśmy do występu (...). Wiele spektakli dramatycznych prezentowanych w Studio miało korzenie muzyczne, na przykład „Opera za trzy grosze” Bertolta Brechta i Kurta Weilla czy „Usta milczą, dusza śpiewa” w autorskim opracowaniu Jerzego Grzegorzewskiego. Trzynaście lat temu zaczęliśmy cykl transmisji „The Metropolitan Opera: Live in HD”, który ma stałą i wierną publiczność. (...) a publikacja jest interesującą propozycją dla widzów transmisji z MET, których w Polsce jest bardzo wielu - podkreśla dyrektor STUDIO.
Od 21 maja 2024 w kasie biletowej lub/i on-line STUDIO rozpocznie otwartą sprzedaż karnetów na osiemnastą edycję (14. edycja w STUDIO) pokazów z cyklu The Met: Live in HD 2024/2025.
Sezon rozpocznie się 5 października 2024 roku pokazem „Opowieści Hoffmanna” Offenbacha. W roli głównej wystąpi uznany tenor Benjamin Bernheim, u jego boku zobaczymy zaś sopranistki Erin Morley i Pretty Yende oraz mezzosopranistkę Clémentine Margaine. Następnie podziwiać będziemy premierową w Met inscenizację opery Jeanine Tesori pod tytułem „Grounded. Uziemiona” (19 października 2024) z mezzosopranistką Emily D’Angelo. Nie zabraknie również znanych i lubianych klasyków opery. Met zaprezentuje nam nową inscenizację „Salome” Straussa (17 maja 2025) w reżyserii Clausa Gutha (wystąpią m.in. sopranistka Elza van den Heever i baryton Peter Mattei, którym partnerować będzie tenor Piotr Buszewski) oraz „Aidy” Verdiego (25 stycznia 2025) z udziałem sopranistki Angel Blue i tenora Piotra Beczały, w reżyserii Michaela Mayera. Widzowie Live in HD po raz pierwszy podziwiać będą transmisję „Fidelia” Beethovena (15 marca 2025). Jako Don Pizzaro wystąpi Tomasz Konieczny, w rolę główną wcieli się zaś sopranistka Lise Davidsen, którą ujrzymy także w „Tosce” Pucciniego (23 listopada 2024). Operowy repertuar uzupełniają: „Wesele Figara” Mozarta (26 kwietnia 2025) oraz uwielbiany „Cyrulik sewilski” Rossiniego (31 maja 2025) w reżyserii Bartletta Shera, ze wschodzącą gwiazdą opery, mezzosopranistką Aigul Akhmetshiną.
STUDIO teatrgaleria
Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej), Warszawa
www.teatrstudio.pl
***
materiały prom.