Uri Caine: utwory z listy Andrzeja Chłopeckiego są dla mnie ważne

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2013 14:00
Znakomity pianista i kompozytor jazzowy opowiada o swoim nowym utworze dedykowanym pamięci Andrzeja Chłopeckiego, o wpływie Witolda Lutosławskiego na jazzmanów oraz o wyzwaniu, jakim okazał się dla niego Koncert fortepianowy Góreckiego.
Audio
  • Uri Caine: utwory z listy Andrzeja Chłopeckiego są dla mnie ważne (Filharmonia Dwójki)
Andrzej Chłopecki - związany z Programem 2 Polskiego Radia - był wybitnym publicystą, samotnym wilkiem polskiej krytyki muzycznej
Andrzej Chłopecki - związany z Programem 2 Polskiego Radia - był wybitnym publicystą, "samotnym wilkiem" polskiej krytyki muzycznejFoto: Jan Bebel/zbiory Archiwum Polskiego Radia.

Swoistą kulminacją tegorocznych koncertów w ramach "Lutosfer" - serii muzycznych wydarzeń w Zamku Ujazdowskim, był koncert z udziałem Uri Caine'a. Melomani na całym świecie znają legendarne już dziś opracowania "Wariacji Goldbergowskich" Bacha czy "Pieśni" Mahlera. Podczas jedynego wieczoru w Warszawie usłyszeć można było premierowe wykonanie kompozycji Caine’a dedykowanej pamięci zmarłego 23 września 2012 roku Andrzeja Chłopeckiego - wybitnego muzykologa i nestora polskiej muzyki współczesnej.

- Nie znałem Andrzeja Chłopeckiego. Jedyną możliwość poznania go stanowiła lista najważniejszych dla niego kompozytorów i ich dzieł, którą dostałem. Wielu znałem, innych nie, zwłaszcza młodych polskich twórców. Była to dobra sposobność, by choć trochę wejść w jego muzyczny świat - mówi Uri Caine w wywiadzie udzielonym Grzegorzowi Dąbrowskiemu. - Jeśli chodzi o formę utworu "In memoriam", to podążałem przede wszystkim za tekstem poetyckim. Bardzo podobają mi się te wiersze Miłosza. Zdałem sobie sprawę z piękna brzmienia języka polskiego, z tego, jak bardzo jest melodyjny. Uwielbiam słuchać w kawiarni, jak ludzie dyskutują po polsku, zwłaszcza gdy rozmawiają zakochani. Ten język brzmi jak muzyka - dodał.

Poza koncertem "In memoriam", przeznaczonym na sopran, fortepian improwizujący i orkiestrę smyczkową, w programie wieczoru (5 grudnia, Centrum Sztuki Współczesnej "Zamek Ujazdowski"), znalazły się między innymi utwory Witolda Lutosławskiego oraz Henryka Mikołaja Góreckiego. Okazała się, że dokonania polskich klasyków współczesności są Caine'owi bliskie.

- Wielu ludzi mówi o Lutosławskim, a jego muzyka oddziałuje na artystów improwizujących. Dla jazzmanów inspirujące jest to, jak polski kompozytor wykorzystywał znane mu sposoby improwizacji, jak w oparciu o nie budował struktury muzyczne. Podobne techniki stosowało wielu jazzmanów zmęczonych graniem standardów - podkreślił gość Dwójki. A o popularnym Koncercie fortepianowym Góreckiego Uri Caine powiedział: - Bardzo mi się podoba ten utwór. Ale też  jest niezwykle wyczerpujący. Ćwiczyłem go nieustannie przez ostatnie dwa tygodnie...

Serwis specjalny "Witold Lutosławski w Polskim Radiu" >>>

Grzegorz Dąbrowski rozmawiał też z Justyną Rekść-Raubo, organizatorką serii koncertowej "Lutosfery", oraz Markiem Mosiem, dyrektorem Orkiestry Aukso, która wystąpiła z Uri Caine'em w Warszawie. Oboje ciepło wspominali Andrzeja Chłopeckiego

Serwis specjalny "Henryk Mikołaj Górecki w Polskim Radiu" >>>

mm

Czytaj także

Andrzej Chłopecki - "samotny wilk" polskiej krytyki muzycznej

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2013 18:00
"Nie był uwikłany w gry środowiskowe". "Jego publicystyka walczyła o wartości". "Jego działalność zastępowała pracę kilku nieistniejących organizacji" - tak w "Sezonie na Dwójkę" wybitnego publicystę muzycznego wspominali przyjaciele.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kłótnie z Andrzejem Chłopeckim

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2013 10:00
- Często zaciekle spieraliśmy się o muzykę. Ale te dyskusje wzbogacały nas obu - mówił w Dwójce kompozytor Paweł Szymański. W przerwie koncertu "Andrzej Chłopecki in memoriam" wspominaliśmy zmarłego przed rokiem muzykologa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Uri Caine: "Summertime" ma typowe żydowskie brzmienie

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2013 17:00
- Ale nie wiem, czy skupianie na tym ma jakiś głębszy sens - mówi jazzman, który u Mahlera znajdował już nie tylko wątki klezmerskie, lecz także chińskie, Bacha grał z latynoskim combo, a Mozarta z Turkami. A czego Uri Caine nauczył się od Lutosławskiego? Posłuchajcie "Rozmów improwizowanych".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Trzej kompozytorzy w jednym serwisie

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2013 16:00
W środowym "Poranku Dwójki" porozmawiamy o serwisie www.trzejkompozytorzy.pl poświęconym Witoldowi Lutosławskiemu, Krzysztofowi Pendereckiemu i Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu, powstałym zaś głównie w oparciu o materiały archiwalne Polskiego Radia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Andrzej Chłopecki: hipis, slamer, rewolucjonista

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2013 12:00
- On był przede wszystkim człowiekiem bardzo odważnym - powiedział w "Five'o'clock" reżyser dźwięku Lech Dudzik, który Andrzeja Chłopeckiego poznał jeszcze w szkole średniej. Ta cecha - odwaga - powraca we wszystkich, czasem pozornie sprzecznych, wspomnieniach o wybitnym radiowcu.
rozwiń zwiń