Monodia Polska: koncert pieśni pasyjnych

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2014 09:55
W środę Popielcową przypomnimy radiowy występ zespołu praktykującego polskie pieśni religijne i świeckie, w wariantach melodycznych zebranych przez Adama Struga na północno-wschodnim Mazowszu.
Monodia Polska
Monodia PolskaFoto: Grzegorz Śledź

Na koncert Monodii Polskiej złożyły się pieśni pasyjne w wariantach melodycznych przekazywanych od pokoleń w tradycji ustnej na północno-wschodnim Mazowszu. Pieśni średniowieczne, renesansowe, barokowe i dziewiętnastowieczne przetrwały w tych stronach za sprawą zbiorowej pamięci i umiłowania tej muzyki przez drobną tamtejszą szlachtę oraz mieszkających za rzeką Kurpiów Zielonych.

Łomżyńskie to bogaty w dawne pieśni region, w którym odnajdujemy pięć muzycznych wyrazów: drobnoszlachecki, dwa kurpiowskie (biały i zielony), podlaski oraz "pojaćwieski" (na północ od Narwi, na wschód od Biebrzy). Jako że nie sposób opanować wszystkich wariantów i muzycznych wspaniałości niemal do wczoraj tam praktykowanych, zespół koncentruje się na pieśniach z dwóch sąsiadujących ze sobą parafii: nowogrodzkiej (jedyna kurpiowska, po południowej stronie Narwi) i szczepankowskiej (drobnoszlachecka).

W koncercie śpiewakom towarzyszyły instrumenty z epoki: Janusz Prusinowski zagrał na lirze korbowej (pieśni barokowe), Adam Strug na fisharmonii (dziewiętnastowieczne). Ostatni odnotowany w łomżyńskiem lirnik pojawił się pod kościołem w Śniadowie w 1902 roku (za: Bohdan Winiarski "Nad brzegiem Wissy, Pissy i Narwi").

Zespół wystąpił w składzie:

Wawrzyniec Dąbrowski - śpiew

Mateusz Kowalski - śpiew

Grzegorz Pawłowski śpiew

Piotr Piszczatowski śpiew

Szczepan Pospieszalski śpiew,

Janusz Prusinowski śpiew, lira korbowa

Adam Strug - prowadzenie, śpiew, fisharmonia

Jacek Zembrowski - śpiew

Koncert odbył się w Studiu im. Władysława Szpilmana, 26 marca (wtorek). Na retransmisję zaprasza Kuba Borysiak.

5 marca (środa), godz. 19.30-21.30

***

Monodia Polska to zespół praktykujący polskie pieśni religijne i świeckie, w wariantach melodycznych zebranych przez Adama Struga na płn.-wsch. Mazowszu (Łomżyńskie, Kurpie Zielone). Zespół posługuje się skalami muzycznymi starszymi niż używana dziś powszechnie skala dur-moll., zachowując dawny strój, emisję i maniery wykonawcze.

W ustnej tradycji kontynuowanej przez Monodię odnajdujemy: pieśni rycerstwa, barokowe piety, śpiewane moralitety XVIII wieku, romantyczne pieśni dewocyjne oraz utwory nieskodyfikowane będące wyrazem pobożności ludowej. Teksty pochodzą ze Śpiewnika Pelplińskiego (1861), liczącego 1102 pieśni na cały rok liturgiczny. Średniowieczne anonimy sąsiadują tu z wierszami Kochanowskiego, Wujka, Bolesławiusza, Trembeckiego, Żabczyca, Naborowskiego, Krasickiego i Karpińskiego. Świecką część repertuaru Monodii Polskiej stanowią pieśni Kurpiowszczyzny Zielonej i historyczne.

Zobacz więcej na temat: folk koncert MUZYKA
Czytaj także

Pieśni romskie i słowackie na Muzycznej Scenie Tradycji!

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2013 20:00
– Podhalanie bardziej się utożsamiają kulturowo ze Słowakami, z Węgrami niż z innymi częściami Polski. Siłą rzeczy tamtejsi muzycy chcąc się rozwijać sięgają nie po mazurki i krakowiaki, ale po muzykę z innych regionów Karpat – mówiła Agata Siemaszko.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Koncert dla Stanisława Klejnasa

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2014 18:00
W niedzielę 26 stycznia w cyklu "Muzyczna Scena Tradycji" odbył się koncert poświęcony pamięci Stanisława Klejnasa z Raducza, wybitnego skrzypka ludowego i gawędziarza. Zobacz wideo!
rozwiń zwiń
Czytaj także

Koncert dla Anny Malec i Kapeli Braci Bździuchów

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2014 17:00
Pamięci tych wybitnych ludowych muzyków z Roztocza poświęcone zostało kolejne spotkanie z cyklu "Muzyczna Scena Tradycji" zorganizowane z okazji ukazania się 28. pozycji serii płytowej "Muzyka Źródeł".
rozwiń zwiń