Izraelici na pustyni według Bacha i Savalla

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2014 09:55
Rzadko wykonywane oratorium "Die Israeliten in der Wüste" oraz "Magnificat" Carla Philippa Emanuela Bacha zabrzmiały w maju w Barcelonie. Występ zespołów Jordiego Savalla oraz znakomitych solistów przedstawi w Dwójce Magdalena Łoś-Komarnicka.
Pustynia Negew, Izrael
Pustynia Negew, IzraelFoto: Magdalena Matasek/PR

Drugi z synów Jana Sebastiana Bacha i jego pierwszej żony Marii Barbary należy do najwybitniejszych przedstawicieli legendarnego muzycznego rodu. Obok Johanna Christiana Bacha to najważniejszy przedstawiciel stylu galant. Emocjonalna żarliwość i nawiązana do twórczości ludowej czynią go zarazem pionierem protoromantycznego stylu Strum und Drang. Utwory Carla Philippa Emanuela wywarły wpływ na Haydna, a wysoko cenili je także Mozart, Beethoven i Brahms.

Kojarzony dziś głównie z muzyką instrumentalną C. P. E. Bach pozostawił po sobie także kilka dzieł oratoryjnych, zainspirowanych przede wszystkim - co interesujące - dokonaniami Händla. Oparte na motywach starotestamentowych oraz libretcie Daniela Schiebelera oratorium "Izraelici na pustyni" należy do najbardziej ekspresyjnych - bliższych stylowi Wilhelma Friedemanna Bacha - kompozycji Carla Philippa Emanuela.

Program:

Carl Philipp Emanuel Bach Oratorium Die Israeliten in der Wüste; Magnificat, Wq 215

Wyk. María Cristina Kiehr - sopran, Hanna Bayodi-Hirt - sopran, Marianne Kielland - mezzosopran, Nicholas Mulroy - tenor, Stephan Macleod - baryton; La Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations, dyr. Jordi Savall

(7.05.2014, Pau Casals Hall, L'Auditori, Barcelona)

14 maja (środa), godz. 19.30-21.30, wprowadzenie o 19.00

mm/jp

Zobacz więcej na temat: koncert MUZYKA
Czytaj także

Philippe Herreweghe: Bach to słowo z muzyką, a nie muzyka z tekstem

Ostatnia aktualizacja: 13.04.2014 15:00
- To dotyczy także Schumanna, Brahmsa, Brucknera. Do Debussy’ego muzyka była zdominowana przez tekst. Dziś kunszt wykonawczy jest nieskończenie wyższy niż 30 lat temu, ale pojawiają się trudności natury zasadniczej, dotyczące treści - mówił wybitny muzyk podczas Akademii Bachowskiej we Wrocławiu.
rozwiń zwiń