Huelgas Ensemble na Misteriach Paschaliach!

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2015 18:11
Mistrzowie muzyki renesansowej do Krakowa przywożą jedną ze swoich specjalności: "Pasję wg św. Jana" Cipriana de Rore. Transmisja w Dwójce!
Audio
  • Magdaleny Łoś relacja z pierwszego dnia festiwalu Misteria Paschalia 2015 (Wybieram Dwójkę)
Huelgas Ensemble (na zdjęciu), którego nazwa pochodzi od sławnego rękopisu (Codex Las Huelgas), kierowany przez Paula van Nevela, określa najwyższe standardy w wykonawstwie muzyki renesansu już od ponad 40 lat.
Huelgas Ensemble (na zdjęciu), którego nazwa pochodzi od sławnego rękopisu (Codex Las Huelgas), kierowany przez Paula van Nevela, określa najwyższe standardy w wykonawstwie muzyki renesansu już od ponad 40 lat.Foto: materiały prasowe

Trudno przedstawiać ten zespół: znają go wszyscy zainteresowani muzyką dawną, zwłaszcza dawną polifonią wokalną. Huelgas Ensemble wprowadził do standardowego repertuaru szereg zapomnianych arcydzieł. Do Krakowa przywiezie jedną ze swoich specjalności: Pasję wg św. Jana Cipriana de Rore.

>>>Misteria Paschalia na antenie Dwójki<<<

XVI-wieczny kompozytor należy do ostatnich generacji franko-flamandzkich mistrzów, którzy działali we Włoszech, tworząc historię muzyki renesansu. Znany był – i jest – rzecz jasna głównie ze swoich madrygałów: schromatyzowanych, ciemnych w barwie i ekscytujących. Ich narracyjność, skupienie na tekście, były krokiem w kierunku barokowej seconda pratica, która miała nadejść w następnych pokoleniach – teoretycy sławiący styl oparty na słowie i jego znaczeniu nie mieli wątpliwości, że wśród poprzedników znajdował się Cipriano. Jego muzyka rozkwitała oczywiście w środowisku najbardziej naturalnym dla takiego repertuaru, na książęcych dworach północnych Włoch, przede wszystkim w wyrafinowanych kręgach rodu d'Este w Ferrarze, gdzie hołubione były różne przejawy awangardy.

Passio Domini Nostri Jesu Christi secundum Johannem wygląda jednak na tym tle nietypowo. Nie ma tu właściwej dla Rorego gęstości, na bok poszła komplikacja. A jednak kompozycja nie straciła napięcia. Przeciwnie – w dużej formie, jaką jest Pasja, właśnie ten sposób pisania pozwolił twórcy budować emocje, choć jednocześnie pozostawia słuchacza w stanie kontemplacji. Faktura i rytmika utworu jest stosunkowo prosta, kwestie Ewangelisty pojawiają się w najprostszym kontrapunkcie nota contra notam. To rzadkość we Włoszech i być może sugestia, że Pasja nie była przeznaczona dla tego środowiska. Wydrukowana przecież została w Paryżu, w roku 1557. Inna sprawa, że we Francji, której muzyka religijna pozostawała pod wpływami kalwińskimi, byłaby jeszcze większym wyjątkiem. Czy można ją zatem uznać za osobisty głos kompozytora, który chciał przekazać swój osobisty sposób przeżywania męki Chrystusa? Taką interpretację, być może najbliższą klimatowi festiwalu Misteria Paschalia, podkreśla jeszcze wykonanie Huelgas Ensemble: z jednej strony muzykę urozmaicają wprowadzone w różnych fragmentach instrumenty, z drugiej – pozwalają one przekazać jeszcze dokładniej tekst ewangeliczny, gdy zastępują śpiewaków, pozostawiając jeden tylko – w pełni wówczas czytelny – głos wokalny. Wszystko dla podkreślenia wagi i znaczenia Słowa.

***

Program:

Cipriano de Rore - Passio Domini nos tri,

wyk. Huelgas Ensemble, dyr. Paul van Nevel

Na audycję "Filharmonia Dwójki" zapraszamy we wtorek (31.03), w godzinach 20.00-21.30. Program poprowadzi Magdalena Łoś.

bch

Zobacz więcej na temat: Misteria Paschalia
Czytaj także

Misteria Paschalia reagują na światowe niepokoje

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2015 10:40
- W tym roku po raz pierwszy prezentujemy wyłącznie muzykę religijną. To odpowiedź na zagrożenia, które ciągną do Europy z południa i ze wschodu - mówił w Dwójce Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny festiwalu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fasolis: 10 na 100 dawnych dzieł jest doskonałych

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2015 20:00
- Trzeba się zastanowić, dlaczego muzyka współczesna nie przynosi nam aż takich emocji jak muzyka dawna - mówił Diego Fasolis, który poprowadził zespół I Barocchisti na festiwalu Misteria Paschalia.
rozwiń zwiń