- Beethoven wciąż szukał kolejnego instrumentu. W przeciwieństwie do Mozarta i Chopina zawsze próbował z fortepianu wyciągnąć więcej niż to możliwe. Jego instrument z początku XIX wieku pochodzi jeszcze z angielskiego okresu Erarda i ma zupełnie inny mechanizm. Ale już około 1822 roku Sebastian Erard ulepszył konstrukcję i zastosował tzw. podwójny wymyk. Kiedy młoteczek uderzał w strunę, był trzymany blisko niej tak, żeby móc szybciej powtórzyć uderzenie. To zbliżyło jego fortepiany do tych znanych nam współcześnie. Potem, między 1830 a 1880 rokiem instrumenty były już do siebie bardzo zbliżone pod kątem konstrukcyjnym - dodał Alexander Melnikov, który podczas festiwalu "Chopin i jego Europa" na fortepianie historycznym wykonał m.in. Koncert fortepianowy C-dur Ludwiga van Beethovena.
W nagraniu rozmowy posłuchamy o tajnikach wykonawstwa historycznego, a także usłyszymy rozmowę z niemieckim pianistą - Andreasem Staierem.
***
Rozmawiała: Hanna Szczęśniak
Gość: Alexander Melnikov (pianista)
Data emisji: 23.08.2017
Godzina emisji: 20.58
Materiał wyemitowano w audycji "Letni festiwal muzyczny".
mz/bch