W tym roku program wieczornej, głównej serii koncertów składa się niemal wyłącznie z muzyki zapomnianej przez kilka stuleci, choć znakomitej, głęboko poruszającej i brzmiącej wyjątkowo nowocześnie – Ta edycja będzie fantastyczna jak zwykle – zapowiada Piotr Matwiejczuk, rzecznik prasowy festiwalu Actus Humanus Nativitas 2018. – Przyjeżdżają same gwiazdy, i te polskie, i te zagraniczne.
W ich wykonaniu usłyszymy dziesięć koncertów, w ciągu pięciu dni – od 12 do 16 grudnia. – Odbywać się będą one w sześciu lokalizacjach: Ratuszu Staromiejskim i Głównego Miasta, w kościołach św. Jakuba, św. Jana i św. Katarzyny oraz w Dworze Artusa – dodaje Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny wydarzenia.
O tegorocznym charakterze gdańskiego festiwalu świadczy fakt, że nie usłyszymy tym razem wielkich arcydzieł – Mszy h-moll albo Oratorium Na Boże Narodzenie Bacha czy też Mesjasza Haendla, lecz muzykę przez setki lat zapomnianą, a teraz odkrywaną na nowo. – To będzie festiwal odkryć – potwierdza Matwiejczuk. – Takiej muzyki jest bardzo dużo w archiwach całego świata i jest to dziś bardzo ważny, może nawet najważniejszy nurt w wykonawstwie historycznym – nie tylko interpretacja arcydzieł, ale właśnie odkrywanie muzyki zapomnianej, a świetnej. Na przykład zespół L’Arpeggiata z Christiną Pluhar przywiozą program z fragmentami kantat Luigiego Rossiego, zupełnie dziś nieznanego włoskiego kompozytora barokowego, który w swoich czasach był jednym z najpopularniejszych kompozytorów w Europie.
Podczas popołudniowych koncertów, o godz. 17.30, usłyszymy tradycyjnie wykonawców polskich. Radiowa Dwójka transmitować będzie wieczorne koncerty zagranicznych gwiazd Actus Humanus.
• środa 12 grudnia, godz. 19.00-22.30 – I Salve Regina Negli Ospedali Veneziani: Baldassare Galuppi – Sinfonia G-dur, Regina coeli per soprano ed archi F-dur; Johann Adolph Hasse – Salve Regina per soprano G-dur; Nicola Antonio Porpora – Salve Regina per contralto d-moll, Regina coeli per contralto C-dur; Antonio Vivaldi – Concerto per violino g-moll RV 319, Salve Regina per soprano violino ed archi RV 617; wyk. Monica Piccinini – sopran, Martina Belli – kontralt, Europa Galante, dyrygent – Fabio Biondi.
Początek transmisji o godz. 20.00, w przerwie rozmowa z Fabio Biondim i Filipem Berkowiczem; autorki: Magdalena Łoś i Klaudia Baranowska.
• czwartek 13 grudnia, godz. 19.00-22.30 – Sprüche Von Leben Und Tod: Heinrich Schütz – Wann unsre Augen schlafen ein SWV 316, Meister, wir haben die ganze Nacht gearbeitet SWV 317, Ich hab mein Sach Gott heimgestellt SWV 94, Die mit Tränen säen SWV 378, Bone Jesu, verbum Patris SWV 313, Also hat Gott die Welt geliebt SWV 380; Johann Hermann – Schein Was betrübst Du dich, meine Seele, Ist nicht Ephraim mein teurer Sohn, Unser Leben währet siebnzig Jahr, Da Jakob vollendet hatte; Johann Rosenmüller – Ego te laudo, Benedicam Dominum; Leonhard Lechner – O Tod, du bist ein bittre Gallen; Heinrich Albert – Eine musikalische Kürbishütte, Adam Drese – Nun ist alles überwunden; wyk. Cantus Cölln, Konrad Junghänel – kierownictwo artystyczne, lutnia.
Początek transmisji o godz. 20.00, w przerwie rozmowa z Konradem Junghänelem; autorki: Magdalena Łoś i Klaudia Baranowska.
• piątek 14 grudnia, godz. 19.00-22.30 – Monks Singing Pagans (Medieval songs of heroes, gods and strong women): Forsahhistu unholdun?, Gang uz, nesso, mid niun nessinchilinon, Eiris sazun Idisi / Phol ende Wodan (Zaklęcia Merseburskie), Wyrm com snican, toslat he man (Nine Herbs Charm), Wenne, wenne, wen-chichenne, O varium Fortune lubricum, Tha waes ricra sum on Rome-byrig, Carmina qui quondam studio florente peregi, Cum Phoebi radiis grave, Nubibus atris, Felix qui potuit boni, Bella bis quinis (Cambridge Songs), Olim sudor Herculis (The Later Cambridge Songs), Nunc est Bibendum, Vaga (Troparium winchesterskie), O decus, o lybie regnum, Prima Olenei tolerata (Carmina Burana), Stans a longe (Notker Balbulus), O fons Bandusie, Collis erat collemque (Metamorfozy Owidiusza), wyk. Sequentia, Benjamin Bagby – kierownictwo artystyczne, głos, harfa.
Początek transmisji o godz. 20.00, autorka: Magdalena Łoś.
• sobota 15 grudnia, godz. 20.00-23.00 – Pedro Martínez De Orgambide: Oratorio Sacro Al Nacimiento De Cristo Señor Nostro: Diego Ortiz – Recercata sopra canto piano, Recercata Prima sopra tenore; Lucas Ruiz de Ribayaz – Xacaras, Pabanas, Gallardas, Espanoletas, Tarantelas; Gaspar Fernandes – No haya más dulce alegríá, Toquen los rabeles, Negrinho: De Los Reyes, Santiago de Murcia – Cumbees, Anonim – Folias Portuguesas (Cancioneiro de Paris); wyk. The Harp Consort, Andrew Lawrence King – kierownictwo artystyczne, harfa.
Początek transmisji o godz. 20.00, w przerwie rozmowa z Andrew Lawrencem Kingiem; autorki: Magdalena Łoś i Klaudia Baranowska.
• niedziela 16 grudnia, godz. 20.00-22.30 – La Lyra D' Orfeo: Luigi Rossi – Sol per breve momento, Dove mi spingi, amor (Il Palazzo incantato), A l’imperio d’amore, Lasciate Averno Dormite, begl’occhi, Mio ben (Orfeo), Questo picciolo rio, Begl’occhi, che dite, La bella piu bella il cor mi ferì, Al soave spirar, Se dolente, Gelosia, Maurizio Cazzati – Ciaccona; Lorenzo Allegri – Canario; Anonim – Ninna nanna al bambino Gesù, wyk. Céline Scheen – sopran, Giuseppina Bridelli – mezzosopran L’Arpeggiata, Christina Pluhar – kierownictwo artystyczne, teorba.
Początek transmisji o godz. 20.00, autorka: Klaudia Baranowska.