Muzyka Wiary-Muzyka Pokoju. Pożegnanie Mikołaja Góreckiego i Lament Madonny [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2020 15:19
Zapraszamy do obejrzenia zapisu wideo kolejnego koncertu 4. Festiwalu Muzyka Wiary-Muzyka Pokoju! Wystąpili:Ewa Liebchen, Barbara Kinga Majewska, Emilia Sitarz i Hubert Zemler. W dalszej części wieczoru natomiast: Dorota Miśkiewicz z towarzyszeniem Ensemble Labirythm. 
zdj. il.
zdj. il.Foto: mat. prom.

Program części 1. 

Good Night Mr. Górecki (premiera koncertowa i płytowa)

wyk: Ewa Liebchen – flet, Barbara Kinga Majewska – śpiew, Emilia Sitarz - fortepian, Hubert Zemler – fortepian

Festiwal Muzyka Wiary-Muzyka Pokoju w radiowej Dwójce >>>

Dokładnie 20 lat temu, nieżyjący już kompozytor Henryk Mikołaj Górecki napisał utwór "Dobranoc". To niezwykła, pełna głębokiego, mistycznego spokoju medytacja dedykowana pamięci Michela Vynera, szefa London Sinfonietty i przyjaciela kompozytora. Górecki kompozycję dopełnił przesłaniem, sięgając po nie do Szekspira. "Dobranoc…niechaj ci do snu nucą chóry niebian" – to słynne słowa pożegnania, które Horacy wypowiedział nad ciałem Hamleta.

Po piękną, choć nieco zapomnianą, kompozycję sięgnęło czworo wybitnych, młodych artystów: flecistka Ewy Liebchen, śpiewaczka Barbara Kinga Majewska, pianistka Emilia Sitarz i grający na instrumentach perkusyjnych Hubert Zemler. W mistrzowski sposób udało im się połączyć "Dobranoc" z dwoma innymi utworami Góreckiego, "Dla ciebie Anne Lill" i "Valentine Piece". Stworzyli wyjątkowo spójną całość wypełnioną urzekającą muzyką, głębokimi emocjami i ponadczasowymi rozważaniami o istocie istnienia.

"Goodnight Mr. Górecki" układa się w opowieść o życiu, które się kończy. To muzyka o odchodzeniu. W jej surowych dźwiękach jest życie, które powoli dogasa, z każdym krokiem i każdym oddechem. A tytułowe "Dobranoc” dotyka nas swoją kruchością, ale nie pozbawia nadziei. Kontemplacyjno-elegijny charakter całości doskonale wpisuje się w przypadającą właśnie 10. rocznicę śmierci Góreckiego i tworzy niezwykły rytuał pożegnania wybitnego kompozytora.

(materiały prom.)

***

Program części 2. 

Lament Madonny/Pianto Della Madonna

wyk: Dorota Miśkiewicz – śpiew, Ensemble Labirythm, kier. art. Tomasz Pokrzywiński

28 maja 1608 roku na dworze księcia Vincenta Gonzagi, władcy Mantui, miało miejsce ważne w historii muzyki wydarzenie. Odbyła się prapremiera opery, według ówczesnej nomenklatury dramatu muzycznego, "Ariadna" Claudia Monteverdiego.

Była to druga opera w dorobku, uznawanego za ojca tego muzycznego gatunku, włoskiego mistrza. Z całej opery dotrwał do naszych czasów tylko jeden, za to kluczowy dla całej opowieści, fragment – "Lament Ariadny". To lament tytułowej bohaterki rozpaczającej po odejściu Tezeusza. Porównywany ładunkiem emocjonalnym z największymi szekspirowskimi monologami, do dziś zachwyca pięknem i siłą nowatorskich środków muzycznej ekspresji.

Trzy dekady później Monteverdi wykorzystuje swoją kompozycję do ilustracji religijnego, poetyckiego tekstu. Powstaje "Lament Madonny"/"Il Pianto Della Madonna", lament stojącej pod krzyżem Syna Marii.

Dziś po dzieło Monteverdiego sięgają wybitni artyści: czołowa polska wokalistka jazzowa Dorota Miśkiewicz, artystka o niezwykłej sile ekspresji, ogromnej wrażliwości i intrygującej barwie głosu oraz formacja Ensemble Labirythm pod wodzą autora przekładu "Lamentu Madonny" na język muzyki XXI wieku Tomasza Pokrzywińskiego – wybitnego wiolonczelisty barokowego, którego pasją jest eksplorowanie pogranicza klasyki, jazzu i świata improwizacji. Tak wyjątkowi artyści, przygotowując specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary-Muzyka Pokoju nieoczywistą interpretację dzieła włoskiego kompozytora gwarantują hipnotyczno-zjawiskowe, odbiegające od standardów muzyczne przeżycie. Ich, umocowany w obecnej dobie, język muzyczny bez wątpienia sprawi, że odmalowany współczesnymi środkami wyrazu "Lament Madonny", nie tracąc nic z szacunku dla historycznego rytu, stanie się wydarzeniem na miarę naszych czasów.

(materiały prom.)

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Prowadzili: Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński

Data emisji: 26.10.2020

Czytaj także

"Chopina pieśni i piosnki". Olga Pasiecznik w koncercie na cześć prof. Mieczysława Tomaszewskiego

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2020 11:28
- Coraz bardziej zbliżam się w zrozumieniu tego, co było dla Chopina bardzo ważne, gdy sam tworzył te pieśni. Wyglądało to bardziej na deklamację z pewną intonacją tylko z akompaniamentem fortepianu. Wydaje mi się, że jest to jedyny prawidłowy sposób wykonania tych utworów - mówiła w "Poranku Dwójki" znakomita sopranistka Olga Pasiecznik. Artystka wystąpi dziś o 19.30 w Studiu Lutosławskiego z okazji 1. rocznicy śmierci prof. Mieczysława Tomaszewskiego. Transmisja w Dwójce
rozwiń zwiń
Czytaj także

Orkiestra Polskiego Radia. Michał Klauza: najbliższe miesiące będą dla nas wyzwaniem

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2020 11:29
- W tym tygodniu rozpoczęliśmy próby, dzięki Bogu wszyscy jesteśmy zdrowi. Bardzo się cieszę, że Polskiemu Radiu udało się doprowadzić do tego, że mamy bardzo bezpieczne warunki pracy - mówił w "Poranku Dwójki" szef artystyczny Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie przed pierwszym od wybuchu epidemii koronawirusa występem zespołu. Zakończenie sezonu w niedzielę 21 czerwca.
rozwiń zwiń