Neapolitański barok na Mazowszu

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2010 01:00
Pierwsza jesienna odsłona "Mazovia Goes Baroque" poświęcona będzie muzyce XVII-wiecznej Kampanii - tej arystokratycznej i tej bliższej folklorowi. Na transmisję zaprasza Piotr Matwiejczuk.

W okresie dominacji hiszpańskiej (XVI – XVII w.) na obszarze Królestwa Neapolu kompozytorzy nawiązują na wiele sposobów do tradycji ustnej. Wykorzystują teksty ludowych pieśni i legend, cytują tradycyjne melodie, wykorzystują rytmy tańców ludowych. To powoduje, że ich muzyka funkcjonuje także wśród niższych warstw społecznych i dociera do ludzi, którzy w pewnym stopniu mogą identyfikować się z kulturą „artystyczną”. Z kolei muzycy ludowi mogą wykorzystywać muzykę artystyczną i przystosowywać do swoich gustów oraz praktyk, tworząc interesującą przestrzeń pomiędzy środowiskami, o których sądzimy często, że były całkowicie od siebie oddzielone. W konsekwencji w wielu powstających wtedy antologiach (np. zbiory villanell z XVI wieku) nie znajdujemy nazwisk kompozytorów, bo kolejne zmiany i transkrypcje nonszalancko obchodziły się z oryginalnymi autorami. Jednocześnie wiele utworów, które określa się jako „tradycyjne” musiały wyjść spod ręki wykształconego kompozytora. Z tego też powodu datowanie utworów jest skrajnie skomplikowane. Odwoływać się można jedynie do czasu edycji antologii oraz pewnych historycznych wskazówek obecnych w tekstach, ale to wyłącznie słabe poszlaki.

Dawną itardcyjną muzykę Królestwa Neapolu zaprezentują w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutsoławskiego Armando Illario (klawesyn, śpiew)
oraz Simone Mongelli (instrumenty perkusyjne, drumla).

Kolejną bohaterką wieczoru będzie Midori Seiler, koncertmistrzyni i solistka Akademii für alte Musik Berlin oraz belgijskiej orkiestry Anima Eterna. Przez wielu obserwatorów sceny muzyki dawnej uznawana za najoryginalniejszego muzyka grającego dzisiaj na skrzypcach barokowych. W ubiegłym roku Midori Seiler zarejestrowała dla francuskiej wytwórni płytowej Zig Zag Territoires partity na skrzypce solo Jana Sebastiana Bacha i właśnie wokół tych trzech kompozycji skonstruowany został program jej dwóch warszawskich koncertów.

  

Program:

Muzyka królestwa Neapolu – między tradycją ustną a pisaną

Wyk. Armando Illario – klawesyn, śpiew; Simone Mongelli – instrumenty perkusyjne, drumla

 

***

 

Jan Sebastian Bach I Partita h-moll na skrzypce solo BWV 1002; Heinrich Ignaz Franz von Biber Passacaglia g-moll na skrzypce solo, Jan Sebastian Bach I Sonata g-moll na skrzypce solo BWV 1001

Wyk. Midori Seiler – skrzypce

12 listopada (piątek), godz. 19:00

Czytaj także

Jesienne "Mazovia goes baroque"

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2010 16:06
Fascynująca wyprawa w świat XVIII-wiecznej wiolinistyki
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bardzo muzyczny listopad

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2010 19:16
Zaproszenie na V Międzynarodowy Festiwal Flamenco "Duende" oraz na festiwal "Mazovia Goes Baroque".
rozwiń zwiń