61:27 2020_10_11 10_00_08_PR2_Cafe_Muza.mp3 Dyrygent Andrzej Boreyko o koncercie inauguracyjnym 24. Wielkanocny Festiwal Beethovenowski, znaczeniu Krzysztofa Pendereckiego dla historii muzyki i o pierwszym roku na stanowisku szefa artystycznego Filharmonii Narodowej (Cafe "Muza"/Dwójka)
Wielkanocny Festiwal Beethovenowski. Koncert inauguracyjny [WIDEO]
Andrzej Boreyko podejmuje się rzeczy trudnych i chyba niełatwo się poddaje, to ważne w naszej rzeczywistości, która nie rozpieszcza, a ostatnio los nie sprzyja koncertowej aktywności. Jest skromny i powściągliwy – może w kontraście do swoich wybitnych osiągnięć i niezwykłej aktywności. Jak czasami zaznacza (ale to pewnie tylko raczej żart albo autoironia), nie dyrygował jedynie dwiema orkiestrami: Wiener Philharmoniker i Bayerische Rundfunks. Od zeszłego sezonu - jesieni 2019 roku - pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej, ponieważ uważa, że warto dodawać nowy rozdział do jej wielkich tradycji.
Dzieciństwo w Poznaniu, edukacja w Petersburgu
Ten jeden z najbardziej niezwykłych dyrygentów naszych czasów pochodzi z rodziny o polsko-rosyjskich korzeniach - jego ojciec, Polak, studiował w St. Petersburgu (który wówczas był Leningradem) i poznał matkę przyszłego dyrygenta - Rosjankę. Ich syn, Andrzej, przyszedł na świat w 1957 roku. Przez kilka lat mieszkali w Poznaniu, ale później Andrzej Boreyko powrócił z matką do Związku Radzieckiego. I właśnie tam przyszły dyrygent rozpoczął swoją przygodę z muzyką: śpiewał w chórze chłopięcym i uczył się w konserwatorium.
Jest absolwentem dwóch wydziałów – dyrygentury chóralnej oraz operowo-symfonicznej Konserwatorium im. Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Pracę dyrygencką w Rosji rozpoczynał w Uljanowsku i Jekatieringburgu. Przez kilka lat sprawował stanowisko dyrektora artystycznego Filharmonii Poznańskiej, następnie objął funkcję pierwszego dyrygenta i dyrektora artystycznego Jenaer Philharmonie.
Andrzej Boreyko: nasza orkiestra pokazała poziom
Wzięty dyrygent i dyrektor artystyczny
Od tego momentu zaczęła się jego błyskotliwa kariera światowa. Stanowisko dyrektora muzycznego zajmował później kolejno w orkiestrach: Winnipeg Symphony (2001-2006), Hamburger Symphoniker (2004-2008), Berner Sinfonieorchester (2004-2010), Düsseldorfer Symphoniker (2009-2014). Jednocześnie Andrzej Boreyko pełnił obowiązki pierwszego gościnnego dyrygenta w Vancouver Symphony Orchestra (2000-2003), Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR (obecnie SWR Symphonieorchester) oraz w Orquesta Sinfónica de Euskadi w San Sebastian (2009-2017).
Jest specjalistą od muzyki rosyjskiej i polskiej, szczególnie tworzonej w I połowie XX wieku – z powodzeniem wykonuje dzieła znane, ale również kompozytorów zapomnianych, a godnych przypomnienia (na przykład Gawriła Popowa). W czasie audycji Andrzej Boreyko mówił m.in. o znaczeniu Krzysztofa Pendereckiego dla historii muzyki, przebiegu koncertu inauguracyjnego 24. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena oraz o pierwszym roku na stanowisku dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie, który zbiegł się z wybuchem pandemii.
Festiwal Ludwiga van Beethovena na antenie radiowej Dwójki >>>
Drugiego dnia Festiwalu Beethovenowskiego, w niedzielę (11.10), w Filharmonii Narodowej wystąpią Szymon Nehring i Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie. Transmisja w Programie 2 Polskiego Radia (wideo na stronie internetowej stacji).
***
Tytuł audycji: Cafe "Muza"
Prowadził: Marcin Majchrowski
Gość: Andrzej Boreyko (dyrygent, dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej)
Data emisji: 10.10.2020
Godzina emisji: 10.00