Adam Kośmieja: nie do końca bezpiecznie czułem się w repertuarze sprzed 100 lat

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2022 09:30
- Jeszcze dobre dziesięć lat temu byłem żelaznym klasykiem, grającym Chopina, Beethovena, Ravela, w porywach Bartoka. Mój ogląd sytuacji zmieniły studia w Nowym Jorku - mówił na antenie Dwójki pianista Adam Kośmieja podczas przerwy sobotniego koncertu finałowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (24.09).
Adam Kośmieja to jeden z najbardziej wyrazistych polskich pianistów młodego pokolenia
Adam Kośmieja to jeden z najbardziej wyrazistych polskich pianistów młodego pokoleniaFoto: Mat. prasowe

Adam Kośmieja wystąpił podczas koncertu finałowego Warszawskiej Jesieni wraz z kontratenorem Michałem Sławeckim i Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Vimbayia Kaziboniego.

Artyści wykonali cztery utwory muzyki współczesnej: Francesco Filidei Tre Quadri (polska premiera); Sam Pluta Seeker (światowa premiera); Alla Zagaykevych Prostory Svitla (światowa premiera); Rafał Ryterski Totentanz (światowa premiera).

Muzyczne muzeum

Podczas Dwójkowej rozmowy pianista Adam Kośmieja przyznał, że to studia w Nowym Jorku rozpoczęły jego zainteresowanie muzyką współczesną.

- Tam zacząłem sam grać pierwsze utwory napisane w latach 60. XX wieku, profesor zalecał nam, żeby przynajmniej raz w roku taki utwór "zrobić". W Nowym Jorku chłonie się bardzo dużo bodźców i oczy szerzej otwierają się na świat. Nie do końca bezpiecznie czułem się tylko w "muzeum" i repertuarze sprzed 100 lat i wcześniej.

Współczesna różnorodność

Pianista stwierdził, że tym, co pociąga go w muzyce współczesnej, są szerokie możliwości wykonawcze i duża różnorodność.

- Mogę zagrać utwór na syntezator i perkusję, mogę zagrać z trio, mogę zagrać w małym składzie, mogę zagrać z orkiestrą. Cóż, bardziej interesuje mnie Trio Ligetiego niż Trio Haydna. Czuję, że to jest bardziej moje, dzisiejsze, tutejsze - stwierdził artysta. - Oczywiście bardzo szanuję i wciąż wykonuję muzykę klasyczną i romantyczną, bo też nie wyobrażam sobie zajmować się tylko muzyką współczesną - dodał.

Wyznał również, że jego marzeniem jest nagranie płyty z etiudami Ligetiego, choć ze względu na plany koncertowe jest to na razie dalekosiężny cel. - Na pewno komplet etiud na krążku w perspektywie 20 lat się znajdzie - przyznał ze śmiechem.

Posłuchaj
13:15 Dwojka Filharmonia Dwojki Kosmieja 2022_09_24-20-19-25.mp3 Pianista Adam Kośmieja w rozmowie z Karolem Furtakiem (Filharmonia Dwójki)

W przerwie finałowego koncertu Karol Furtak rozmawiał również z kompozytorem Rafałem Ryterskim, twórcą jednego z utworów wykonywanych tego wieczoru.

Posłuchaj
13:00 Dwojka Filharmonia Dwojki Ryterski 2022_09_24-20-32-41.mp3 Kompozytor Rafał Ryterski w rozmowie z Karolem Furtakiem (Filharmonia Dwójki)

"Warszawska Jesień"- święto muzyki współczesnej

W programie tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" znalazło się 36 wydarzeń muzycznych, 26 prawykonań, blisko 20 formacji kameralnych i wreszcie – po dwóch latach pandemii – powrót pełnej symfoniki. Podczas dziewięciu festiwalowych dni (16-24 września) zostały zaprezentowane utwory sześćdziesięciorga siedmiorga kompozytorów, w tym dwudziestu ośmiu twórców polskich lub mających związek z Polską.

Hasło 65. Warszawskiej Jesieni to "Połączenia". Działamy zespołowo, jednoczymy siły wykonawcze, programowe i organizacyjne. Połączenia budują – na przekór inżynierii społecznych podziałów. Jesteśmy z Ukrainą i jej artystami. Prezentujemy muzykę nieobojętną na zmagania z przynoszonymi zarówno przez wielkie procesy, jak i przez codzienność trudami życia i samotnością – przekonywali organizatorzy.

Program 2 Polskiego Radia był współorganizatorem 65. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień".

***

Rozmawiał: Karol Furtak

Goście: Adam Kośmieja (pianista), Rafał Ryterski (kompozytor)

Data emisji: 24.09.2022

Godzina emisji: 20.20

Materiały wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".

mg

Czytaj także

Jerzy Kornowicz: "Warszawska Jesień" ma swoją tożsamość

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2022 10:00
- Nasze tegoroczne hasło ma niewątpliwie sens społeczny, ale oczywiście również aspekt czysto muzyczny. Chodzi o coś, co po staremu nazwalibyśmy kameralistyką czy zespołowością. To fenomen ostatnich dwóch dekad, w jakimś stopniu to zespoły piszą muzykę, a nie kompozytorzy. Tej wizji świata i twórczości przyjrzymy się podczas tegorocznego festiwalu - mówił w Dwójce Jerzy Kornowicz, dyrektor "Warszawskiej Jesieni", która rozpoczyna się już w piątek 16 września. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

65. Warszawska Jesień. Rüdiger Bohn: poziom warsztatów jest wyższy niż 20 lat temu

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2022 14:39
- Uczestników warsztatów coraz częściej cechują dwie rzeczy. Po pierwsze tego chcą, a po drugie wiedzą o wiele więcej o muzyce współczesnej. Zaczynają interesować się nią już wcześniej, obcowanie z nią staje się coraz bardziej oczywiste. Zaczynamy więc na nieco innym poziomie niż przed dziewiętnastoma, dwudziestoma laty - mówił w radiowej Dwójce Rüdiger Bohn, niemiecki dyrygent i pedagog.
rozwiń zwiń