Aleksandra Świgut: Zygmunt Mycielski poszukiwał wolności twórczej

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2023 20:15
- To moje pierwsze spotkanie z twórczością Zygmunta Mycielskiego. Jest to ekspresja bardzo intelektualna, w tej muzyce jest bardzo dużo dysonansów, eksperymentów z harmonią i rytmiką. W warstwie melodyczno-harmonicznej jest jak na swoje czasy bardzo awangardowa - mówiła w Dwójce pianistka Aleksandra Świgut. 
Aleksandra Świgut
Aleksandra ŚwigutFoto: Wojciech Grzędziński/NIFC

Fortepian w roli kolorystycznej

Zygmunt Mycielski to kompozytor, który próbował swych sił jako pianista. - Jego kwartet smyczkowy z fortepianem nie jest utworem, w którym ten instrument jest centralnym punktem. Głównie na moich koleżankach i kolegach z Meccore String Quartet spoczywa ciężar tej kompozycji. Fortepian pełni tu raczej rolę kolorystyczną, wtapiającą się w brzmienie kwartetu. Jest to ekspresja bardzo intelektualna, w tej muzyce jest bardzo dużo dysonansów, eksperymentów z harmonią i rytmiką. W warstwie melodyczno-harmonicznej jest jak na swoje czasy bardzo awangardowa - podkreśliła Aleksandra Świgut.

Bardziej jako kameralistka niż solistka

Dodała, że mentorem Zygmunta Mycielskiego był Karol Szymanowski. - Largo, Aria i Scherzo na skrzypce i fortepian to inspiracja językiem romantycznym, twórczością Szymanowskiego. Faktura układa się tutaj naturalnie, wsłuchuję się w piękne melodie skrzypcowe, wcielam się bardziej w rolę kameralistki niż solistki. Niezależnie od stylu muzycznego i formy, którą się posługiwał, to piękno dla kompozytora jest wartością uniwersalną. W twórczości Zygmunta Mycielskiego odnalazłam różnorodność. Kompozytor poszukiwał wolności twórczej, eklektyzm świadczy o ciągłej potrzebie rozwoju - zaznaczyła Aleksandra Świgut.

Posłuchaj
17:22 2023_04_21 19_53_40_Dwojka_Filharmonia_Dwojki.mp3 Aleksandra Świgut: Zygmunt Mycielski poszukiwał wolności twórczej (Filharmonia Dwójki)

Program:

Stefan Kisielewski Kwartet smyczkowy; Zygmunt Mycielski Pięć preludiów na kwartet smyczkowy i fortepian; Largo, Aria i Scherzo na skrzypce i fortepian; Roman Palester Kwartet smyczkowy nr 2

wykonawcy: Aleksandra Świgut - fortepian, Meccore String Quartet

Festiwal Sztuka Źle Obecna: w kręgu muzyki kameralnej

(transmisja ze Studia Koncertowego PR im. W Lutosławskiego)

W dniach 14.04-14.05.2023 r. Biuro Wydarzeń Kulturalnych Instytutu Pamięci Narodowej organizuje Festiwal Sztuka Źle Obecna, który poświęcony jest twórcom wykluczonym i cenzurowanym przez władze komunistyczne w Polsce. Do ich grona zaliczamy artystów, którzy zdecydowali się na emigrację jako akt protestu wobec władz komunistycznych, ale także tych próbujących mimo trudności ideologicznych tworzyć nieskrępowaną sztukę w swojej ojczyźnie. Następstwem nieugiętej postawy twórców było dyskredytowanie ich twórczości przez instytucje państwowe PRL.

Sztuka, którą chcemy zaprezentować w czasie festiwalu, niosła w sobie bunt przeciwko zniewoleniu, odnosiła się bardzo często do osobistych przeżyć związanych z represjami, jakie spotkały polskie społeczeństwo w latach 1945-1990 ze strony komunistów.

Festiwal ma za zadanie przywrócić pamięć o artystach takich jak Andrzej Panufnik, Antoni Szałowski, Stefan Kisielewski, Roman Palester, Roman Padlewski, Tadeusz Zygfryd Kassern, Stefan Behr i inni - zapowiadają organizatorzy.

Wydarzeniu patronuje radiowa Dwójka.

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Rozmawiał: Karol Furtak

Goście: Aleksandra Świgut (pianistka), Michał Bryła (altowiolista Meccore String Quartet), Wojciech Koprowski (skrzypek Meccore String Quartet)

Data emisji: 21.04.2023

Godzina emisji: 19.55

mo

Czytaj także

200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2023 17:40
"BACH 200 UW - 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego" - koncerty z tego cyklu rozłożone były na wiele lat i wiele sal koncertowych na Uniwersytecie i nie tylko. Uczelni przyświecała przy tym myśl, by dzieła Lipskiego Kantora zabrzmiały w wykonaniu różnorodnych zespołów i solistów. Zapraszamy do oglądania.
rozwiń zwiń